Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta AB och ta lån för köp av hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-31, 16:17 #1
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Standard Starta AB och ta lån för köp av hemsida

Hej kära WN-medlemmar

Jag undrar om det är möjligt att starta ett AB, ta ett lån på 2 miljoner på mitt nystartade AB och använda dessa pengar till att köpa upp en webbplats.

Webbplatsen som jag vill köpa omsätter ungefär 100.000:-/månaden och har en utgift på 2000:-/månaden. Jag menar, inkomsterna för webbplatsen kan man ta till att betala av banklånet på 2 miljoner.

Då bokför man väl denna skuld som det kallas "långfristiga skulder"?

Någon som vet om detta scenario är möjligt att genomföra?

Senast redigerad av Kim247 den 2011-08-31 klockan 16:20
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 16:36 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är tveksam att banken skulle låna ut så mycket, om du inte kan visa någon form av säkerhet för summan. Du lär få ha egen borgen och kräver att du har något av värde med.

Svårt att garantera att sidan omsätter 100k i minst 24 mån utan minskning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 16:44 #3
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Svårt att garantera att sidan omsätter 100k i minst 24 mån utan minskning.
Om jag visar på att webbplatsen de senaste åtta åren har haft en omsättning mellan 80.000-100.000:-, då borde väl banken gå med på ett lån vid 2 miljoner kronor? För jag har ingenting att sätta i säkerhet mer än inventarierna som står på bolaget och det är knappt 100.000:-.

Jag menar det, jag kan betala av lånet på 2 miljoner kronor med en 50.000:-/månaden, mer om det behövs då jag inte har någon brådska med att ta ut lön från inkomsterna som tillfaller webbplatsen i fråga.
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 16:48 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag tror inte dom skulle ge något lån, så långt fram i tiden och mycket osäkerhet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 16:59 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Om du har en bra kontakt i banken, bra ekonomi i företaget, väl genomförd research att visa upp och kan slänga in 500' till 1mil själv så kommer du nog få genom ett lån.
Dock i form av ett blancolån med 6-12% ränta.

Bankens första fråga kommer vara samma som min, om du nu är så säker varför lånar du inte upp bostad och av vänner/familj?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 17:08 #6
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Om du har en bra kontakt i banken, bra ekonomi i företaget, väl genomförd research att visa upp och kan slänga in 500' till 1mil själv så kommer du nog få genom ett lån.
Bolaget som äger webbplatsen hade en omsättning på 1,2 miljoner 2010 och inga skulder.

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Bankens första fråga kommer vara samma som min, om du nu är så säker varför lånar du inte upp bostad och av vänner/familj?
Har ingen som vill sätta sin villa i säkerhet eller som är värderad över 2 miljoner kronor

Menar det, om nu webbplatsen har haft en omsättning på mellan 80.000-100.000 lök i månaden de senaste sju åren, varför ska den helt plötsligt inte omsätta det längre om jag köper den? Jag kan inte göra den till en sämre webbplats.

Sen kom jag att tänka på det, banken kanske inte är den rätta investeraren när man ska köpa en webbplats för man kan inte sätta en hemsida i säkerhet eller värdera en hemsida, i alla fall inte banken
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 17:21 #7
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Någon sa igång att banken sällan tar good will som en säkerhet på mer än 50%. Det betyder alltså att du behöver spotta in hälften sen. Sen blir det nog en ganska så hög ränta på resten. Så det korta svaret är att det blir svårt.
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 17:24 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Jag tror också att du kommer ha svårt att få lån. Banken brukar vilja att man går in med åtminstone 50% själv. Almi skulle kunna vara en alternativ delfinansiär tillsammans med banken. Det kanske är lite för höga belopp för att Almi ska gå in, men det är ett alternativ du kan utforska i alla fall. Almis ränta är dock väldigt hög, oftast 12+%

Du kanske kan hitta någon annan lösning som fungerar?
Du kanske kan försöka med något i stil med 500' direkt och sedan avbetalning med 50k i månaden i 3 år. Då blir totalpriset 2,3 miljoner. Säljaren kommer nog vilja ha någon form av säkerhet så du måste nog lägga in en klausul där säljaren har rätt till sidan(eller någon annan kompensation) vid utebliven betalning. Då är det ju en ganska bra deal för säljaren om han inte absolut måste ha hela beloppet direkt och du kan köpa sidan och har en ganska hög vinst ändå.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 17:27 #9
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Bolaget som äger webbplatsen hade en omsättning på 1,2 miljoner 2010 och inga skulder.
Det är ditt bolag som måste ha en bra historik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Har ingen som vill sätta sin villa i säkerhet eller som är värderad över 2 miljoner kronor

Menar det, om nu webbplatsen har haft en omsättning på mellan 80.000-100.000 lök i månaden de senaste sju åren, varför ska den helt plötsligt inte omsätta det längre om jag köper den? Jag kan inte göra den till en sämre webbplats.

Sen kom jag att tänka på det, banken kanske inte är den rätta investeraren när man ska köpa en webbplats för man kan inte sätta en hemsida i säkerhet eller värdera en hemsida, i alla fall inte banken
Problemet är att just webbsidor är relativt osäkra. En webbsida som är väldigt populär kan snabbt börja dala och tappa nästan alla besökare på kort tid(det kan gå väldigt fort), speciellt efter ägarbyten och andra ändringar på sidan.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 17:46 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Menar det, om nu webbplatsen har haft en omsättning på mellan 80.000-100.000 lök i månaden de senaste sju åren, varför ska den helt plötsligt inte omsätta det längre om jag köper den? Jag kan inte göra den till en sämre webbplats.
Det kan man alltid

Skämt åsido, internet är alltid en osäker bransch där förändringar sker snabbt. Jag tror liksom övriga att bankernas inställning är tämligen skeptisk och får du ett ja kommer du sannolikt få rätt dåliga villkor.

Vill du få bättre svar är det ju bara att ta kontakt med någon bank och se vad de har att säga.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017