Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag som inte betalar.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 03:04 #21
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Tja, vad skall man säga... Conny - du måste vara tuffare i förhandlingarna tror jag. Vi har fått stora företag som Scania, Volkswagen och SJ att betala på 21 dagar utan knorr. Det är nog mer en fråga om att lägga fram sakerna vackert.

Det har gällt såväl konsultarbeten som leverans av olika hostingtjänster.

Dessutom Dannel77 - om ni inte överenskommit någon tidpunkt för när fakturan skall betalas så säger Köplagens 49 §: Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det.

Det betyder i korthet att du givetvis har rätt att kräva omedelbar betalning om ni inte kommit överens om något annat.

Jag vet inte heller om jag håller med Conny om att det bara är småskuttar som har kortare betaltid än 30 dagar... På rak arm kommer jag på några inte särskilt små som har kortare 30 dagar: Dell (20 dagar, vilket vi också omförhandlat till 30 dagar), Telenor (14 dagar tror jag), Handelsbanken (10 dagar) och Dustin (10 dagar).

Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...

Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.

Jag vill hålla med Jonny också om att påminnelser skall man skicka så snart man kan, kanske efter tre bankdagar efter förfallodatum, för senare än så kan betalningen inte komma på grund av fördröjningar i banksystemet. Blir man upprörd över att man fått en påminnelse är det ju ens eget fel - betalar man i tid så får man inga påminnelser.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 01:15 #22
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för alla svar och tips. Kanske ska förtydliga lite, vi har skrivit i avtalsvillkoren på hemsidan att betalningstiden för köp mot faktura är 20 dagar, detta står också givetvis specat på fakturan. Jag har även informerat kund om detta i samband med köp/orderbekräftelse. Min oro i detta fall kommer sig främst från att kunden inte svarar på varken mail, brev, i telefon eller överhuvudtaget går att få tag i. Företaget som vi sålt till har ännu inte betalat eller hört av sig, sen kan jag säga dig Conny, att företag som inte bryr sig om att betala fakturorna i tid vill jag inte ha som kunder.. Posten har för övrigt också 10 dagars betalningstid på sina logistikfakturor. I detta fall blir jag mest irriterad över att dom inte går att få tag i, har inga problem med en försenad faktura i övrigt, så länge man får betalt..
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 05:50 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har oxo haft kunder som inte betalar och det är ofta kunder som inte vill skriva på skriftliga avtal.

I många år har jag varit snäll och börjat jobba för kunder utan avtal, för vi har i princip och detalj varit överens men inte hunnuit få till ett skriftligt avtal. Men jag har märkt att det används alltid för att utnyttja mig som leverantör.

Så jag kan bara säga att man måste få till ordentliga avtal med kunderna innan man börjar utföra konsulttjänster åt dem.

Jag tillämpar alltid 30 dagar netto, som betalningsvillkor, mot mina kunder för det är det som är vanligast i min branch som utvecklingskonsult. Eftersom jag inte har möjlighet att agera bank åt mina leverantörer så begär jag alltid 30 dagar netto av dem oxo. Då slipper jag ligga ute med pengar jag inte har.

Sen håller jag fullkomligt med om att kunder som inte betalar i tid vill man inte ha med att göra.

Mitt mål är alltid att ha nöjda kunder, något annat vore förskräckligt, och då ser jag det som en självklarhet att man som levarantör och kund måste vara överens om affärsuppgörelsen innan man startar jobbet. Som vissa föreslagit här på WN att man som leverantör ska "köra över" kunden genom att domptera villkoren är inte min stil, jag anser att man måste lyssna på vad kunden vill och sen sätta ett pris på det. Det finns många leverantörer som vill "köra den hårda linjen" och tvinga kunden att acceptera leveranser/affärsuppgörelser som passar leverntörens bekvämlighet mer än kundens, då anser jag man är fel ute.

7 steg till en nöjd kund

1 - Utgå alltid från kundens behov och utforma affärsuppgörelsen därefter, Betalningsvillkoren och betalningsplan är en del av detta affärsupplägg.

2 - sen sätter leverantören ett pris på denna uppgörelse.

3 - När båda parter är överens om affäresupplägget och priset så skriver perterna på avtalet

4 - leverantören levererar

5 - kunden betalar!

6 - Pacta sunt servanda - avtal skall hållas!

7 - Nöjd kund => Nöjd leverantör!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 14:49 #24
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Företaget som inte betalat är för övrigt "Manjehl Förvaltnings AB", Org.nummer: 556330-9524, kanske någon här känner till dom eller kan komma med ytterligare information om företaget. Vi säljer egentligen endast mot faktura till myndigheter, i detta fall gjorde jag dock ett undantag, efter att jag kollat med kronofogden att dom saknade anmärkningar, sett att företaget var grundat 1988 och hade en hyfsad omsättning dom senaste 3 åren.

BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-04 2006-04 2005-04
Antal anställda 0 0 0
Omsättning (TKR) 1 828 2 297 1 057
Res. e. finansnetto (TKR) 92 102 -3
Årets resultat (TKR) 92 102 -3
Summa tillgångar (TKR) 717 596 366
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 15:14 #25
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Herregud. Sitter ni och hittar på egna fakturadatum?

Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.

Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 15:50 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Xamda, visst kan de betala snabbare än 30 dagar men ofta är deras interna rutiner så segdragna att det finns en praktisk gräns för hur snabbt de betalar. Låt mig visa ett exempel:

1. Fakturan inkommer till ekonomiavdelningen som stämplar på inkom-datum och diarienummer och lägger den i högen som skickas till scanning
2. Fakturan scannas in och skickas in i ekonomisystemet
3. Ekonomiavdelningen lägger in konteringen och vilka som ska attestera vad, mail skickas till resp.
4. De som ska attestera klickar på länken i mailet och fyller i de uppgifter som krävs t.ex. kostnadsställe, projekt osv.
5. Efter attest går fakturorna till resp. chef för godkännande.
6. Chefen godkänner och fakturan går tillbaka till ekonomi
7. Fakturan läggs in för utbetalning

Det är omständigt och tar tid men liknande processer är ganska vanliga därför kan det ibland vara ett problem med korta betalningsfrister om någon i kedjan är borta eller om det är hög belastning.

Jag försöker inte urskuldra de stora bolagens dåliga betalningsmoral utan bara visa att det inte alltid är så enkelt att betala en faktura som att knappa in den i internetbanken.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 18:35 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 15:14
Herregud. Sitter ni och hittar på egna fakturadatum?

Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.

Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.
Leverantören kan skriva vadsom helst på fakturan men fakturan räknas ALDRIG som ett avtal!

Ett avtal måste godknnas av båda parter (även kunden) innan det blir giltigt.

fakturan ska däremot följa det som överenskommits i ett tidigare avtal, annars är den ogiltig oach kan med fog bestridas.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 19:30 #28
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Av ren nyfikenhet undrar jag, det finns ju avtal som man automatiskt accepterar, tex resevillkoren inom kollektivtrafik, när man utnyttjar tjänsten. Vad heter detta förfarande (det finns ett speciellt namn på den typen av avtal), och i vilka sammanhang går det att tillämpa?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 19:37 #29
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Såhär har Skånetrafiken skrivit i sina allmänna villkor:

"Genom användande av Skånetrafikens biljetter och kort eller annat av Skånetrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor."

Frågan är framförallt ställd till Conny, som jag tolkar din argumentation i tråden påstår du att det inte skulle vara giltigt?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 19:47 #30
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by Wojt@Aug 19 2008, 15:14
Herregud. Sitter ni och hittar på egna fakturadatum?
Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.
Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.
Sant som du skriver, men den proceseen borde inte ta mer än 10 arbetsdagar i sämsta fall. Gör den det har man mer lovligt krångliga rutiner. I vilket fall är det kul tycker jag att man kan få även de stora att betala i tid, bara genom att diskutera med dem och komma överens.

Man får se till att avtala klokt...

Sedan, Conny, självklart är det inte okej om någon skriver annorlunda på fakturan än vad man överenskommit, men det är ju minst lika illa om man med vilja avvaktar med fakturor av rena principskäl...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017