Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eget kapital i EF

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-01, 08:11 #1
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Standard Eget kapital i EF

Jag är lite fundersam kring bokföring av eget kapital. Tycker nämligen att det blir galet i balansrapporten.

När jag pratade med supporten till Visma så sa de att man skulle bokföra egna uttag enl:

1930 Kredit
2010 Debet

Dock så ser jag i balansrapporten att jag har galet mycket eget kapital, mer än tillgångarna när man gör på detta sätt och det kan väl ändå inte vara rätt?

Någon som ser vart felet är?

det egna kapitalet är ju en skuld från "firman" till mig om jag förstått det rätt, så den borde ju minska vid egna uttag.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:09 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Konto 1930 är ju bankkontot, där ska du bara bokföra verkliga transaktioner på bankkontot.

Årets resultat har du på konto 8999.


Så här gör jag i ett aktiebolag eller förening:

Steg 1:
Vid bokslutet ska du föra över årets resultat från 8999 till ett konto som heter endera "2099 årets resultat" per den bokslutsdagen dvs 2012-12-31, då kommer det att synas när du skriver ut balansrapporten. Men du ska i detta steg först sätta av maximalt till konto "2050 Expansionsfond" för då kan du skjuta upp beskattningen på de pengarna i flera år" Det som blir kvar ska tas upp på "2099 årets resultat" och blir då föremål för beskattning.

Steg 2:
Sen ska du den 2013-01-01 föra över saldot på "2099 årets resultat" till kontot för "2098 förra årets resultat".

Steg 3:
Sen när man i en förening eller aktiebolag har haft sitt årsmöte eller bolagstämma (som kan ske ända upp till ett halvår efter bokslutsdagen) så tar men ett officiellt beslut hur man ska disponera "2098 förra årets resultat". Då brukar man vanligtvis besluta att föra över "2098 förra årets resultat" till "2010 Eget kapital" eller "2091 balanserad vinst/förlust".

Diverse
I enskild firma är du ju ensam så du kan slå ihop steg 2 och 3 och göra det den första januari 2013. Du kan helt enkelt strunta i att göra steg 2 och i stället föra över "2099 årets resultat" till "2010 Eget kapital" direkt då då den 1 januari 2013.

Kommentarer
Du har även möjlighet att göra avsättningar av en del av "2099 Årets resultat" till Expansionsfonden på konto 2050.

Så skulle nog jag ha gjort. Men jag försöker vara tydlig i bokföringen och bokslutet, och jag är inte van att bokföra enskild firma, däremot har jag erfarenheter av Aktiebolag och idéella föreningar.

"konto 1930 Bankkonto" ska du bara bokföra när du verkligen gör inbetalningar /utbetalningar från bankkontot, så det måste VISMA fattat fel.

Jag skulle inte använda begreppet "egen insättning" för det kan misstolkas för att vara en insättning på bankkontot, men du kanske egentligen menar att du tillför "eget kapital" genom att exempelvis göra ett utlägg för firmans räkning, då bokförs det som "egen insättning" på bokföringkonto "2018 Egna insättningar" men bankkontot är inte involverat utan du bokar det mot ett inköpskonto under klass 4 för varor eller klass 5-6 för övriga kostnader. Alternativt att du bokar in inköpet av lagertillgångar på ett klass 1-konto.

Länkar angående avsättning till expansionsfonden i enskild firma:
Verksamt.se:
http://www.verksamt.se/portal/web/gu...Fcl8cAodiEAAvA

Tidningen Driva eget:
http://www.driva-eget.se/periodiseringsfond

Skatteverket, Skatteregler för enskild näringsidkare 2012:
http://www.skatteverket.se/download/...16svartvit.pdf

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-01 klockan 11:19
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:33 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Wow tack för ditt svar Conny! Du tar dig verkligen tid att förklara för folk.

Gällande hur jag bokförde uttagen.

Det som händer är ju att jag flyttar pengar från företagskontot 1930 till mitt privata konto. Alltså ett eget uttag så som jag ser det.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:38 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns fler avdragsmöjligheter i enskild firma:

- Avstättningar till ersättningsfond
- Positiv räntefördelning ("fiktiv" avkastning på det egna kapitalet)
- Avsättningar till expansionsfond (skatt asom för aktiebolag på dessa avsättningar)
- Avsättningar till periodiseringsfond (jämna ut resultatet över flera år så du minskar skatten)

Alla dessa avsättningar minskar skatteuttaget och du ska boka in dessa bokslutstransaktioner enligt specifika regler på bokslutsdagen 2012-12-31 för verksamhetsåret 2012. Innan du får kvar "2099 Årets resultat". Så du sk agöra det i steg 1 i mitt förra inlägg.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:50 #5
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
I balansrapporten så syns därmed 2012 Eget kapital, men det finns inte med som tillgång. Jag har alltså mer eget kapital än tillgångar vilket känns knepigt.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:51 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Wow tack för ditt svar Conny! Du tar dig verkligen tid att förklara för folk.

Gällande hur jag bokförde uttagen.

Det som händer är ju att jag flyttar pengar från företagskontot 1930 till mitt privata konto. Alltså ett eget uttag så som jag ser det.
När du gör ditt bokslut behöver du inte tömma firman på pengar, skilj på hur du bokför bokslutet och transaktioner på bankkontot. Om jag förstod dig rätt så skulle du göra ett bokslut nu.

Det är en helt annan sak att gör abetalningar från/till bankkontot.

När jag läser om nåpgon som har en fråga så känner jag igen mig själv för 20-30 år sedan, då jag fattade noll och ingeting om dessa frågor. När jag frågade så fick jag bara arroganta och korkade svar. Typ:

- Det där fattar du inget av, företag äör bar aför rika människor som har så mycket pengar att de inte vet vart de ska göra av pengarna!

Det är ju varken informativt eller särskilt snälla svar, jag kallar det för "idiotsvar"!

Om man frågar så beror det ju på att man endera är osäker hur man ska tolka något, eller vill ha bekräftelse på att man fattat det hela, eller så fattar man inget alls. Då betyder det ju att man vill ha en pedagogisk förklaring, inte ett jävla idiotsvar.

Jag kan inte skapa fred i världen på egen hand, men jag kan göra ett litet bidrag till helheten. Jag försöker bara göra världen lite bättre och lite snällare med mina svar. Jag förväntar mig bara att bli bemött på samma sätt av andra, vänliga sakliga svar på mina frågor, av de som har kunskapen och tiden att hjälpa.

Kort sagt så försöker jag bemöta andra människor på samma sätt som jag själv vill bli bemött. Ibland svallar känslorna över men i huvudsak i alla fall.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 11:58 #7
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Du gör ett bra jobb Conny! Du ser då till att Wn blir en betydligt bättre plats i alla fall .

Hur som helst.

Jag har alltsp bokför mina egna uttag under året med

1930 Kredit
2010 Debet

I praktiken så har jag flyttat pengar från företagets konto till mitt egna.

Nu i slutet på året så skrev jag ut en balansrapport. Det är där i jag blev tveksam till om Visma och jag fattat det hela fel med hur uttagen ska bokföras.

Jag tycker ju att det egna kapitalet borde minska med mina uttag. Men istället har de ju ökat. Hmm känner mig väldigt förvirrad men är säkert bara min okunskap som gör det krångligt :P
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 12:04 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
I balansrapporten så syns därmed 2012 Eget kapital, men det finns inte med som tillgång. Jag har alltså mer eget kapital än tillgångar vilket känns knepigt.
Eget kapital är ingen tillgång, det är en skuld från firman till dig som ägare. betraka firman som ett aktiebolag som är en egen juridisk person i bokföringssammanhang, så blir det lättare att förstå. Alla tillgångar i bolaget äs av någon annan tillgångarna är kassa, bank, lager. Dessa tillgångar ska balanseras med skulder till skatteverket, ägare(dig), banklån, lån från andra osv...

Därför ska klass 1-kontona alltid balansera med klass 2-kontona i bokslutet. Löpande under året kan klass 2 skilja sig från klass 1 och skillnaden är årets beräknade resultat, det sköter bokföringsprogrammet automatiskt åt dig.


När du gjort bokslutet och räknat bort skatter och allt samt fört in alla transaktioner så kan du se det toatala kapitalet som finns i firman, det är summan av alla tillgångar. Det kallas som sagt det totala kapitalet. Om du tar det egna kapitalet + årets resultat - skatten på årets resultat (man ska även räkna med fonderingar minus skatten om man flyttar ut dem till eget kapital) och delar det med det totala kapitalet så får du nåot som kallas "soliditet". Det är ett mått på hur "solitt" ditt företag är, dvs hur starkt företagte är finansiellt, för ett börsnoterat verkstadsföretag är det vanligt att man försöker optimera soliditeten kring ca 35% för då har man en optimalt effektiv användning av kapitalet i relation till rimliga risknivåer. För börsnoterade konsultbolag brukar soliditeten ligga på 60-70 procent för att vara optimal. För fastighetsbolag kan den ligga på 2-5 procent (de lånar ju till sina fastighetsköp i stor utsträckning).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 12:14 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Du gör ett bra jobb Conny! Du ser då till att Wn blir en betydligt bättre plats i alla fall .

Hur som helst.

Jag har alltsp bokför mina egna uttag under året med

1930 Kredit
2010 Debet

I praktiken så har jag flyttat pengar från företagets konto till mitt egna.

Nu i slutet på året så skrev jag ut en balansrapport. Det är där i jag blev tveksam till om Visma och jag fattat det hela fel med hur uttagen ska bokföras.

Jag tycker ju att det egna kapitalet borde minska med mina uttag. Men istället har de ju ökat. Hmm känner mig väldigt förvirrad men är säkert bara min okunskap som gör det krångligt :P
1930 Bankkonto och alla andra klass 1-konton minskar när du tar ut pengar från dem och då ska man använda kredit man kan ofta skiva bloppet som "-"-tecknet när man krediterar. så ett uttag från bankkontot 1930 är korrekt att bokföra som kredit. då måste du i motsvarande mån debitera 2010 det egna kapitalet i firman. Så då är det korrekt bokfört.

När du tänker på debet och kredit så är det enklast att alltid börja med tillgångskontona för de funkar som man normlat tänker "+" ökar dvs debet, medan "-" "minskar" "Kredit". Eftersom en verifikation alltid måste balansera till 0 så är alla andra konton tvärtom. Det är det enklaste sättet att tänka. Det kan lkännas liet krångligt om man inte har med ett tillgångskonto i transaktionen, men jag brukar alltid fundera hur det skulle sett ut om jag haft ett tillgångskonto med och då blir det enklare att tänka ut hur det ska se ut.


När du tar ut pengar från bankkontot så minskar det egna kapitalet i firman, dvs "firmans skuld till dig som privatperson" minskar, för firman betalar av på den latenta skulden till ägaren som kallas "eget kapital". Man skulle ha kunnat kalla "eget kapital" för "skuld till ägaren" eller "ägarnas kapital" men av tradition så heter det "eget kapital", jag skulle gissa att det beror på att det från början var privatpersoner som drev företag i eget namn, när bokföringens grunder definierades på 1490-talet italien.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-01 klockan 12:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-01, 12:36 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Jag tycker ju att det egna kapitalet borde minska med mina uttag. Men istället har de ju ökat. Hmm känner mig väldigt förvirrad men är säkert bara min okunskap som gör det krångligt :P
Om du sätter in pengar på bankkontot så blir det så här:

Konto 1930 belopp Debiteras +1000 kr (Tillgången ökar)
Konto 2010 belopp Krediteras -1000 kr (Skulden ökar)
Verifikationen balanserar till 0.

Om du tar ut pengar från bankkontot till dig själv så blir det så här:

Konto 1930 belopp Krediteras -1000 kr (Tillgången minskar)
Konto 2010 belopp Debiteras +1000 kr (Skulden minskar)
Verifikationen balanserar till 0.


Om du säljer något och får in pengar på bankkontot så blir det så här:

Konto 1930 belopp Debiteras +1000 kr (Tillgången ökar)
Konto 3010 belopp Krediteras -1000 kr (Försäljningen ökar)
Verifikationen balanserar till 0.

Om du Tar tillbaka en försäljning vid en reklamation och betalar tillbaka pengar till kunden från bankkontot så blir det så här:

Konto 1930 belopp Krediteras -1000 kr (Tillgången minskar)
Konto 3010 belopp Debiteras +1000 kr (Försäljningen minskar)
Verifikationen balanserar till 0.


Om du Lämnar tillbaka något du köpt som en kostnad och får in pengar på bankkontot så blir det så här:

Konto 1930 belopp Debiteras +1000 kr (Tillgången ökar)
Konto 5xxx belopp Krediteras -1000 kr (Kostnaden minskar)
Verifikationen balanserar till 0.

Om du köpt något som en kostnad och betalar ut pengar från bankkontot så blir det så här:

Konto 1930 belopp Krediteras -1000 kr (Tillgången minskar)
Konto 5xxx belopp Debiteras +1000 kr (Kostnaden ökar)
Verifikationen balanserar till 0.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017