Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bara fyra av tio e-handlar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-09, 19:06 #1
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Trots den utbredda internetvanan har bara fyra av tio svenskar någon gång handlat på internet. Det är betydligt lägre andel än i Norge. Många tvivlar på betalningssäkerheten.

För hela artikeln, di.se:
Länk till di.se
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 20:05 #2
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
"Bara" 40% av den svenska befolkningen? Jag tycker att det är otroligt att utvecklingen har gått så snabbt.

Återblick:

10 år sen: "Internet"? Vad är det?
5 år sen: "Beställa cd-skivor från nätet, vad är det för galenskaper"?

Att "bara" 25% av internetanvändarna har spenderat mer än 4500:- på nätköp under förra året är ju helt fantastiskt enligt mig.

Sakta men säkert förändrar sig våra konsumtionsmönster, ner bredbandspenetrationen blir stor på riktig (oavsett vad folk tror så sitter majoriteten av de svenska internetanvändarna fortfarande på dialup eller använder uppkopplingar på jobb/skolor/bibliotek/kaféer) då snackar vi pengar.

/Christian, som nästan bara köper livsmedel och kläder i butik nuförtiden - men som inte ser sig själv som normsättare
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 21:20 #3
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Handlade nyligen på akademibokhandeln.se för första gången. Upptäckte att sidan där man skulle skriva in sitt VISA-kortnummer saknade "hänglås" (men de kanske hade den i nån iframe, vad vet jag) så jag skrev manuellt https:// före aktuell URL och hamnade då till synes på samma sida fast den här gången med SSL. Sedan skulle fraktkostnaden vara 19 kr per order enligt "kvittot".

Jag har fortfarande inte fått den första boken jag beställde 7 februari. Dock har de skickat resten av böckerna en i taget, och för varje bok dragit 19 kr i fraktkostnad. Kommer knappast att handla från dem igen. Anledningen att jag testade är att de var en aning billigare än universitetsbokhandeln. Men räknar man med den extra frakten blev det ändå dyrare. Nu har jag mailat och klagat på att de utan att informera mig debiterat mig mer pengar än vad jag godkänt på min order. De har även återbetalat den extra fraktkostnaden. Men hur vet jag att de inte får för sig att ta för mycket betalt även nästa gång?

På grund av detta lät jag bli att betala med VISA när jag nyss lade en annan beställning på en annan affär. Jag föredrog att betala 59 kr extra i postförskottsavgift istället. Är lite osäker på hur jag kommer göra i framtiden. Men enda anledningen att handla online i dagsläget är att man då har ångerfrist 14 dagar. Annars skulle jag hellre handla i affär.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 22:24 #4
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
"Närmare hälften av internetshopparna betalar med kort. Huvudorsaken till att inte använda kort är tvivel på säkerheten. Enbart 20 procent känner sig helt trygga när de handlar för mer än 4.500 kronor på internet."

50% betalar med kort, det är väl mycket! Då skulle jag inte vilja ange att det är "betalningssäkerheten" som brister. Har kunden valet att välja faktura, kontot i butiken, postförskott, förskottsbetalning samt kort och 50% väljer kort så är det ju väääldigt bra!

De senare 20% på summor över 4500kr kan jag mer förstå, iallafall om de 4500kr är vid ett enda tillfälle, vilket förvisso ovanstående text inte anger...
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 22:26 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
"Bara" 40% av den svenska befolkningen? Jag tycker att det är otroligt att utvecklingen har gått så snabbt.
Instämmer. Det är ungefär 30% av befolkningen i Sverige som har tillgång till bredband, de som verkligen faktiskt är inkopplade är färre. Så 40% är en bra siffra.

Sedan skall vi nog inte ha förutfattade uppfattningar om de äldre och deras användning av Internet.
Den är betydligt större än vad man kan tro. Hittar inte rapporten just nu men återkommer.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 06:51 #6
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
3.5 miljoner tittade enligt statistik på ett visst tv-program, det fick man fram genom att ha ca 1000 referenspersoner. ;)

Jag tror att viljan bland företag att kunderna skall handla på internet finns, men att kunderna i stor utsträckning vill pröva sakerna först. Att handla standardkläder som kalsonger, sockar etc är väl okej. Men att handla t.ex en kostym över internet - gör man det? Där gäller det att prova sig fram för att hitta rätt storlek/passform etc.

Flera butikskedjor provade att sälja mat via internet, med hemkörning. Här i Göteborg föll det väl pladask, då inte alla produkter fanns inlagda. När det gällde vissa produkter så kunde man endast välja bland förvalda mängder etc, typ att köttfärs endast såldes i 0.5kg eller 1.0kg, så om man ville ha mer eller mindre så blev det lite jobbigt. Affärerna tappade också mycket av impulsköpen som sker när folk går runt i en butik och finner något de vill ha fastän de inte behöver det...

Det var ett fåtal kunder som använde det, och de fick matvarorna hemkörda på kvällen. De tyckte det var smidigt, och var beredda att betala den extra kostnaden det innebar, men det var alldeles för få kunder.

I vissa kommuner har man börjat kräva att gamlingar skall beställa sin mat via internet. Sen hämtar hemtjänsten upp maten i butiken och kör hem det till gamlingen. Men det faller på en sak, hur många gamlingar har internet och hur många tror ni har en vilja att sköta matinköp på det sättet...?

T.ex boo.com var som jag förstod det rätt ute, men de var för tidigt ute. (Okej, de spred väl lite vääääl mycket pengar omkring sig :D) Men som sagt, själva produkterna etc var väl rätt...

Vissa företag, som t.ex Ellos, har en smart kombination. De kör med katalog, telefonmottagning, brevmottagning och internetbutik. Det innebär att de som vill kan rota runt i tryckt katalog, och sända in via talong eller telefon. Men de kan också välja att surfa in på nätet och där kanske finna nya produkter som ej fanns med i katalogen, och beställa det. Det är också lättare i vissa fall att skumma igenom ett företags erbjudanden om man har det i tryckt form. Min fru gör på det sättet, hon använder kombination katalog/internetbeställning.
Om man har många produkter så är det nog inte en dum idé att trycka upp en katalog och sända ut till alla kunder. Det är ju också ett sätt att fräscha upp deras minne om att ni finns. Det kan vara så att kunden sitter med modem, och inte orkar/har tid/det kostar pengar etc att surfa runt på en tungladdad site.

När det gäller att betala med kort så är det intressant. Yngre människor går in på Pressbyrån och köper ett äpple på kort. Det är billigare för affären att skänka äpplet.
Äldre människor använder inte kort, men när de skall köpa t.ex en tv så går de ut till bankomaten och hämtar ut pengar, sen går de in och betalar kontant. Där är "cash is king".

Det råder också en skillnad bland yngre och äldre generation när det gäller lån.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 08:12 #7
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Kombinationen katalog+internet använder ju också en del databutiker, t ex Dustin. Gillar också att först kunna bläddra i något och sedan gå till nätet.

40% är nog hyggligt, det kommer mer och mer. Man måste tänka på att inte alla är i samma ålder och har samma utbildning osv som en själv. Vanorna tar olika lång tid att ändra på. Men det sker.

Osäker betalning? Det ger ju bara en extra skön pirrande känsla när man betalar med kortet! :lol:
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 09:08 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag var lite rädd att ge ut mitt VISA-kort nummer i början. Nu har jag gjort en bra bit över 300 kortköp på nätet och än så länge har det aldrig strulat. Jag har betalat i Sverige, Tyskland, Frankrike, England, Polen, England, Australien och massa andra tjänster som jag inte ens riktigt vet var dom hör hemma. Numera kan jag mitt kortnummer, gitlighetstid och 3-siffriga koden utantill och knappar in dom nästan dagligen på nån hemsida, utan nån större fundering...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 09:27 #9
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Vissa företag, som t.ex Ellos, har en smart kombination. De kör med katalog, telefonmottagning, brevmottagning och internetbutik. Det innebär att de som vill kan rota runt i tryckt katalog, och sända in via talong eller telefon. Men de kan också välja att surfa in på nätet och där kanske finna nya produkter som ej fanns med i katalogen, och beställa det.
Citat:
Ursprungligen postat av aikon
Kombinationen katalog+internet använder ju också en del databutiker, t ex Dustin. Gillar också att först kunna bläddra i något och sedan gå till nätet.
Det verkar som om det endast är de gammla gedigna postorderföretagen, som även har en vanlig katalog. Och jag håller med er, det blir lättare att beställa på internet, när man först sett deras produkt i en katalog.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 14:51 #10
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Citat:
Originally posted by robertsson@Mar 10 2005, 09:08
Jag var lite rädd att ge ut mitt VISA-kort nummer i början. Nu har jag gjort en bra bit över 300 kortköp på nätet och än så länge har det aldrig strulat. Jag har betalat i Sverige, Tyskland, Frankrike, England, Polen, England, Australien och massa andra tjänster som jag inte ens riktigt vet var dom hör hemma. Numera kan jag mitt kortnummer, gitlighetstid och 3-siffriga koden utantill och knappar in dom nästan dagligen på nån hemsida, utan nån större fundering...
Håller helt med, handlar också friskt över nätet med kort. Dock letar jag alltid efter hänglåset (SSL) i webbläsaren innan jag matar in mitt kortnummer, och ser gärna att de kräver den 3-siffriga säkerhetskoden (CVC) också, annars kan ju vem som beställa med mitt kort bara de kan mitt kortnummer... (och giltighetstid) !

De kravet har vi också såfort vi installerar en kortbetalningslösning i en webbutik att kunden måste alltid ange CVC-säkerhetskoden (och givetvis även SSL).
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017