Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spara pengar i AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-13, 16:40 #1
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Standard Spara pengar i AB

Hej.

Jag har idag funderat över en sak och tänkte försöka få svar på min fråga här på WN, för att se om någon vänlig själ vet något om detta.

Exempel:
Mitt bolag omsätter 50.000 kronor i månaden och jag väljer att plocka ut 30.000 kronor i månaden före skatt och sociala avgifter. Det som blir över, 20.000 kronor, kan jag spara dessa pengar i bolaget och sedan använda dessa för att köpa in tjänster och produkter i bolaget eller plocka ut i rena pengar?

Eller måste jag ta ut alla 50.000 kronor som bolaget omsätter och placera pengarna privat och inte i bolaget? Eller får man bra avkastning på pengar som man sparar i egna bolaget eller är det ett dåligt val av placering av pengar som strömmar in i ens egna bolag att placera dom i ens egna bolag istället för att placera dom privat?
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 17:02 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är bolaget som äger pengarna inte du, du kan inte plocka ut pengar i bolaget på annat sätt än lön eller aktieutdelning.

Du behöver inte plocka ut något alls ur bolaget, du betalar bara bolagskatten. Du har möjligt att lägga under viss del med som obeskattad reserv.

Om du tar ut pengar måste du skatta för dom, sedan kan du låna ut pengarna och företaget kan betala ut marknadsmässig ränta.

Beror ju vad målet är, för bolaget är det ju aldrig fördelaktigt att betala ut lön.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 17:36 #3
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Så man kan alltså inte spara pengar i bolaget enligt mitt exempel?

Om jag omsätter 50.000 kronor i månaden, tar ut en bruttolön på 30.000 kronor så kan jag inte vid årsskiftet plocka ut 240.000 minus bolagskatt?
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 18:26 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
För det första så blir kostnaden runt 40k för bolaget med arbetsgivaravgiften om du ska ha brutto på 30. Då inte räknat med försäkringar eller om du tänker ta ut någon semesterersättning.

Nej, bolagskatt + 20-30% kapitalskatt beroende på storleken på utdelningen och lite andra saker.

Om du har större summor som du inte vill skatta bort så betala någon skattekonsult och offshore bolag eller ha lite bolagsstruktur i holdning/moder eller dotterbolagsstruktur.

Men ska ju vara större summor för det ska vara värt, minst 500k-1mille.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 18:42 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det är svårt att ge ett bra svar på frågan. Hade du haft ett HB eller EF så hade jag förstått hur du tänker då du frågar. Men om din fråga rör ett AB så måste du ha fått precis allting om bakfoten. Inte heller siffrorna i ditt exempel går ihop. Om du har en omsättning på 50k och tar ut 30k så kan det aldrig bli 20k över.

Du kan spara alla pengar i bolaget. Det finns ingen som helst begränsning för hur mycket pengar som du kan behålla i ett AB (förutsatt att du inte har ingått avtal med tex en extern finansiär som blivit lovad avkastning på sin investering). Däremot så finns det begränsningar i hur mycket pengar du kan ta ut som aktieutdelning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 18:46 #6
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
"jag väljer att plocka ut 30.000 kronor i månaden före skatt och sociala avgifter"
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 20:35 #7
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Tack för alla svar!

Ska titta på andra företagsformer där man kan lägga pengarna på hög inom företaget.
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-13, 21:54 #8
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Men alltså, AB är vägen att gå om du vill behålla pengarna inom företaget. Oavsett bolagsform försvinner dock en del av årets vinst i skatt. Så här har jag fått för mig att det fungerar:

Vid HB eller EF så är beskattar alltid du själv företagets vinst i din egen deklaration och vinsten är sedan din personliga lön. Du kan sedan välja att sätta in (en del av) pengarna i bolaget igen.

Vid AB så beskattar bolaget årets vinst som sedan stannar kvar i bolagets kassan. Om jag har förstått saken rätt så beskattas pengarna bara en enda gång, dvs det året de kom in som vinst i bolaget. År 2 så beskattas bara den nya vinsten (inkomster - utgifter).

I alla fall kan man lägga in pengar i periodiseringsfonder (typ max 1/4 av resultatet) och därmed skydda pengarna från skatt det året.

Rätta mig gärna om jag har fel. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 08:29 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor Visa inlägg
"jag väljer att plocka ut 30.000 kronor i månaden före skatt och sociala avgifter"
Precis, reagerade också ganska rejält på den meningen.

Om man funderar på att starta ett företag så behöver man läsa på både det ena och det andra.

En omsättning på 50.000 kr kan ge både 50.000 kr i vinst och -50.000 kr i vinst. Att räkna
med att inte ha några som helst utgifter (utöver sin lön) är bara löjligt..

30.000 i lön (före skatt) kostar bolaget strax under 50.000 kr... Det som blir kvar är inte mycket att
diskutera sparformer på..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 09:19 #10
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
I alla fall kan man lägga in pengar i periodiseringsfonder (typ max 1/4 av resultatet) och därmed skydda pengarna från skatt det året.

Rätta mig gärna om jag har fel. :-)
Det var detta jag ville komma åt, om man kan spara vinsten för varje månad i bolaget och låta dom växa eller om man måste placera pengarna privat.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
En omsättning på 50.000 kr kan ge både 50.000 kr i vinst och -50.000 kr i vinst. Att räkna med att inte ha några som helst utgifter (utöver sin lön) är bara löjligt..
Jag har nog förklarat lite fel, ska försöka förklara lite lättare.

Låt oss säga att jag driver en hemsida som gör en vinst på 50.000 kronor varje månad.

Jag väljer att ta ut 30.000 kronor i lön, det innebär väl att det finns 20.000 kronor kvar?

50.000-30.000 = 20.000 kronor.

Är ni med nu på hur jag menar?

Dessa 20.000 kronor som blir över av vinsten varje månad, kan jag spara dom på hög i bolaget som "eget kapital" på banken och vid köp av tjänster och varor använda dessa pengar till betalning?

Om inte jag förstår er, så får ni gärna ryta till
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017