Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken titel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-12, 12:08 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Webbutvecklare
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 12:15 #12
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
+1 på Captain Thailand, den kör jag med. Dock bara i min signatur på jobbet, har inte något behov för visitkort :P
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 13:04 #13
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Webbutvecklare är bra. Det kanske inte täcker in 100% av vad jag gör och lutar lite mer åt programmerarhållet (jag är inte en grym programmerare), men det är tillräckligt bra tror jag.

Fortsätt gärna komma med förslag - och gärna vad ni andra tänker på när ni hör "webbutvecklare" eller de andra titlarna jag skrev.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 13:37 #14
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
Undoredoos avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Glömde nämna det tidigare, men ditt förslag "producent" är ett begrepp jag gillar. Har alltid uppfattat det som lite diffust, men samtidigt kraftfullt. Tycker inte att det utesluter några av de områden du har nämnt.

Enbart webbutvecklare känns även för mig lite mer tekniskt än vad jag uppfattar dig som. De rena webbutvecklare jag har träffat genom åren har varit just utvecklare, som inte har varit nämnvärt intresserade eller kunniga inom idé, strategi och koncept.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 13:50 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det verkar som att det fortfarande finns en missuppfattning om titeln verkställande direktör. VD är förbehållet aktiebolag. Enskilda företag, handelsbolag etc. har ingen VD. Rätta mig om jag har fel.

Själv så kör jag utan titel i företaget. Känns meningslöst med titel i Sverige idag men utomlands kan det nästan vara ett krav. Vissa kulturer är väldigt titelfixerade.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 14:25 #16
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Visst är det så, VD/CEO är förbehållet Aktiebolag - sen är jag av den åsikten att det är löjligt att kalla sig VD i ett bolag med mindre än 5 anställda, åtminstone officiellt. Tror nog de flesta reagerar med ett skratt om man skriver VD på sitt visitkort och sen knappt har någon anställd. Känns lite pretto...

Webbproducent ligger nog också nära till hands. Webbprojektledare funkar inte till 100% då jag inte leder andra vilket jag tycker titeln implicerar. Däremot driver jag ofta mina webbsidor som ett form av projekt - dock sällan mot budget eller tydlig tidsram.

Jag tycker personligen att titel är ganska användbart på visitkort. Man får en lite bättre bild av vad personen i fråga faktiskt gör. Ofta är det klart att man hinner diskutera det med personen i fråga i samband med att man delar ut sitt visitkort men det behöver inte nödvändigtvis vara så.

Ni som skriver att ni inte har några titlar i visitkort. Förmedlar ni på något annat sätt vilken bransch ni är i eller vad ni jobbar med? Direkt på visitkortet menar jag, utgår ifrån att alla har en webbadress där de i detalj beskriver vad ni gör.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 14:25 #17
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Web Entreprenör ?

Aj då, du hade det på engelska istället. Kanske är flottare om man arbetar mycket med engelsktalande kunder.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 14:30 #18
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Man kan grotta ner sig i olika mumbo jumbo titlar som ändå ingen normalt funtad människa förstår ändå. Skriv i en taggline vad du erbjuder och håll din titel enkel. Webbutvecklare börjar bli lite uttjatat. En producent verkar mer som teamleader/projektledare och är oftast väldigt administrativ. Varför inte Webb Director? Du verkar mer jobba som en Art Director, Creative Director eller Film Director, alltså mer kreativt och nära själva produkten"
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 23:04 #19
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Mina tankar/associationer:

Web Entrepreneur
- Låter bäst med tanke på din beskrivning. Jag tror att dom flesta har koll på eller kan associera fram vad en WE gör.

Web project manager (till viss mån för att det är den jobb jag eventuellt kommer söka snart)
- PM:s brukar oftast inte programmera själva. Jag tänker inte alls på en person som utvecklar eller driver sajter.

Web producer
- Mina associationer går direkt till skapandet av bilder, js eller andra resurser/utilities för andra utvecklare/web entrepreneurs att nyttja.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-13, 01:04 #20
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det verkar som att det fortfarande finns en missuppfattning om titeln verkställande direktör. VD är förbehållet aktiebolag. Enskilda företag, handelsbolag etc. har ingen VD. Rätta mig om jag har fel.

Själv så kör jag utan titel i företaget. Känns meningslöst med titel i Sverige idag men utomlands kan det nästan vara ett krav. Vissa kulturer är väldigt titelfixerade.
VD kan man även ha i ekonomiska föreningar. Vet eftersom vi driver en, dock utan att ha utsett en sådan. Vi funderade lite på det om företagets singel-kille skulle utses till det, för att kunna impa på krogen, men vi struntade i det. (Den meningen ska läsas med glimten i ögat).

Annars kör inte heller på några titlar på presentationer/visitkort. Framförallt för att det ändras ganska ofta, vilket projekt man sitter med för tillfället och beroende på vilken kund man jobbar mot.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017