Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur bokför man en återbetalning till kund?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-23, 14:59 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag kör VISMA SPCS Administration 1000 och den har Kreditfaktura som en av de vanligaste formerna av faktura så man kan få automatisk hjälp att skapa en kreditfaktura av en gammal faktura.

Men som en nödlösning kan du väl bokföra transaktionerna manuellt genom att gaå in i huvudboken och vända på beloppen så alla kreditbelopp brlir debetbelopp och tvärtom? Jag kör inte det förenklade programmet utan den fulla versionen av VISMA SPCS så jag gissar hur du ska gå tillväga.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-24, 10:15 #12
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Apr 23 2009, 14:59
Jag kör VISMA SPCS Administration 1000 och den har Kreditfaktura som en av de vanligaste formerna av faktura så man kan få automatisk hjälp att skapa en kreditfaktura av en gammal faktura.

Men som en nödlösning kan du väl bokföra transaktionerna manuellt genom att gaå in i huvudboken och vända på beloppen så alla kreditbelopp brlir debetbelopp och tvärtom? Jag kör inte det förenklade programmet utan den fulla versionen av VISMA SPCS så jag gissar hur du ska gå tillväga.....
Hej,

Tack för ditt svar. Jag förstår dock inte riktigt hur du menar.

Ska jag alltså registrera en ny utbetalning precis som om jag skulle köpt någonting för 1000 kr + 250 kr moms? Det låter ju helt möjligt eftersom jag då får tillbaka momsen som är inbetald och jag kan skicka tillbaka pengarna till kundens bankkonto men vad ska jag i så fall använda som verifikation till den kassaboksposten? Jag måste ju ha nåt underlag kopplat till fakturan jag skickade ut till kunden för några månader sen?
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 14:37 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I SPCS får du en ny faktura, en s.k. kreditfaktura som du kan skriva ut och använda i din bokförring. Ska man vara riktigt noga så ska du även skicka kreditfakturan till kunden så de kan bokföra det hos sig om det är ett företag.

Kreditfakturan kan du den använda för att kvitta mot din ursprungliga faktura så den blir "betald" i ditt system. Du kan även använda kreditfakturan som utbetalningsunderlag om du behöver göra en återbetalning till kunden.

En kreditfaktura är precis tvärtom vad en faktura är, rent bokföringstekniskt. Rubriken är även "KREDITFAKTURA" så det går inte att missa....

Mvh
Conny Westh
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 18:50 #14
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Originally posted by J.Olofsson@Apr 23 2009, 10:36
Citat:
Begreppet kreditnota eller kreditfaktura som det också benämns, brukar i gammaldags bokföring förekomma i samband med rättelser av felaktiga fakturor, då den ursprungliga fordran satts ned. Kreditnotan är alltså en slags ”minusfaktura” som påminner om ett tillgodokvitto och som man t ex skickar till en kund som fått en felaktig, för hög faktura.

System med kreditnotor är krångliga att hålla reda på och svåra att förstå. I det här programmet förekommer därför inga kreditnotor, eftersom det finns enklare sätt att meddela ändringar om fakturor till kunder och registrera åtgärden i sin bokföring.

Om du i det här programmet har en faktura som skickats till en kund med felaktigt innehåll, skall du istället ersätta den felaktiga fakturan och skicka en ny, rättad faktura till kunden. Den felaktiga fakturan i programmet makulerar du samtidigt enligt anvisningarna i programmet.

Detta enkla och lätt begripliga förfarande ger exakt samma resultat som när man laborerar med kreditfakturor.
Känns lite märkligt att de i sin VEF förkastar sättet som deras strörre program sedan har som standard. Känns också lite fel att bara makulera en faktura och sedan skicka en ny. Nu vet jag inte heller hur VEF funkar men är man snabb med att bokföra sina fakturor så kan man inte makulera dom sen.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 21:17 #15
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Apr 29 2009, 14:37
I SPCS får du en ny faktura, en s.k. kreditfaktura som du kan skriva ut och använda i din bokförring. Ska man vara riktigt noga så ska du även skicka kreditfakturan till kunden så de kan bokföra det hos sig om det är ett företag.

Kreditfakturan kan du den använda för att kvitta mot din ursprungliga faktura så den blir "betald" i ditt system. Du kan även använda kreditfakturan som utbetalningsunderlag om du behöver göra en återbetalning till kunden.

En kreditfaktura är precis tvärtom vad en faktura är, rent bokföringstekniskt. Rubriken är även "KREDITFAKTURA" så det går inte att missa....

Mvh
Conny Westh
Ja precis, jag vet vad en kreditfaktura är men som sagt så finns det inget sådant alternativ i Visma enskild Firma.

Hoppas någon som löst samma problem dyker upp och skriver en rad här i tråden.
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017