Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


3:e part eller mellanhand

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-31, 13:48 #1
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Hej å hå.

Tänkte höra med er som är mer insatta i det här med företagsverksamhet.

Låt oss säga att man har en site som innehåller mkt trafik och många annonseringsmöjligheter. T.ex en site som visar alla sportföreningar (bara ett exempel).
Om man nu skulle vilja kunna ta betalt för att föreningarna skall kunna använda lite extra funktioner och eventuella annonseringar och inte vill starta ett företag med bokföring etc. Finns det då någon möjlighet att blanda in en tredje part, ett annonseringsföretag eller liknande som tar hand om den tjänsten (betalningen, annonseringen) men som bara tar en viss procent?

Finns det något sådant redan som är smidigt? (pratar inte om adsense etc).

Anledningen till att jag inte själv startar ett företag är för att jag är fulltidssysselsatt med annat jobb.

Som sagt, det är ett exempel ovan och det känns dumt att man inte tar betalt när det finns goda förutsättningar att ta ex. 3000 årsavgift och 100 troliga kunder.

Tacksam för kreativa svar utan meningslösa spekulationer eller påhopp.

// AnOn
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-31, 14:14 #2
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Du kan ju alltid "anställa din arbetsgivare". Sök efter Bolagskraft eller BolagsBolaget så hittar du säkert nåt nyttigt.

Å andra sidan undrar jag varför du inte skulle starta ett företag på sidan av ditt ordinarie jobb. Många börjar så - inklusive mig själv
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-31, 14:25 #3
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Citat:
Originally posted by N!cklas@Jul 31 2006, 14:14
Du kan ju alltid "anställa din arbetsgivare". Sök efter Bolagskraft eller BolagsBolaget så hittar du säkert nåt nyttigt.

Å andra sidan undrar jag varför du inte skulle starta ett företag på sidan av ditt ordinarie jobb. Många börjar så - inklusive mig själv
Tack för svar.


Jo jag vet detta men jag jobbar 2-skift och bara att sköta mailbesvaring, uppdatering av databas, utveckling av sidan tar väldigt mkt av min tid. Sen har jag även massa andra projekt som jag måste sköta vid sidan av. Därav har jag inte startat ett företag.

Väldigt tacksam för ditt svar.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-01, 13:36 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@Jul 31 2006, 13:48
Hej å hå.

Finns det då någon möjlighet att blanda in en tredje part, ett annonseringsföretag eller liknande som tar hand om den tjänsten (betalningen, annonseringen) men som bara tar en viss procent?
Jo, du kan alltid blanda in en utomstående annonsförsäljare. Det finns en rad sådan företag som sköter ruljansen åt bland annat mindre tidningar och tidskrifter.
De sköter försäljningen, tar hand om kundkontakten och fakturerar.
När det fungerar bra är det kanon, pengarna rullar in utan problem och du kan ägna dig åt ditt projekt.

Nakdelen är att de
1) tar bra betalt för sina tjänster mellan 20-50% på omsättning får man räkna med.
2) vill jobba med etablerade medier som redan har en kundkrets och en viss minsta omsättning.
3) kontakterna sitter hos dem, så att om ni blir oense så ar det trögt att jobba in ett nytt försäljningsteam.

Min erfarenhet är att man bör ha en omsättning på ett par hundra tusen, helst över miljonen om året innan byråerna börjar bli intresserade.

räkna själv: 35% av 100.000 kr är 35.000 är ungefär lika med en månadslön brutto för en duktig säljare. Det betyder att en säljare kan ägna cirka en halv dag i veckan åt ditt projekt, utan att gå back på den omsättningsnivån.

För info om vilka som levererar dessa typer av tjänster, se till exempel
www.sverigestidskrifter.se
och leta dig fram till Tidskriftsleverantörerna och välj Externa annonsförsäljare
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 17:09 #5
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Om du anvander Google Adsense eller TT sa slipper du ju allt sadant de tar ju hand om allt for dig.
Yellowberry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017