Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Parkeringsbot utanför akutmottagningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-07, 08:42 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Förlåt, men fanns det inga parkeringsplatser lediga i närheten? Jag tycker inte din berättelse gör det rimligt att du inte skulle kunnat ägna en minut eller två till att parkera eftersom din flickvän redan var inne och fick vård.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 09:57 #22
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Såklart du gjorde rätt. Farbror blå lär du inte kunna övertyga i vilket fall, men var glad att din sambo klarade sig!
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 10:28 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Överklaga är självklart, de "otäcka" (dvs parkeringsvakterna) ska få jobba arslet av sig för varenda krona....

Beskriv omständigheterna som att det var en akut allergisk chock och att du behövde närvara och vaka över dn sambo i akutrummet eftersom vården är underbemannad....

Var nog amed att beskriva hur allvarliga symptom din sambo hade, så kanske de har förbarmande, lite chans men den finns....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 12:06 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Överklaga är självklart, de "otäcka" (dvs parkeringsvakterna) ska få jobba arslet av sig för varenda krona....
Japp, för parkeringsvakter är ju onda människor som knappt borde få existera... Skärp dig nu. Det är naturligtvis extremt viktigt att räddningstjänstens fordon kan ta sig fram obehindrat överallt. I det här fallet är det lika självklart förståeligt att man har annat i tankarna än att leta efter en lämpligare parkeringsplats men då är väl också några futtiga hundralappar värt att betala med tanke på omständigheterna... Skönt att allt gick bra med sambon trots allt, det är det enda som betyder något i slutändan. Kraftig nötallergi är inte kul, för en del räcker det med att det kommer ut enstaka partiklar i luften som man andas in.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 08:04 #25
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Först och främst... Bra och skönt att det gick bra för din sambo! Men...

Jag tycker själv att det kanske är just kring sjukhus som parkeringsvakter är viktigast. Precis som tartarandesire skriver så går framkomligheten för utryckningsfordon framför allt (i princip). Nu menar jag inte att TS skulle ha varit ivägen för utryckningsfordon eller så, men ville mest bara påpeka att det kanske är just kring sjukhusen där jobbet som parkeringsvakt är som svårast/viktigast.

Men för att återgå lite grann. Jag hade helt klart bestridit. Även om man tekniskt sett gjort fel (vet inte om så var fallet här, har inte sett omständigheten) så finns det alltid "försvårande omständigheter" (tror jag det heter) som kan vara skäl för att boten ska rivas. Den kvarten det tar att skriva brevet kan det vara värt. Glöm inte att ta med alla detaljer och omständigheter så kan man alltid hoppas att det är en människa som läser brevet.

EDIT: vet inte om du redan betalat eller ej, men att betala en bot/faktura är väl samma sak som att man accepterar den (rent juridiskt). Dvs om du betalar den så har man bränt sina chanser om man bestrider... eller?

Senast redigerad av gregoff den 2012-11-08 klockan 08:08
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 09:37 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker det är viktigare att patienter och deras anhöriga OCH ambulanser sabbt kan parkera utanför akuten när de behöver det. Än att parkeringsvakterna ska få ytterligare ett ställe där de kan plåga livet ur bilisterna.

Att parkeringsvakterna sätter böteslappar på bilarna ökar inte framkomligheten, det är en myt, det enda det gör är att det lägger sten på börda för och plågar redan hårt prövade människor. De som behöver parkera i närheten av en akutmottagning har ju oftast ett syfte som är viktigt att komma in till just akutmottagningen, det är knappast semesterfirare och okynnesturiser sm parkerar där för nöjes skull.

Nu var dte ju int eså att TS på något sätt stod i vägen för eller hindrade trafiken, utan TS hade ett synnerligen behjärtansvärt och enligt vad jag förstår fullt legitimt skäl att besöka akutmottagningen eftersom TS sambo behövde akut läkarvård och TS själv var behjälplig och skapade trygghet för sin sambo.

Jag upplever själv att parkeringsvakter mest skapar otrygghet och vantrivsel för bilister, och det är min egen högst personliga erfarenhet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-08 klockan 09:45
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 10:22 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker det är viktigare att patienter och deras anhöriga OCH ambulanser sabbt kan parkera utanför akuten när de behöver det. Än att parkeringsvakterna ska få ytterligare ett ställe där de kan plåga livet ur bilisterna.

Att parkeringsvakterna sätter böteslappar på bilarna ökar inte framkomligheten, det är en myt, det enda det gör är att det lägger sten på börda för och plågar redan hårt prövade människor. De som behöver parkera i närheten av en akutmottagning har ju oftast ett syfte som är viktigt att komma in till just akutmottagningen, det är knappast semesterfirare och okynnesturiser sm parkerar där för nöjes skull.
Du tror alltför väl om människor. Ifall parkeringsvakterna inte fanns så skulle situationen vara långt värre. När det handlar om allvarligare felparkeringar så blandas även polisen in för att man ska kunna bli av med fordon snabbt från t.ex. akutmottagningar eller brandstationer. Det handlar där om alla människors säkerhet.

Att du sedan ogillar parkeringsvakter rent generellt är snarare ditt eget personliga problem. Det är precis lika illa som allmänt politikerförakt eller den syn vissa förortsungdomar har på polis och myndigheter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 10:34 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Personligen har jag faktiskt aldrig sett någon som parkerat omotiverat i närhetn av en akutmottagning.

Jag själv besökte akutmottagningen vid S:t örans sjukhus i Stockholm 2008 pga en smärtsam böld och parkerade och betalade som det krävdes, men läkaren bedömde att jag skulle opereras akut (pga risk för blodförgiftning) så jag fick inte lämna sjukavdelningen utan lades in för omedelbar operation och blev kvar till dagen efter.

Efter fullbordad operation och utskrivning dagen efter, när jag kom ut till bilen dagen efter, satt det givetvis en fet böteslapp på rutan, som jag fick sjukhuset att riva efter mycket tjafs. Jag fick skriftligt intyg av läkaren att jag lades in akut utan möjlighet att besöka parkeringen för att komplettera parkeringsbiljett. Det var fullkomligt omotiverat att sätta en P-bot och parkeringsbolaget bryr sig INTE ett skvatt om varför man står på akutparkeringen. Jag parkerade dessutom inom en giltig parkeringsruta, dvs jag stod INTE i vägen för någon ambulans eller dyligt, de har f.ö. egna parkeringsplatser.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-08 klockan 10:37
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 15:16 #29
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Anhöriga behöver inte parkera utanför akutmottagningen. De kan nog gå från närmaste lediga parkering, eller hur? Jo det kan finnas undantag men de få gångerna så är väl knappast en p-bot speciellt viktig i sammanhanget och det är ett val man gör och såna för man stå för.

Om man som patient åker själv till en akutavdelning så har de flesta - 4 av 5 akutmottagningar jag har besökt - reserverade p-platser som istället för betalning kräver registrering hos akutmottagningen (och risken för pbot är därmed minimal).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 15:23 #30
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av HenSod Visa inlägg
Ett liknande ärende tog upp i ett program på SVT i förra veckan. Då gällde det en äldre dam som fick ett epileptiskt anfall och då körde paret själva till akuten och fick, som i ditt fall, p-bot. Paret bestred detta och även fast de kunde visa upp bevis, bl.a. läkarintyg fick de avslag. Det är ett faktum att det är oerhört svårt att få igenom ett bestridande av p-bot, i de flesta fall blir det avslag.
Det ska dock, enligt inslaget, gälla som särskilda skäl och få boten hävd.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017