Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ska starta eget - funderingar, tips och frågor.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-04, 22:35 #21
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 118
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du tycker detta var ett för komplicerat räkneexempel så rekommenderar jag att du inte startar företaget över huvud taget. Då är du inte mogen att axla det ansvar som krävs för att driva ett företag. Om du har tänkt att driva ett företag måste du sätta dig in i regler och sätt att räkna på ett professionellt sätt, annars finns stor risk att du kommer räkna fel och få problem med skatteverket elelr leverantörer, eller får jobba gratis.

Som jag har skrivit i ptaliga inlägg här på WN så är man inte seriös om man inte räknar med realistiska fasta kostnader. Bara för att man sitter hemma och jobbar till en början (och därmed klarar sig på lägre kostnader än om man jobbade "professionellt") så ska man räkna i sina kalkyler som om man drev verksamheten på professionella grunder.
Men om alla vore så formella (speciellt vid uppstart(!!) av eget företag) så skulle det inte finnas så många småföretag som det gör i Sverige!

Jobba gratis?? Det är klart man får göra till en början!, man får inget serverat på ett silverfat. De första åren handlar det om att marknadsföra sig, få namnet känt, man kan inte bara slänga sig in i leken och förvänta sig dina summor som skrivet ovan.

Har flera (väldigt många) bekanta som säger precis samma sak, till en början är det alltid svår vilket är ganska givet.

Och jag tror nog att TS förstår dina siffror och uträkningar ovan, läser du mellan raderna så menar han något helt annat
jonthee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 01:54 #22
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av jonthee Visa inlägg
Men om alla vore så formella (speciellt vid uppstart(!!) av eget företag) så skulle det inte finnas så många småföretag som det gör i Sverige!

Jobba gratis?? Det är klart man får göra till en början!, man får inget serverat på ett silverfat. De första åren handlar det om att marknadsföra sig, få namnet känt, man kan inte bara slänga sig in i leken och förvänta sig dina summor som skrivet ovan.

Har flera (väldigt många) bekanta som säger precis samma sak, till en början är det alltid svår vilket är ganska givet.

Och jag tror nog att TS förstår dina siffror och uträkningar ovan, läser du mellan raderna så menar han något helt annat
Precis.
Visst är det svårt i början och det är därför jag försöker ta reda på så mycket som möjligt och frågar efter hjälp. Även jag har jobbat gratis och fixat sidor till vänner o bekanta.
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 10:46 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du tycker detta var ett för komplicerat räkneexempel så rekommenderar jag att du inte startar företaget över huvud taget. Då är du inte mogen att axla det ansvar som krävs för att driva ett företag. Om du har tänkt att driva ett företag måste du sätta dig in i regler och sätt att räkna på ett professionellt sätt, annars finns stor risk att du kommer räkna fel och få problem med skatteverket elelr leverantörer, eller får jobba gratis.

Som jag har skrivit i ptaliga inlägg här på WN så är man inte seriös om man inte räknar med realistiska fasta kostnader. Bara för att man sitter hemma och jobbar till en början (och därmed klarar sig på lägre kostnader än om man jobbade "professionellt") så ska man räkna i sina kalkyler som om man drev verksamheten på professionella grunder.
Det finns en rad seriösa företag som drivs från hemmet och dina räkneexempel gäller långt ifrån alla typer av företag. Att påstå något annat är en ren och skär lögn. Sen skadar det ju givetvis inte att ha koll på ekonomin redan från start men många börjar med en egen firma hemifrån vid sidan av ett jobb, studier eller liknande och då behöver man inte ta det på så blodigt allvar i början. Det är viktigt att ha kul också, annars lyckas man sällan bra i slutändan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-05 klockan 11:08
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 13:22 #24
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Jo men när du lägger priset på dina tjänster ska du ju själv ta "vinsten" av att du sitter hemma och inte har kontorskostnader. Det är ju inte läge att säga till kunden att du höjer priset med 5000kr per jobb för att nu har du skaffat ett kontor. Så se till att lägg priset marknadsmässigt oavsett vilka kostnader du har, använd Connys beräkningar som utgångspunkt.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 15:04 #25
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Jo men när du lägger priset på dina tjänster ska du ju själv ta "vinsten" av att du sitter hemma och inte har kontorskostnader. Det är ju inte läge att säga till kunden att du höjer priset med 5000kr per jobb för att nu har du skaffat ett kontor. Så se till att lägg priset marknadsmässigt oavsett vilka kostnader du har, använd Connys beräkningar som utgångspunkt.
Fast i början vill jag inte ta så höga priser eftersom jag vill ha kunder för att kunna marknadsföra mig.

Men som jag nämnde i början av tråden så undrar jag alternativen, om man ska ta fasta kostnader + underhållningskostnader eller månadskostnad + underhållningskostnad eller något annat alternativ ni kan rekommendera. Jag vill veta vilket som är lönsamt.

Tar jag en fast kostnad så gör jag klart hemsidan och tar mina pengar and thats it, dags o leta ny kund. Och så kommer det fortsätta hela tiden, att jaga nya kunder.

Jag vill veta om det finns andra alternativ så man slipper jaga nya kunder hela tiden och ändå tjäna pengar?
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 16:27 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Jo men när du lägger priset på dina tjänster ska du ju själv ta "vinsten" av att du sitter hemma och inte har kontorskostnader. Det är ju inte läge att säga till kunden att du höjer priset med 5000kr per jobb för att nu har du skaffat ett kontor. Så se till att lägg priset marknadsmässigt oavsett vilka kostnader du har, använd Connys beräkningar som utgångspunkt.
Både ja och nej. Visst ska man lägga sig på en lämplig nivå men samtidigt så kan man som helt ny attrahera kunder genom att erbjuda lägre priser än konkurrenterna. Är man helt ny så kan man sällan erbjuda samma kvalitet på sina tjänster som en etablerad designer / programmerare / whatever och då måste man också lägga sig lite lägre. Att undvika alla onödiga kostnader är då ett bra sätt att hålla nere priserna. Att man senare höjer priserna är snarare normalt än konstigt. Sedan beror det helt på kompetens / talang, erfarenhet, verksamhet, målgrupp etc. vilket pris som är lämpligt. Att gå efter genomsnittet i en stor spretig bransch är meningslöst och intetsägande, det går inte att säga vad som är lämpligt annat än i specifika fall. IT-branschen som helhet är oerhört mer komplex och varierad idag än den var för t.ex. 10-20 år sedan.

Man kan som sagt var inte stirra sig blind på genomsnittliga siffror som Conny gör, de skiljer sig åt en hel del beroende på verksamhet. Att säga att alla ska räkna på 150 000 kr i fasta kostnader är givetvis helt galet. Ska man alltid räkna på samma siffror så finns det ingen större poäng med att räkna alls

Däremot håller jag helt och hållet med Conny i principfrågan. Att planera är viktigt men det går inte gå till överdrift heller.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-05 klockan 17:39
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 19:11 #27
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Goran_: det är ju alltid bra o ha lite löpande intäkter varje månad. Har du ett antal avtal där du sköter supporten och uppdateringar samtidigt som du jagar nya kunder så riskerar du mindre att stå utan intäkter hux flux. Så titta isåfall på åf-konton på ett webbhotell också.

tartarean: ja självklart är det fler faktorer som bestämmer vilket pris man ska lägga sig på än några genomsnittliga siffror. Men jag tror egentligen inte att hur ny i branchen man är ska bestämma vilket pris man tar utan mer vilken kvalitet och talang man kan leverera. Visst man får väl ta att man inte gör allt rätt första gången, men tar man fastpris så är det ju läropengar. Till slut ska man ju ha en bra lönsamhet per projekt, annars är det ju bara o försöka göra något annat.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 20:33 #28
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Goran_: det är ju alltid bra o ha lite löpande intäkter varje månad. Har du ett antal avtal där du sköter supporten och uppdateringar samtidigt som du jagar nya kunder så riskerar du mindre att stå utan intäkter hux flux. Så titta isåfall på åf-konton på ett webbhotell också.
.
Det är just det jag menar och undrar. Vid sidan om det fasta priset för själva hemsidan så vill man ha andra intäkter från kunden, så som uppdateringar och support. Då är min följdfråga, vad är ett rimligt pris man kan begära för sådant? Och finns det mer man kan tjäna på vid sidan om än uppdateringar och support? Sedan undrar jag också hur betalningen skall ske? Genom att skicka faktura varje månad eller? Vad är ett åf-konto?
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 22:02 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Goran_ Visa inlägg
Det är just det jag menar och undrar. Vid sidan om det fasta priset för själva hemsidan så vill man ha andra intäkter från kunden, så som uppdateringar och support. Då är min följdfråga, vad är ett rimligt pris man kan begära för sådant? Och finns det mer man kan tjäna på vid sidan om än uppdateringar och support? Sedan undrar jag också hur betalningen skall ske? Genom att skicka faktura varje månad eller? Vad är ett åf-konto?
Om du jobbar på konsultbasis och på löpande räkning bör din tintaxa inte understiga 600 kr/tim + moms, detta om du är ganska nybörjare. Mer erfarna bör ha högre pris.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 22:08 #30
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du jobbar på konsultbasis och på löpande räkning bör din tintaxa inte understiga 600 kr/tim + moms, detta om du är ganska nybörjare. Mer erfarna bör ha högre pris.
Beror ändå på vilken typ av tjänst det gäller. Sen ska man inte heller glömma att det såklart beror på hur snabb man är. En oerfaren person gör kanske samma jobb på 3 timmar som en erfaren gör på 2 timmar.

Det finns många som fakturerar bra mycket under 600:-/ tim, och det är högst rimligt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017