Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nybörjarhjälp för sökmotoroptimering ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-24, 16:13 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Har inte brytt mig om sökmotoroptimering så speciellt mycket då jag hittils tillförlitat mig på annonsering och marknadsföring till mina sajter.
Senaste månaderna har jag dock kört ett litet mer avancerat system för att se vad jag har för besökare, och var dom kommer ifrån, och jag är nu inställd på att anlita någon eller några att optimera mina sidor till det bättre.

Men jag som många andra vill gärna hänga med vad det handlar om.

Många av er här på WN optimerar era sidor lite då och då, jag skulle vara tacksam om ni kunde skriva några tips på saker man bör göra.
Har sett detta med "sitemap" bl.a, men har inte en susning hur den skall göras.

Tyvärr är min nya sida under ombyggnad, så ni kan inte kika på något som referens, men mottager tacksam allehanda tips och grundstenar man skall tänka på i uppbyggnaden.

God jul på er där ute också
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-28, 17:32 #2
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Hej Decibel.

Jag skall här försöka förklara vad jag ser för fördelar och hur jag gör en sitemap som är effektiv ur optimeringssynpunkt.

En SiteMap är bra ur flera aspekter.
Dom flesta säger att det är bra för surfaren att kunna hitta rätt. Men det är också det bästa sättet att garantera att sökmotorerna hittar rätt och kan indexera ALLA dina sidor. Alltför ofta så stoppar sökmotorerna vid förstasidan på grund av attt t ex länkarna ligger insnärjd i massa kod så att dom inte kan följas.
Gör man det dessutom på rätt sätt så är jag övertygad om att du kliver markant i placeringar.

Först av allt så finns det ett antal grundstenar som bör stämma.

Det första är undersidornas namn.
Innehållet på sidorna och det som dom optimeras efter bör stämma överens med sidans namn.
En sida som optimeras för sökmotoroptimering bör heta sokmotoroptimering.asp,htm, html, php eller annat som du arbetar med. att kalla den för sida1.html är ju ganska dumt, eller hur !!
Dessvärre många som inte tänker på det men det är inget krav utan mer en rekommendation !

Det andra som är viktigt är att skriva unika titlar på varje enskild sida, och detta med utgångspunkt av innehållet på sidan. Använd inte mer än 60 tecken till din titel.
Skriv sedan en mer utförlig beskrivning på max 250 tecken.

I båda dessa fallen så bör du börja med det viktigaste först.
Sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring från TjörnDesign (konstigt, exakt 60 tkn)
Det är bättre än:
TjörnDesign utför sökmotoroptimering - sökmotormarknadsföring


Har du gjort detta korrekt på alla sidor så kan du skapa dig en effektiv SitaMap genom att använda en sida med så lite krimskramskod som möjligt och skapa länkar till dina undersidor med sidornas titel som hyperlänk.

Vill du se hur jag har gjort så är det bara att söka på sökmotoroptimering eller annat som hör detta till så hitttar du min sida säkert direkt. Kolla då in min sitemap så förstår du exakt vad jag menar.


Hans Sandblom
TjörnDesign | www.tjorndesign.se
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-28, 19:23 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Tack för tipsen, din sida innehöll mycket nyttigt att läsa också.

Sidan jag har just nu består av en default.asp , då jag tidigare körde i-frames så har jag gjort lite annorlunda nu.
Istället för iframe så skrivs sidan ut på default-sidan. (request.querystring("page") & ".asp")
Länkarna är gjorda t.ex. såhär, för Kontakt = default.asp?page=kontakt , där sidan heter kontakt.asp och skrivs in i default.asp utan frames eller liknande.
Alla sidor är döpta efter vad det är, då jag pysslar med webhotell så följer dom vad delsidan handlar om, windows-server.asp , linux-server.asp , kontoskapare.asp o.s.v.

Läste lite att sökmotorer kanske inte gillar det fullt ut, bör jag fundera ut ett annat sätt att presentera varje delsida, eller kan detta fungera ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-28, 20:39 #4
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Jodå, visst kan det fungera men är enligt mitt tycke inte optimalt.

Jag antar att du har navigering och "header" som du vill ha likadant på varje sida.
Vad du gör är att ha en default.asp som du hämtar in innehållet till.

Varför inte göra tvärtom.
Skapa en sida med navigeringen, en med "headen".

Gör en unik sida till, t ex windows-server.asp som du bygger upp med tabeller och gör en <!--#Include file="meny.asp"--> där du vill att den skall ligga och en <!--#Include file="header.asp"--> där du vill ha den.


Fördel:
Du slipper frågetecken i URL:en
Varje sidnamn blir rent (windows-server.asp)
Större kontroll och enklare att göra olika "meta" information på varje sida.
Du slipper en massa onödig kod :P

(Så har jag byggt upp min sida !!)
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-28, 21:51 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Logiskt tänkande är nog en stor del i sökmotoroptimering har jag märkt, gick lika bra att göra som du skrev.
Har nu minimerat alla länkar innehållande ? till 4st dom jag inte kan komma ifrån, men dom finns länkade i menyn rakt av numera så det ställer nog inte till allt för mycket.

Mycket tack för hjälpen
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-30, 00:30 #6
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Är det någonting mer du undrar så fråga på.

Lycka till


Hans Sandblom/SEO
www.tjorndesign.se
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017