Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 18:12 #21
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Som Conny alltid tjatar om: Kommer din affärsplan att fungera? Det är svårt att dra igång ett forum och få vettig trafik till den på en gång.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 18:24 #22
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Men jag tycker generellt i ditt läge att du ska satsa på nya http://www.vbulletin.com/ som har en mycket bra cms just för communities och annat, då får du mycket gjort på köpet från början. Då behöver du bara hitta en bra designer sedan som fixar en snygg layout på det. Sen kan du lägga in http://www.vbtube.com/ för att få ett bra media/foto album för Vbulletin. Jag sitter faktiskt och sätter upp det där för en kund och det ser väldigt lovande ut.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-11 klockan 18:31
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 19:26 #23
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Om man sedan är anställd av ett företag, sitter man då hela dagarna och programmerare? Skulle vara jäkligt skönt och ha en anställd istället för att anlita något företag eller privatperson. För har jag en anställd så sitter han sina 10-20 timmar i veckan och gör det jag talar om för honom. På Söndag kväll t ex så mailar jag honom uppgifter som ska vara färdiga under vecka och sedan på Fredag kikar jag igenom allting och så håller man på sådär.
Det gör en konsult också.Om du ska outsourca till tex Indien se till att ta EXTREMT tydliga specar annars är det som att be om problem. (sen tillkommer ju tidsskillnaden kulturproblem och språkproblem) så för ett så litet jobb skulle jag ta in någon svensk konsult/firma.

En annan idé kanske kan vara att lära sig lite själv?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 19:42 #24
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Som Conny alltid tjatar om: Kommer din affärsplan att fungera?
Eftersom jag har en gedigen erfarenhet kring det jag ska bedriva, så, ja det kommer att fungera till 110%.

Jag vet hur det känns när någon dissar ens affärsidé. Först går luften ur en, man känner sig en smula våldtagen och slår sig i huvudet och tänker att fan vad jag är dum. Den känslan håller i sig i 20 sekunder. Sen drar "vinnanskallen" igång! Man börjar hitta luckor i kritiken och gör allt för att övertyga sig själv att det kommer gå. Man börjar dunka på med slagord som "hårt arbete lönar sig" och "låt ingen hindra dig", "ingen trodde på bengts idé, nu är han miljonär" eller "våga ta steget - låt ingen stoppa dig" och just detta trycker jag in i min skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Det är svårt att dra igång ett forum och få vettig trafik till den på en gång.
Marknadsföring, Alex. Man får marknadsföra sig i media och andra ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Men jag tycker generellt i ditt läge att du ska satsa på nya http://www.vbulletin.com/ som har en mycket bra cms just för communities och annat, då får du mycket gjort på köpet från början. Då behöver du bara hitta en bra designer sedan som fixar en snygg layout på det. Sen kan du lägga in http://www.vbtube.com/ för att få ett bra media/foto album för Vbulletin. Jag sitter faktiskt och sätter upp det där för en kund och det ser väldigt lovande ut.
Jag har köpt det har du skrivit

Har allting på datorn och två domäner är registrerade. Behöver bara en programmerare och en designer till utveckling av mods, funktioner i forumet och design av forumet. Plus att jag vill ha en skräddarsydd administrationspanel för mina behov. Sedan öppnar jag pärleporten.


Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
En annan idé kanske kan vara att lära sig lite själv?
Självklart kommer jag att sätta mig ner i en vecka, dag och natt för att kika igenom allting och göra det jag kan själv. Det jag inte kan får jag söka hjälp för.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-11 klockan 19:45
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 20:17 #25
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
En annan idé kan vara att lansera och se vad du faktiskt behöver. vBulletins kontrollpanel klarar det mesta. Programmerare och utvecklare är dyra, så är det bara.
Slå upp en standardvariant av VB och spara pengarna. De lär behövas till marknadsföringen. Det är en rätt tight nisch.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 20:21 #26
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Slå upp en standardvariant av VB och spara pengarna. De lär behövas till marknadsföringen. Det är en rätt tight nisch.
Det jag går och funderar över 24/7 är om jag ska köra en standard först av Vbulletin, blått och grått i färger och låta det vara så en period och lära mig själv under tiden. Jag känner lite som så också att användarna kanske börja undra varför jag kör olika färger överalt, på startsidan rött och vitt, forumet blått, grått och vitt. Vill att färgerna ska stämma med varandra.

Men det jag vill helst är att få till textstorlek på kategorier och när man ska skriva ett meddelande i forumet och när man läser inlägg. Sedan ha avatarerna på vänster sida som här och lite behörigheter. Det kommer väl så småningom skulle jag tro när jag har arbetat mig in i det. Får ta någon kväll och sätta mig ner och kika igenom allting. För koda kan jag inte, ingenting alls.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-11 klockan 20:24
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 22:08 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Har du erfarenhet av att driva forum eller resesajter sedan tidigare? Om inte så har du givit dig på två av de tuffaste projekten man kan tänka sig så det kan ligga lite i ovanstående inlägg. Kanske kan det vara bra att vänta med det lilla extra innan du ser att din idé fungerar så att du inte kastar bort en massa pengar i onödan.

De förändringar av forumet som du nämner kan i princip vem som helst fixa så just det behöver du nog inte avstå från.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 22:29 #28
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Har du erfarenhet av att driva forum eller resesajter sedan tidigare?
Ja. Plus att jag har en gedigen erfarenhet hur ett forum ska bedrivas utifrån det kunskaper och erfarenheter jag har byggt på mig under 4-5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Kanske kan det vara bra att vänta med det lilla extra innan du ser att din idé fungerar så att du inte kastar bort en massa pengar i onödan.
Det lilla jag betalar är forumet, vBulletin, licens för ett år och sedan en nätt summa till den som har gjort min startsida, två domäner och ett webbhotell.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 01:37 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Ja. Plus att jag har en gedigen erfarenhet hur ett forum ska bedrivas utifrån det kunskaper och erfarenheter jag har byggt på mig under 4-5 år.



Det lilla jag betalar är forumet, vBulletin, licens för ett år och sedan en nätt summa till den som har gjort min startsida, två domäner och ett webbhotell.
Jo, jag misstänkte att du inte har några större utgifter just nu men tänkte mer om du funderade på en deltidsanställning redan i ett tidigt skede. Det är tyvärr betydligt tuffare att dra igång ett nytt forum eller en ny resesajt idag än för 4-5 år sedan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 09:56 #30
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, jag misstänkte att du inte har några större utgifter just nu men tänkte mer om du funderade på en deltidsanställning redan i ett tidigt skede.
Åh, nej. Blir ingen anställning när jag slår upp forumet i Januari. Det blir en senare fråga att ta itu med. Det jag behöver hjälp med är att ändra färger i forumet och storleken på texten i forumet, all text. Men det kanske inte är så svårt när man väl kommer in i det, bara det inte handlar om programmering, för då dör jag. Gärna några enkla musklick och sedan färdigt

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är tyvärr betydligt tuffare att dra igång ett nytt forum eller en ny resesajt idag än för 4-5 år sedan.
Min största motståndare är ju han som ska öppna precis samma forum som mig. Bara det att jag vet inte när han ska öppna det, har fått svar på att han ska ha ett egetkodat forum plus att han har ett rätt så bra domännamn också.

Sedan har jag ju www.reseforum.se att slåss mot, men dom riktar in sig på alla länder så det kanske inte är något att höja i topp. Ett forum som behandlar Turkiet och lite andra tjänster där inne som får sidan användarvänlig finns inte idag.

Hittade förresten ett forum som heter http://alanyasnack.forum24.se men det forumet existerar inte längre. Han som ska slå upp sitt forum, han talade om för mig att han aldrig har drivit ett forum, utan bara varit i Turkiet 2-3 gånger. Det han redan har vunnit på är ju domännamnet men det som jag har valt tror jag inte heller är så dåligt.

Sant, att resebranschen är tuff idag. Gäller bara att ha "det" som andra sidor saknar och sedan att få igång trafiken på forumet.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-12 klockan 10:11
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017