Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta upp serverhotell, var lockar en kund bäst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-07, 08:23 #11
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Instämmer med KristianE, hoppas att du har väldigt gott om kontanter.

EDIT: Kan nämna att den senaste hallen hos oss som är på 70 m2 kostar 9 miljoner att bygga (alltså lite mer än de 100000 / m2). Och då är reservkraften redan på plats förutom UPS:er.
Jag var inne på samma siffror som Westman i mitt huvud, ca 10-15 miljoner behöves det i grunden för att starta upp ett seriös och fugerande serverhotell.
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-07, 12:23 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Räkna 300k-1miljon för en mindre hall minst alla fall, ska man ha flera 100 rack så blir det svindyrt.

Sedan handlar det mycket om placeringen med, hur mycket det kostar att dra in mer ström och gräva fram fiber. Där kan skilja flera 100 tusen där.

Sedan med ökande elpriser så har marknaden blivit mindre lönsam samtidigt som virtualisering och molntjänster ökar så kommer antal fysiska servrar minska med tiden är ren ren gissning även hos colo leverantörer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 23:20 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Lycka till! Att bygga Serverhall utan att ett fett bankkonto är svårt. ( Pratar av egen erfarenhet.. ) , plus att marknaden är nog lite mättad med hall:ar just nu, det finns ett stort utbud. Och med att VPS:er kommer och mer.



Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Lokal är fixat, dock ingen som är byggd för serverhall, utan ska utrustas till en.

Senast redigerad av klein den 2010-07-20 klockan 23:23
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 23:25 #14
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
plus att marknaden är nog lite mättad med hall:ar just nu, det finns ett stort utbud. .

Inte överallt i Sverige. Kanske i Stockholmregionen.

I södra Sverige finns knappast bra alternativ för att ställa in 1-2 servrar för hyffsade priser, för mindre företag.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 23:36 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Vad är hyffsade priset? Standard priset är ungerfär 500:- = 1U . Men se längre sikt.. Elen är det som dyrast.

Kommer tant Pralin får styra landet med miljömuppar och kommunister då är kört.

Miljömupparna vill som vanligt straffknullar alla som inte vill äta växter och bedriva någon glaspärle ekonomi, se vilken skada som biltullarna har gjort för Stockholm.

Bästa väl att bygga serverhall i någon industriverksamhet, där man kan köpa el och yta billigt. Förgivetvis finns det en del branscher som blir kilade på ryggen och slipper betala skyhöga skatter på EL. Problemet att bygga hall på landet, det är svårt att få kvalité på grejerna, se bara på loopia, som har sina servrar i någon kulturbyggnad och vilka problem det har haft.


Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Inte överallt i Sverige. Kanske i Stockholmregionen.

I södra Sverige finns knappast bra alternativ för att ställa in 1-2 servrar för hyffsade priser, för mindre företag.

Senast redigerad av klein den 2010-07-20 klockan 23:40
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 23:51 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Stockholm är väl kanske dumt att försöka bygga något i på nytt, lite väl överflöd.

Småstäder oftast fördyrt att få vettig kapacitet och redundans till lågt pris. Göteborg är dock en stad med dåligt utbud till ett vettigt pris.

Så var en anledning för man själv började erbjuda colo där bland annat. Men skulle aldrig få för mig att börja erbjuda det i Stockholm.

Men tror inte man kan få lönsamhet på colo för nya leverantörer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 23:53 #17
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ja, jag förstår att el kostar och jag vill inte ha hur billigt som helst. Standardtaxor är ok, men fortfarande finns det få alternativ i Skåne, jämfört med Göteborg och Stockholm.

Själv har jag 3 burkar hos Glesys för tilfället och de kommer stanna där, då jag hittills (3år) anser att de är mycket bra, men det skulle vara kul och se lite Skånska alternativ. Malmö/Lund har inte mycket att bjuda på och HElsingborgs FSdata vill man inte ligga på.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 00:04 #18
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Idag är när serven ligger på ett mjukvarusikt på flera servrar, och man flyttar runt "server" med ett musklick, så är jag skeptiskt.

Det kostar sjukt mycket pengar , även om lokalhyror sånt är dyrare i Sthlm, så har du andra fördelar, såsom bättre infrastruktur sånt i Sthlm. Går EL:en i Sthlm så är det en samhällsfara, går strömmen i hållan X, så är det ett pittoreskt inslag av lantlig idyll..:-)

Jag skulle aldrig köpa "colo" tjänster av ett företag som inte hade infrastruktur i Sthlm, om man vill ha 24/7 tillgänglighet.

Se bara på Loopias problem, det ligger i en stor industri stad som Västerås och FS Data verka inte heller har sina prylar i en riktig datahall.

Molnbaserade tjänster kommer göra att priserna pressar neråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Ja, jag förstår att el kostar och jag vill inte ha hur billigt som helst. Standardtaxor är ok, men fortfarande finns det få alternativ i Skåne, jämfört med Göteborg och Stockholm.

Själv har jag 3 burkar hos Glesys för tilfället och de kommer stanna där, då jag hittills (3år) anser att de är mycket bra, men det skulle vara kul och se lite Skånska alternativ. Malmö/Lund har inte mycket att bjuda på och HElsingborgs FSdata vill man inte ligga på.

Senast redigerad av klein den 2010-07-21 klockan 00:12
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 00:04 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Ja, jag förstår att el kostar och jag vill inte ha hur billigt som helst. Standardtaxor är ok, men fortfarande finns det få alternativ i Skåne, jämfört med Göteborg och Stockholm.

Själv har jag 3 burkar hos Glesys för tilfället och de kommer stanna där, då jag hittills (3år) anser att de är mycket bra, men det skulle vara kul och se lite Skånska alternativ. Malmö/Lund har inte mycket att bjuda på och HElsingborgs FSdata vill man inte ligga på.
Malmö/Lund har man haft planer på lansera colo, fast är väl lite tveksam om det ändå finns marknad. Själv så har man nästan tagit som grund att inte gå in på nya marknader utan ha någon form av säkerhet innan.

Inte att det skulle varit problem att erbjuda colo för 500-600 i dom städer men att det är svårt att få in 15-40 kunder som krävs för att få någon lönsam grund.

Ingen som vill börja erbjuda något nytt utan vettig lönsamhet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 07:17 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Bara för att Loopia har problem så betyder det inte att Västerås är en dålig stad infrastrukturmässigt. Det är att sätta likhetstecken mellan päron och spårvagnar.

Min gamla arbetsgivare hade, och har, sin huvudnod i Västerås med en rätt ordentlig serverhall. Under de 8 år jag jobbade där så hade vi två driftstörningar på internetuppkopplingen (varav en endast resulterade i sänkt hastighet då byte av leverantör inte gick som planerat) och en på WAN:et. Att ha huvudnoden i Stockholm hade inte gett bättre siffror. Min poäng är att det är en övertro på att Stockholm är bättre.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017