Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta AB och ta lån för köp av hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-01, 08:03 #21
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Du tänker på ALMI Företagspartner AB?
Nej, ALMI är inga direkta riskkapitalister.

Riskkapitalser är oftast vanliga människor som skapat sig en förmögenhet och startat upp ett
riskkapitalbolag för att kunna tjäna mer pengar.

De var dessa som gick in i alla IT-bolag under 1999/2000. Närmare förklaring behövs nog inte.

De går in på en horisont av max 5 år. Efter 5 år ska deras del säljas till någon annan för kanske
10 ggr pengarna, eller att ni gör en börsintroduktion.

Kända exempel är t.ex. Nordic Capital och herrarna i draknästet. Din största chans är nog hos
"vanliga" människor.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-01, 08:18 #22
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Din största chans är nog hos "vanliga" människor.
Absolut.

Men hur kommer man i kontakt med en vanlig människa som har 2-3 miljoner kronor på konto och inte vet vad han eller hon ska göra med dom? Inte det lättaste.

Får helt enkelt fundera vidare, men tack för alla tips!
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-01, 10:02 #23
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Absolut.

Men hur kommer man i kontakt med en vanlig människa som har 2-3 miljoner kronor på konto och inte vet vad han eller hon ska göra med dom? Inte det lättaste.

Får helt enkelt fundera vidare, men tack för alla tips!
Man frågar någon som äger ett hus t.ex. Tror dom på din ide och vill ta risken så kan dom ju pantsätta huset. En vän till mig fick lån av banken när hans mor pantsatte huset som nästan var skudfritt (hon hade haft det länge och hunnit betala av en stor del av lånet plus att huset gått upp i värde ordentligt sedan hon köpte det).

Sätt ihop en ordentlig affärsplan så blir det lättare att övertyga folk.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-06, 20:54 #24
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Du behöver inte låna hela summan av en person.

Exempel:
Fem personer lånar ut 400.000 och får tillbaka 450.000 efter två år.

Ja... eller vad det nu kan bli. Att hitta en 40-talist med 400.000 på banken är garanterat INTE svårt!! Om dom sen vill satsa sina pengar på din hemsida är givetvis upp till var och en.

Jag har en vän som gjorde ett liknande upplägg för att få fram pengar. Nu tror jag inte det fungerade, men det var av andra orsaker än att det saknades pengar.

Nu är siffrorna ovan inte korrekta för det är ingen mening med att jag hittar på detaljer åt dig. Jag ville väcka tanken och det har jag gjort!! :-)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-07, 14:14 #25
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
MrBob: Tack så mycket för informationen! Jag har gått vidare och lämnat detta bakom mig om jag inte mot förmodan skulle vinna 96 miljoner på lotto ikväll.

Svårt att få någon att hoppa på detta trots att webbplatsen visar fina inkomster och en bra växande framtid mot att man utvecklar den med nya funktioner och ny design som får omsättningen att stiga.

Fick faktiskt kontakt med en medlem här på WN igenom min tråd och jag blev ordentligt chockad faktiskt men det blev utbyte av tankar och ideér bara.

För de inkomster som webbplatsen har så kan man ha två heltidsanställda - PHP-utvecklare och en frontendutvecklare. Tanken var att jag skulle starta ett AB med näringsindelning 73111 - Reklambyråverksamhet och ett HB med näringsindelning 62010 - Dataprogrammering 62020 - Datakonsultverksamhet som är moder till AB.

Jag tvekar inte på att man kan få omsättningen från 80.000-100.000:-/månaden till 130.000-150.000:-/månaden inom ett år efter utveckling implementering av nya funktioner.

Att försöka få med banken på detta skepp är som att tala om för en exalterad 4-åring att inte springa runt poolen för du kan halka och han gör det ändå.

Senast redigerad av Kim247 den 2011-09-07 klockan 14:47
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-07, 21:37 #26
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
För omväxling hade jag faktiskt läst HELA tråden och trodde den var aktuell.
Jag har ju själv pratat med banken.... för åtta år sedan. Det var en checkkredit på 30.000:-.

Kvinnan sa "Jag kan inget om data, men jag ser att du pensionssparat i varje månad under lång tid, så det kan nog fungera."

Swedbank. Ett försök att byta bank till Handelsbanken, tror jag, föll på att bankmannen ville se bokföring, omsättning med mera. Där har man inte mycket att komma med... Underläge direkt så lika bra att stanna!!

Lycka till med lottovinsten!! :-)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 10:11 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Du tänker på ALMI Företagspartner AB?

Jag har inga egna erfarenheter av dom, utan mer att jag hört av vänner som varit där och försökt få ett större startbidrag men blivit nekade. Kanske inte så konstigt att 9/10 blir nekade då ALMI är skattefinansierat och vill inte spela bort våra pengar. Min känsla är lite att ALMI är som banken, dom tar inga risker, inga som helst nästan.

Jag tror mer att ALMI är till för företag som sysslar med produktion, tillverkning och köp av fastigheter. Tror inte att dom investerar i människor som vill köpa webbplatser för att utveckla och få omsättningen att stiga och skapa fler jobbmöjligheter i kommunen.
ALMI kan gå in i alla brancher utom restaurangbrachen för där är det för stor andel svarta pengar och kriminalitet (så sa dem till mig vid ett besök i alla fall).

Det viktiga är att man har en bra affärsplan och riktiga kunder. Men de går inte in med sådd kapital (introduktionsfasen) utan i den senare etablerings-/expansionsfasen när företaget redan har bevisat att de kan hitta kunder och kan leverera.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-09 klockan 10:13
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-09, 10:50 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
MrBob: Tack så mycket för informationen! Jag har gått vidare och lämnat detta bakom mig om jag inte mot förmodan skulle vinna 96 miljoner på lotto ikväll.

Svårt att få någon att hoppa på detta trots att webbplatsen visar fina inkomster och en bra växande framtid mot att man utvecklar den med nya funktioner och ny design som får omsättningen att stiga.

Fick faktiskt kontakt med en medlem här på WN igenom min tråd och jag blev ordentligt chockad faktiskt men det blev utbyte av tankar och ideér bara.

För de inkomster som webbplatsen har så kan man ha två heltidsanställda - PHP-utvecklare och en frontendutvecklare. Tanken var att jag skulle starta ett AB med näringsindelning 73111 - Reklambyråverksamhet och ett HB med näringsindelning 62010 - Dataprogrammering 62020 - Datakonsultverksamhet som är moder till AB.

Jag tvekar inte på att man kan få omsättningen från 80.000-100.000:-/månaden till 130.000-150.000:-/månaden inom ett år efter utveckling implementering av nya funktioner.

Att försöka få med banken på detta skepp är som att tala om för en exalterad 4-åring att inte springa runt poolen för du kan halka och han gör det ändå.
Om du ska söka riskkapital så får du inte ens tänka tanken att ge upp vid lite motstånd, man måste vara envis och uthållig, motgäåarna hör till "spelet". Du måste se motgångar som "utmaningar" som du ska övervinna, annars kommer du aldrig lyckas som entreprenör.

Grundläggande för en riskkapitalist är att de på 3-5 års sikt vill få igen minst 5 gånger, helst mer, för pengarna de investerat och till rimliga risker.

Om företaget omsätter 1,5 Mkr/år idag och ger en vinst på 0,3 Mkr/år. Så vill rikkapitalisten att bolaget omsätter minst 5 gånger de beloppen om 3-5 år, och att det finns mer potential i boolaget än så. De vill kunna sälja sin andel vidare och då måste nästa investerare vara beredd att betala 2-5 gånger årsvinsten.

Du måste vara beredd att släppa 30-50 procent av bolagets aktier till en riskkapitalist och ibland ordförandeposten i styrelsen, det finns de som vill ha ända upp till 100%!!!

I svenska Draknästet är investerarna beredda att satsa mellan 0,2-2,5 Mkr. Om de skulle gå in i ditt företag med 1,5 Mkr så vill de se att de kan få ut minst 7,5 Mkr om 3-5 år. De tar en stor risk i ditt bolag eftersom du inte har någon substans (strukturkapital) alls idag, de skulle troligen kräva minst 40% av bolaget om de ser dig som en investeringsbar person. Bolaget bör då ha en årsvinst på 1,5*5/0,40/2 d v s ca 10 Mkr och en omsättning på minst 30-40 Mkr om 3-5 år.

Du måste absolut ha en skriven affärsplan för verksamheten, annars är de flesta investerare inte ens beredda att träffa dig, det finns undantag men de är inte så många.

Hur som helst så kan man också resonera lite kring vilken typ av personer man vill söka efter när man söker investerare.

James Caan i det engelska Dragons Den har investeringar i ett 30-tal bolag. Den svenska investeraren Mats Gabrielsson har investeringar i ca 500 bolag.
Peter Jones i Engelska Dragons Den har ca 10 miljoner pund sterling på sitt privata bankkonto. Det är såna personer man ska hitta. De ger dock inte bort pengar av välgörenhet utan de vill verkligen tjäna pengar och då är de kräsna också. De investerar inte i idéer utan i människor.

Dessa TV-program är lite extrema för de har regler för att åstadkomma ett bra TV-program som inte allttid är relevant för investerare i gemen.

Min bedömning är att en person som ska investera 1,5 Mkr bör ha möjlighet att göra 30-50 investeringar i samma storlek för att få tillräcklig riskspridning. Devs de bör ha ett kapital att investera med d v s 45-75 Mkr. Personer som satsar så mycket pengar på riskfyllda projekt bör nog ha en total förmögenhet på 50-150 Mkr om man ska leta generellt i samhället.

Det finns givetvis personer med mindre tillgångar som kan vara aktuella, jag vet fall där personer med så lite som 6-7 Mkr i totala "synliga" tillgångar gått in med 1 Mkr men det hör till undantagen.

Riskkapitalföreningen (http://www.svca.se/) är ett bra ställe att börja leta efter lämpliga investerare.

Men som jag sagt titigare, du måste absolut ha en fullkomligt klar affärsplan och kunna allt om företaget och ha räknat på alla siffror som kan tänkas ha betydelse för företaget och kunna marknaden utan och innan, innan du ens försöker prata med en investerare.

Investerarens första funderingar är vad du är för person och om du är pålitlig, kan du marknaden, är du en Entreprenör (dvs är du uthållig, entusiasmerande, klarar motgångar, beredd att jobba tills du lyckas även om det är tufft, drivande, tar egna risker, jobbar med att ta kontroll över risker i projekten, ....).

En Entreprenör måste även vara en god lyssnare och vara beredd att ta till sig synpunkter och konstruktiv kritik, och att förbätra eller helt tänka om för sitt koncept, beroende på vad som behövs för att lyckas.

Men du får aldrig ge upp!!!

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-13 klockan 11:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017