Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pris på ett datasystem!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-25, 14:44 #11
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av balstaatv
Citat:
Ursprungligen postat av rille77
Som sagts tidigare din timkostnad*arbetad tid ger dig en bra fingervisning.

Sen så finns det ju annat som kan spela in.
Är det ett system som är helt unikt för dom eller kan du sälja det till andra kunder?
Vem äger rättigheten till systemet?
Ska dom använda det på licens eller löper dom det av dig?

Framför allt, vad är sagt innan du började bygga systemet, du måste väl ha lämnat en offert?
Systemet är unikt, det finns inget system som liknar detta. och det är anpassat efter företag inom svagströms branchen som el.v tele, bredband och service installationer.
Programmet kommer att kunna köpas via internet, och kommer att vara licens basserat! sen vet jag inte om det ska vara 1 licens per vertion eller om man ska få betala per halv år eller hel år o.s.v!
Och om man ska lägga in användar licenser !

Och Systemet äger jag ..
Först och främst, du skriver "företags system", men jag antar att du menar ett företagssystem. Särskrivningen där gör att problemet får en lite annan vinkel. Ett företags system syftar på att det är ett företag som du bygger ett system till, medan ett företagssystem är mer generellt, vilket betyder att det finns flera potentiella kunder.

Därav, att du/han kanske inte gjort e offert eller har ett avtal ännu. Whalla.

Som många redan har sagt är en fast timpeng gånger antalet arbetade timmar ofta en bra fingervisning.
Sen ska man gärna lägga till lite också, i ren vinst kanske, eller lite beroende på hur originell lösning det är man säljer.

Viktigast är egentligen att fundera på vad kunden har råd till?
Är lösningen/produkten till ett litet 2 mans företag eller till Sony Ericsson?

Men låt oss säga att du jobbar i 6 månader med det hela. Du har dock jobbat med det vid sidan av ditt "vanliga" jobb så du har kanske inte lagt 8 timmar om dagen på det hela?
Låt oss räkna på 4 timmar i snitt per dag.

6 månader är ungefär 183 dagar
I snitt har du jobbar 4 timmar om dagen,
183 dagar * 4 timmar = 732 timmar
732 * 400 kr = 292 800 kr!!!

Okej, 292 800 kr är ganska mycket pengar kan man tycka.
MEN, som sagt det beror på vilket företag du jobbar mot.

Så tar vi bort moms och skatt
292 800 - 25% = 219 600 kr
219 600 - 33% = 147 132 kr

Så 147 132 kr är ungefär vad du kommer att få i rena pengar.
147 132 / 6 = 24522 kr är vad du har tjänat per månad under tiden du jobbat med det hela om du skulle kört enligt min kalkyl.

Men så ville du kanske sälja det per licens / år.
Låt oss räkna på 5 år.
292 800 / 5 = 58 560 kr

Men du kanske tror att fler företag kan vara intresserade, låt oss räkna på att du kan sälja in det hela till 4 företag.

58 560 / 4 = 14 640 kr

Och ja, runt 15 000 kr / år för ett "unikt" system, som är vitalt för företaget, kanske inte är för mycket?

Där har vi en fingervisning på vad en licens kunde kostat, beräknat på att du säkert kan sälja in 5 år till 4 företag.
Är 14 640 kr för mycket, ja, då är det bara att räkna på det. Vad tycker du det är värt?
Du kanske nöjer dig med 100 kr / timme? (50 kr ungefär efter skatt och moms)

Men som sagt, räkna på vad du vill tjäna och hur mycket du tror att företaget kan betala.

grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 19:08 #12
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Kanon bra svar från "grinditwp" Tack !!!!!

Har beslutat mig för att ligga på 350 Kr/ tim så det kommer att bli 350x732...
Licensen ska ligga på 10.000:- år för dom företag som vill köpa det av mig, samt support kostnad på 500kr /tim, som ska fram gå i avtalet !
Samt utbildnings kostnad på 800:-/ per anställd !
balstaatv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 22:53 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men vänta lite nu grinditwp, hur tusan räknar du?

Ett halvår är 182,5 kalenderdagar; å andra sidan är normalt antal arbetsdagar cirka 130 på ett halvår när helger och liknande har räknats bort.

Samtidigt är väl 400 kr en lite väl låg timkostnad. Denna kostnad får väl i vilket fall räknas vara exklusive moms; så momsen ska läggas på vid fakturering - den ska inte dras av och den bör inte vara involverad i din beräkning överhuvudtaget.

Om summan inklusive moms är 292 800 utgör momsen 58 560 kr och summa exklusive moms blir då 234 240 och inget annat. Momsen är 25% påslag och du har räknat helt fel.

Att du sedan räknat med 33% i skatt vet jag inte alls vad du fått ifrån. Det finns mycket som spelar in men en tumregel är att ungefär hälften försvinner i skatt, framförallt om det finns en heltidsinkomst.

Det framgår inte speciellt tydligt i tråden om hur pass värdefullt det här systemet är för företaget; men 10 - 15 000 kr är extremt billigt om systemet tillför något alls.
Efter skatt blir det cirka 5 000 kr kvar. Det innebär att du har jobbat halvtid i ett halvår och får mindre än 1 000 kr per månad skattat och klart. Det hela motsvarar en timlön på ungefär 18 kr!!!

Som jämförelse kostar Microsoft Office-paketet ungefär 5 000 kr per licens.

Jag skulle nog snarare föreslå att du håller utbildningar för 5 000 kr dagen. Support för 500 kr i timmen är väl ok.
Men licensavgiften för systemet bör väl vara åtminstone 10 000 kr per månad.

En genomsnittlig anställd kostar ju åtminstone 40 000 kr per månad lågt räknat. Fast vill du ge bort ditt system är det ju helt upp till dig-
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 22:59 #14
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
hur mycket kostar ett hus?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 23:10 #15
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
balstaatv balstaatv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 25 2009, 22:53
Men vänta lite nu grinditwp, hur tusan räknar du?

Ett halvår är 182,5 kalenderdagar; å andra sidan är normalt antal arbetsdagar cirka 130 på ett halvår när helger och liknande har räknats bort.

Samtidigt är väl 400 kr en lite väl låg timkostnad. Denna kostnad får väl i vilket fall räknas vara exklusive moms; så momsen ska läggas på vid fakturering - den ska inte dras av och den bör inte vara involverad i din beräkning överhuvudtaget.

Om summan inklusive moms är 292 800 utgör momsen 58 560 kr och summa exklusive moms blir då 234 240 och inget annat. Momsen är 25% påslag och du har räknat helt fel.

Att du sedan räknat med 33% i skatt vet jag inte alls vad du fått ifrån. Det finns mycket som spelar in men en tumregel är att ungefär hälften försvinner i skatt, framförallt om det finns en heltidsinkomst.

Det framgår inte speciellt tydligt i tråden om hur pass värdefullt det här systemet är för företaget; men 10 - 15 000 kr är extremt billigt om systemet tillför något alls.
Efter skatt blir det cirka 5 000 kr kvar. Det innebär att du har jobbat halvtid i ett halvår och får mindre än 1 000 kr per månad skattat och klart. Det hela motsvarar en timlön på ungefär 18 kr!!!

Som jämförelse kostar Microsoft Office-paketet ungefär 5 000 kr per licens.

Jag skulle nog snarare föreslå att du håller utbildningar för 5 000 kr dagen. Support för 500 kr i timmen är väl ok.
Men licensavgiften för systemet bör väl vara åtminstone 10 000 kr per månad.

En genomsnittlig anställd kostar ju åtminstone 40 000 kr per månad lågt räknat. Fast vill du ge bort ditt system är det ju helt upp till dig-
fan jag skulle skriva något här, men jag har glömt vad... Ja ja efter snart 48 timmars jobb så blir man lite glömsk. nu ska jag sova ha det så svarar jag imorgon !!!
balstaatv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 01:22 #16
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
jonny: Kan hålla med om att min uträkning kanske var en aning klantig och slarvig. :P
Men att jag räknade på ca 183 dagar är för att, som balstaatv skriver, jobbet är utfört på fritiden, alltså även under helger och annan ledighet. Vissa dagar har han säkert jobbat 20 timmar och andra bara 2. Det hela är alltså ett snitt. Enkelt.

Min moms och skatteuträkning var dock helt fel! Klantigt. men men, det har varit varmt som f-n idag och det var en hård arbetsdag (dessutom så är jag inte ekonom eller dylikt, men momsen var fel uträknat av mig, räkna i strället summan / 1,25 = efter moms, men ja, det tillör ovanligheterna att man säger priset ink. moms

Citat:
På inkomster upp till cirka 300.000 kronor betalar du bara kommunalskatt (ca 33%?). På belopp därutöver betalar du också 20-25 procent i statlig skatt.
Så ja, min uträkning blev en aning fel. Men jag antar/hoppas att man förstår summan av kardemumman!

Angående mitt förslag om 15 000 kr, så var det bara ett förslag. Det framkommer inte vad systemet gör eller hur avancerat det är. Man kan köpa en nyhetsbrevstjänst för 500 kr / mån men även 5000 kr / mån, priser varierar, så är det. Allt handlar om vilken strategi företaget har med sin försäljning. Långvarit, intensivt, snabba cash osv.

Dessutom är 15 000 kr / år en uträkning baserat på att balstaatv tror sig få sålt det hela till 4 företag ala 5 års licenser. Därmed får han totalt 292 800 kr efter 5 år, eller 58 560 kr / år.

Visst 58 560 / år är inget man lever på, men sen varar åandra sidan inget jobb enbart 6 månader. Förhoppningen är väll åandra sidan också att 4 kunder kanske blir 40 och 5 år blir 10 år! Då kan man börja se att de 6 månadernas utveckling har betalat sig.

Men som jag säger, så kan licensavgiften, i uträkningen 15 000 kr, lätt ändras på, för att passa kunden.
Beroende hur viktigt systemet är för kunden och hur stort företag kunden är, så kan avgiften höjas.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 01:41 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
HUR SÄTTER MAN PRIS PÅ ETT SYSTEM?
----------------------------------
Du ger inte tillräckligt med information för att det ska vara möjligt att beräkna en prisnivå på ditt
system. Du behöver ha järnkoll på hur mycket värde ditt system tillför kunden för att det ska vara möjligt.
Vidare måste du undersöka hur många som kan tänkas köpa ditt system, dvs hur många kunder kan du maximalt
få om 100% av din marknad köper systemet. Uppskatta en realistisk nivå på antalet kunder totalt resp för
varje månad de närmaste 12 månaderna och därefter ytterligare ett par år så du har ca 3 års marknadsplan.
Är det totaklt 1 möjlig kund för ditt system elelr är det 100 möjliga kunder? Det är helt avgörande för hur
du ska lägga upp en strategi för prissättningen.

Räkna med att det årliga serviceavtalet kan vara ca 25-35% av den initiala licenskostnaden.

OLIKA PRISSÄTTNINGSSTRATEGIER
-----------------------------
Jag förutsätter att du bygger detta system på egen risk, dvs inte att det är ett system du bygger för en
specifik kunds räkning, för då borde du avtalat om priset i förväg.
När man bedömer ett värde av ett system så är det helt olika sätt att räkna, värdebaserat, marknadsbaserat eller kostnadsbaserat:

1) om man gör det på uppdrag av en kund och man jobbar på löpande räkning, dvs får betalt timme för timme
2) Bygger ett system där man tar betalt för det värde som systemet genererar till kunden, detta behöver
oftast avtalas om ett fastpris elelr värdebaserat pris innan arbetet med systemet börjar.
3) Ett generellt system som man säljer till minst en men ofta flera kunder och får betalt som licenser.
4) Det rent kostnadsbaserade skippar jag eftersom det skulle innebära 0 SEK för dig i och med att du jobbat
på egen risk, generellt ett är det dessutom ett dåligt sätt att beräkna pris mot kund.



BAKGRUND
--------
Observera oxo att det är stor skillnad i att räkna med timlön och debiterbar tid.

Normalt finns det 52 veckor på ett år med 40 timmar per vecka om man räknar 8 timmarsdagar Måndag-Fredag, det skulle bli 2080 timmar, men det ska man inte räkna med. Men det är 10 helgdagar (2 veckor) per år som försvinner och alla ha rätt till 5 veckors semester det är ytterligare 25 dagar. En genomsnittsperson är sjuk ca 4 veckor per år, män är sjuka 3 veckor och kvinnor ca 5 veckor per år. Varje person behöver utbildas 10 arbetsdagar per år (dvs 2 veckor). dvs 11 veckor (440 timmar) försvinner av dessa orsaker, då är vi nere på 1640 timmar som max. Men så försvinner ytterligare ca 195-240 timmar pga Intern information, dötid, kvalitetsbrister och andra tidstjuvar.

Kort sagt så är det orealistiskt att räkna med mer än 1200 timmar per år som debiterbar tid för en person.
Andra standarder för att räkna ut årsarbetstid är 1760 timmar per år som används av många fackföreningar
vid beräkning av timlön. Vissa räknar med 220 arbetsdagar per år varav 150 är debiterbar tid mot kund dvs
en verkningsgrad på ca 68%.


TIMDEBITERING PÅ LÖPANDE RÄKNING
--------------------------------
Detta är egentligen en speciell variant av kostnadsbaserad prissättning, men det beror på hur väl man har
satt priset per timme. Har man sat timpriset med utgångspunkt från gällande marknadspriser så är det en
variant på marknadsbaserad prissättning. För att få en värdebaserad prissättning behöver man oftast komma bort från löpande timdebitering.

Om vi tar dessa ett i taget så visar jag på ett sätt att räkna men du får väl justera det efter de
förutsättningar som du har i ditt fall.

6 månaders arbete bettyder lite olika saker beroende på hur man räknar. Det normala är att man som konsult kan debitera maximalt ca 1200 mantimmar per år sett över en konjunkturcykel/livscykel. Fler timmar är orelistiskt att räkna med. Färre timmar förekommer ju mer kompetens tjänsterna innehåller, exempelvis kan corporate managementkonsulter räkna med 600-800 timmar per år.

Enligt Computer Sweden som gjort en grundlig undersökning av marknadens 504 största IT-konsultföretag i Sverige så ligger genomsnittspriset för en utvecklare på ca 932 SEK/tim+moms, detta gäller vid arbete på löpande räkniing.

När man jobbar på egen risk (dvs fastprisavtal) så ska man räkna med betydligt högre timarvode, exempelvis det tre gånger mot ren löpande räkning (jag har i verkligheten sett de som räknar med mellan 1,25 ggr upp till 6 gånger priset för löpande räkning). Den vanligaste är nog att muultiplicera med PI dvs 3,14 i detta fall skulle det bli ca 932*3,14 dvs 2926 SEK/tim i din beräkning.

Om vi nu räknar med att du arbetat 6 månader och räknar med att det totalt kommer att krävas 7 månaders utvecklingsarbete så räknar vi om det till timmar, 7 månader av 12 är ca 58%, 58% av 1200 timmar är ca 700 timmar.

Men kommer du jobba 7 månader*22 dagar*8 timmar så blir det 176 timmar * 7 månader dvs 1232 timmar.
Alternativt om du jobbat halvtid dvs 4 timmar per dag dvs 7*22*4 dvs 616 timmar.
Här gör jag en viktad sammanvägning för att ha något att räkna med i detta exempel (1*616+3*700+1*1232)/5 => ca 790 timmar.

Ta dessa 790 timmar och multiplicera med det timarvode du bestämt att du vill ha, en rimlig nivå kan vara
932 SEK eftersom det är en genomsnittlig nivå hämtad från dagens marknad (siffran är ca 2-3 veckor gammal).

Det betyder en utvecklingskostnad på 736 280 SEK.
Säljer du systemet på löpande räkning så är det en rimlig ersättning.


VÄRDEBASERAD PRISSÄTTNING
-------------------------
Ett bättre sätt att sätta pris är att utgå från vilket värde systemet tillför kunden.

Vad är då ett värde för kunden?

Exempelvis om kunden kan spara in en annan kostnad så är varje sådan sparad krona värd en krona för ditt system. Om kunden exempelvis spar in licenskostnaden för ett annat system med 100 000 SEK per år så är värdet av ditt system 100 000 SEK per år för kunden.

Ökade intäkter i form av ökad försäljning är en anan faktor som tillför värde till kunden, det är dock inte hela den ökade försäljningsvolymen som tillfaller ditt system utan endast täckningsbidraget (om kunden kan sälja 1000 extra mobiltelefoner för 3000 SEK per styck och inköpskostnaden är 2500 per st för dessa så tillför ditt system 500*1000 => 500 000 SEK i extra värde per år).

Det är kolosalt viktigt att du verkligen tar reda på vad kunden får för tillfört värde pga ditt system. Det är det som är helt avgörande om din kund uppfatatr systemet som en lyckad eller misslyckad investering.

Det är kundens upplevda värde vi pratar om här, så det kan även vara så att om ditt system tillför en förenkling av rutiner så den spar arbetstid eller minskar returer, höjer kvaliten på kundens leveranser eller service så är detta något som har ett värde för kunden.

Ta dig tid att lära dig så mycket du kan om kundens verksamhet så du kan bedöma vilket värde ditt system
tillför. Bena ut detta i mindre och mindre detaljer tills det är uppenbart för dig vilket värde som tillförs.

Jag tar ett exempel från verkligheten ang värdebaserad prissättning.

Det var ett företag som levererade bredbandskapacitet till större företagskunder. De hade investerat miljontals kronor i nedgrävd kabel närmare bestämt 12 miljoner i just detta specifika fall.

De hade sålt all kapicitet som fanns men kunden sälja lika mycket till om de bara kunde ordna kapacitet i
sitt nät för detta. Det skulle kosta ytterligare 10-12 miljoner att fördubbla kapaciteten i den nedgrävda ränna de hade eftersom de skulle tvingas gräva upp allt igen, dessutom skulle det ta 3 månader att genomföra.

De tappade med andra ord intäkter för varje dag som gick utan att de kunde leverera dn efterfrågade kapaciteten.

Nu var det så att de hade fått kontakt med ett företag som kunde ordna en fördubbling av kapacitetet på mindre än en vecka genom att koppla in ny utrustning i båda ändarna av deras redan nedgrävda fiberkabel.

Priset var 8 MSEK. Bredbandsleverantören köpte denna lösning och kunde mycket riktigt börja leverera den önskade kapaciteten inom en vecka från leverans.

Att det innovativa företaget i sig hade sammanlagda kostnader på mindre än 100 000 SEK för två PC med lite tillbehör och programvara har egentligen inte med saken att göra, men det var deras goda lycka.

Bredbandsleverantören sparade mellan 2-4 MSEK trots investeringen på 8 MSEK och de kunde öka sina intäkter genom att försäljningen kunde börja 3 månader tidigare än beräknat.

Det här sättet att sätta pris är ofta det bästa ur leverantörens synvinkel. Det fungerar bäst när leverantören är tidigt ute på marknaden med ett nytt eller unikt koncept. När fler konkurrenter dyker upp
så blir dt till att anpassa priserna efter den hårdnande konkurrensen och man får marknadsprissättning.



MARKNADSBASERAT PRISSÄTTNING
----------------------------
När det finns flera leverantörer av samma produkt/koncept på marknaden så kan konkurenterna bevaka
varandras prisnivåer (som bensinbolagen eller livsmedelskedjorna gör) och då finns det ofta någon eller
några aktörer som inte har så mycket annat att tillföra än ett lägre pris, dessa lågprisföretag sänker då
priset på hela marknaden eftersom övriga konkurenter tids nog måste följa efter för att inte tappa allt för
stor marknadsandel.

Det är oftast klokt att sträva efter att hitta sin egen nish där man kan tillföra något unikt (som
Königseggs supersportbil som kostar uppåt 3-8 MSEK samtidigt som man kan köpa en Skoda för 60 000 SEK, det är helt enkelt för att dessa nishar sig till olika målgrupper).


KOSTNADSBASERAD PRISSÄTTNING
----------------------------
Detta är normalt den absolut sämsta grunden för att sätta ett pris ut mot kunden. Men man måste ändå i
varje offert beräkna den egna självkostnaden så man vet att man tjänar pengar på affären.




SAMMANFATTNING
--------------
Ta fram ett pris enligt var och en av ovanstående strategier. Finns det inga konkurenter så är det
Värdebaserat och finns det konkurrenter så är det marknadsbaserat. Men om ditt pris blir lägre än dina
kostnader så är det bättre att avstå affären (du förlorar ju pengar, låt en konkurent förlora de pengarna i
stället, eller de kanske kan levrera med lönsamhet).
Det bästa är normalt att försöka göra en estimering (uppskattning) av det värde en system tillför kunden.
Det brukar vara det lönsammaste.

Akta dig för att avslöja dina kostnader för kunden, de kommer troligen att vilja sänka priset till närmare
din självkostnad eller under den.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 05:47 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jun 26 2009, 01:41


Ta dessa 790 timmar och multiplicera med det timarvode du bestämt att du vill ha, en rimlig nivå kan vara
932 SEK eftersom det är en genomsnittlig nivå hämtad från dagens marknad (siffran är ca 2-3 veckor gammal).

Det betyder en utvecklingskostnad på 736 280 SEK.
Säljer du systemet på löpande räkning så är det en rimlig ersättning.
Den genomsnittliga utvecklaren tjänar alltså ca 9 öl i timmen och projektet borde därför gå på totalt ca 73 000 burkar öl.

Han har gjort projektet på sin fritid och brukar ta betalt i öl Conny . Dina uträkningar är jätte bra, men jag tror inte att de är så adekvata för situationen som balstaatv beskriver den. Man kan utgå ifrån att någon som utför ett jobb på sin fritid inte arbetar särskilt tidseffektivt och att projektet tar längre tid än det borde göra. Räknar man sedan in "kompisfaktorn" så brukar det sluta i priser som ligger långt ifrån aktuella marknadsnivåer.




balstaatv - Till nästa gång så kom överens om ett fast pris (eller timpris) från början. Att ta betalt i öl är lämpligt om man utför 30 minuters arbete åt en kompis. Men jobbar man i ett halvår så bör man skriva avtal, även om tjänsten utförs åt en vän eller familjemedlem. Nu i efterhand så är det spritt språngande omöjligt att säga vad du bör få betalt. Det är onödigt att vara efterklok, men du kan ju dra lärdom av det till nästa gång.

Om du har utfört tjänsten åt en vän (eller hans företag) så tycker jag att du ska ta Connys uträkningar och fråga din vän vad han själv tycker att han blir skyldig dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 08:00 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by grinditwp@Jun 26 2009, 01:22

Min moms och skatteuträkning var dock helt fel Klantigt. <snip>
Citat:
På inkomster upp till cirka 300.000 kronor betalar du bara kommunalskatt (ca 33%?). På belopp därutöver betalar du också 20-25 procent i statlig skatt.
Så ja, min uträkning blev en aning fel. Men jag antar/hoppas att man förstår summan av kardemumman
Ja, fast med citatet ovan verkar du inte riktigt ha förstått ändå.

De skattesatser du hänvisar till handlar om skatt på lön. Är det ett företag som får intäkten försvinner ungefär hälften (man brukar ofta hamna mellan 40-60% i skatt) i skatt. Det beror ju på en massa faktorer, inte minst bolagsform.

Är det exempelvis ett aktiebolag och han ska få 10 000 kr i bruttolön tillkommer arbetsgivaravgifter på drygt 32%. Det innebär att kostnaden för företaget blir 13 500 kr (om vi avrundar lite på en höft). Samtidigt får han ut 6 700 kr skattat och klart om han inte kommer över gränsen för statlig skatt.

Gustav, vad är det för öl du brukar köpa som kostar mer än 100 kr per burk? :P
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-26, 10:37 #20
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men utan att riktigt ha orkat läsa igenom Connys svar, blandar du inte ihop 2 debiteringsformer som inte riktigt hör ihop (även om du som utvecklare/säljare självklart har full rätt att kräva vad du vill för din produkt)

Om du har utvecklat ett system för en kund, och vill ha en ersättning per timme, antyder inte det då att du jobbat åt honom och att produkten är beställarens?
Vill du sedan sälja systemet på licensbas så "ska" väl utveklingskostnaden tas av dig, och sedan beräknas och delas per licenstagare (förenklat).
Jag har svårt att se att någon först vill betala för all utveckling, och sen ändå inte äga produkten.

Men jag kan ha fel...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017