Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ska starta eget - funderingar, tips och frågor.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-24, 03:46 #1
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Standard Ska starta eget - funderingar, tips och frågor.

Hallå där.

Har tänkt att starta eget "enskild firma" inom webben där jag kommer göra enkla och mindre avancerade hemsidor till företag, föreningar privatpersoner etc.

Eftersom det kommer vara en enskild firma så undrar jag hur det lönar sig på bästa sätt så att man kan leva på det. Speciellt när det gäller vid priser då.

Ni som har eget företag eller har kunskaper inom det. Bör man ta ett fast pris för en hemsida eller månadsvis? dvs för att det ska löna sig så att man kan leva på det. Eftersom vid fastpris så tar man betalt en gång och då är man klar med kunden.

Ett annat alternativ är att man tar ett fast pris och sedan månadsvis för uppdateringar?

Sedan undrar jag hur ni gör när det kommer till webbhotell. Låter ni kunden själva köpa det via någon webhotell eller har ni ett eget konto på något webhotell där ni lägger kundens hemsida? Tar ni betalt för det då eller ingår det i priset?

En annan sak jag undrar över också är när man blir klar med kundens sida, skall han då få hela sidan och göra vad h*n vill med den eller är jag "ägaren" till den? Hur gör ni där?

Väldigt tacksam om ni försöker svara på alla mina frågor!

Annat tips som kan hjälpa och underlätta för mig tas gärna emot!

Senast redigerad av Goran_ den 2011-05-24 klockan 03:50
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 09:46 #2
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Goran_ Visa inlägg
En annan sak jag undrar över också är när man blir klar med kundens sida, skall han då få hela sidan och göra vad h*n vill med den eller är jag "ägaren" till den? Hur gör ni där?
När du gjort klart kundens sida så äger du den och förvaltar den och har all rätt att göra vad du vill på den. Du äger också domänen och har permanent rätt att göra vad som helst i med att du äger den. Precis som en mamma som föder sitt barn så är du som skaparen också ägaren.

Nej, jag var sarkastisk. Det är klart som f-n du inte äger kundens sida när du är klar med den. Ursäkta mitt språk, men det förstår du väl?
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 09:50 #3
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Goran_ Visa inlägg
Bör man ta ett fast pris för en hemsida eller månadsvis?
Jag ska försöka hjälpa dig lite också.. Jag rekommenderar att du efter att den potentiella kunden förklarat vad det är h*n ska ha sätter ett fast pris som är baserat på antal timmar du tror att du kommer lägga ner på kundens sida. Du kan också förbehålla dig rätten att öka priset max 5% om du skulle anse att du gjort en felaktig uppskattning.

Lycka till!
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-26, 16:55 #4
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
När du gjort klart kundens sida så äger du den och förvaltar den och har all rätt att göra vad du vill på den. Du äger också domänen och har permanent rätt att göra vad som helst i med att du äger den. Precis som en mamma som föder sitt barn så är du som skaparen också ägaren.

Nej, jag var sarkastisk. Det är klart som f-n du inte äger kundens sida när du är klar med den. Ursäkta mitt språk, men det förstår du väl?
Jo självklart, fast anledningen till att jag tog upp det var för att det tydligen finns företag som gör så?
De tar några tusen från kunden i månaden och vill kunden uppdatera hemsidan så går det via företaget som har uppgifterna till hemsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
Jag ska försöka hjälpa dig lite också.. Jag rekommenderar att du efter att den potentiella kunden förklarat vad det är h*n ska ha sätter ett fast pris som är baserat på antal timmar du tror att du kommer lägga ner på kundens sida. Du kan också förbehålla dig rätten att öka priset max 5% om du skulle anse att du gjort en felaktig uppskattning.

Lycka till!
Låt oss säga att jag lägger en vecka på hemsidan, ca 4 timmar om dagen. Hur mycket bör priset vara då anser du?

---------------------------------------------------------------------

Vore snällt om ni andra hjälper till med att svara på mina frågor.
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-30, 19:05 #5
tompa82 tompa82 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 4
tompa82 tompa82 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 4
Erbjud webhotell sa kan det bli en extra inkomst varje manad! Ratt vanligt i USA vet inte hur det ar i Sverige.
tompa82 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-31, 00:40 #6
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av tompa82 Visa inlägg
Erbjud webhotell sa kan det bli en extra inkomst varje manad! Ratt vanligt i USA vet inte hur det ar i Sverige.
Extra pengar, extra jobb.

Om du vill minimera tiden som du inte gör något kreativt/roligt så är det bäst att låta kunden sköta hosting.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-01, 09:54 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Extra pengar, extra jobb.

Om du vill minimera tiden som du inte gör något kreativt/roligt så är det bäst att låta kunden sköta hosting.
Det finns ju ÅF-lösnbingar där det inte krävs att man lägger ned så mycket tid då hostingbolaget man är ÅF åt sköter allt det löpande.
Du behöver ju i regel bara öppna ett konto åt kunden och lägga upp sidan. Det går fort, det är en bra service till kunden(speciellt för de som inte är så kunniga) och det ger dig lite löpande sidointäkter vilken kan vara väldigt skönt att ha som frilansande.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-02, 00:00 #8
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det finns ju ÅF-lösnbingar där det inte krävs att man lägger ned så mycket tid då hostingbolaget man är ÅF åt sköter allt det löpande.
Du behöver ju i regel bara öppna ett konto åt kunden och lägga upp sidan. Det går fort, det är en bra service till kunden(speciellt för de som inte är så kunniga) och det ger dig lite löpande sidointäkter vilken kan vara väldigt skönt att ha som frilansande.
Vad är ÅF?
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-02, 00:46 #9
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Goran_ Visa inlägg
Vad är ÅF?
Återförsäljare, rätt många webbhotell erbjuder det. Annars kan du kika på http://www.startawebbhotell.se/
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-02, 15:22 #10
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Goran_ Goran_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 23
Så ni föreslår att man erbjuder kunden eget webbhotell och får in pengar genom det som man kan leva på? Finns det inga andra bra möjligheter? Känns nästan som att det inte går att enbart leva på sitt enskilda firma? Om vi jämför med de lite större webbyråerna med flera anställda, hur gör de?
Goran_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017