Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


postgiro?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-06, 18:54 #1
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
Tjo,
Ny här och första frågan lyder; vad är postgiro?
Postgiro är ett konto som man kan betala in pengar på, men kan jag skicka pengar från mitt postgiro konto till annat pg/bakgiro-konto?
Går det och göra via epostgiro? Vad kostar det /år? Om jag sätter in 1000 kr på mitt postgiro, dras det något varje månad eller?
Tack på förhand, och tack för ett grymt ställe!!
uvixo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 19:26 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
www.postgirot.se svarar på nästan allt.

Det funkar som ett vanligt bankkonto och du kan betala till alla banker samt pg och bg.

Årsavgiften dras i början av året.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 19:27 #3
Syversens avatar
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
Syversens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Det mesta kan du nog hitta via postgirots hemsida. Postgirot är i mina ögon rätt värdelöst. Det kostar några hundra om året i "grundutförande". Jag göra alla betalningar osv via min bank (FSBank internetbank) och när pengar kommer in på postgirot så kan jag "hämta" dem därifrån från min internetbank. Jag har t.o.m. funderat på att helt strunta i postgiro. Förr i tiden girerade du ju pengar genom att skicka in dessa jobbiga avier till postgirot, om ePostgirot har dessa möjligheter och hur de fungerar vet jag inte, jag använder det bara till att ta ut mina kontoutdrag eftersom de numera tar betalt för att skicka ut dem via post.

Summering: Jag tar bara emot pengar via PG, resten sköter jag via min internetbank som är så mycket smidigare och flexiblare. Postgirots e-tjänster suger verkligen, man brukar bl.a. få ladda om sidan och logga in varenda gång man byter månad i utdragen osv.
Syversen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 19:46 #4
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Dock får man ingen ränta på pengarna på postgirokontot. (som för övrigt kommer byta namn till plusgiro)
Dock om man har ett bankkonto hos nordea kan man koppla postgiro till det, men inte till ett konto i annan bank.


Har också funderat på att skippa postgiro och istället ha bankgiro kopplat till konto i min bank.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 19:48 #5
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
Citat:
Originally posted by Syversen@Feb 6 2005, 20:27
Det mesta kan du nog hitta via postgirots hemsida. Postgirot är i mina ögon rätt värdelöst. Det kostar några hundra om året i "grundutförande". Jag göra alla betalningar osv via min bank (FSBank internetbank) och när pengar kommer in på postgirot så kan jag "hämta" dem därifrån från min internetbank. Jag har t.o.m. funderat på att helt strunta i postgiro. Förr i tiden girerade du ju pengar genom att skicka in dessa jobbiga avier till postgirot, om ePostgirot har dessa möjligheter och hur de fungerar vet jag inte, jag använder det bara till att ta ut mina kontoutdrag eftersom de numera tar betalt för att skicka ut dem via post.

Summering: Jag tar bara emot pengar via PG, resten sköter jag via min internetbank som är så mycket smidigare och flexiblare. Postgirots e-tjänster suger verkligen, man brukar bl.a. få ladda om sidan och logga in varenda gång man byter månad i utdragen osv.
men det funkar prima och betala till andra pg-nr? hur lång tid brukar detta ta?
update; är det någon kostnad att betala från postgiro > postgiro?
uvixo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 22:18 #6
Syversens avatar
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
Syversens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Citat:
Originally posted by johan1@Feb 6 2005, 19:48
men det funkar prima och betala till andra pg-nr? hur lång tid brukar detta ta?
update; är det någon kostnad att betala från postgiro > postgiro?
betalar bara från min internetbank och det är gratis. från banken kan jag kosnadsfritt betala till PG, BG och bankkonton både i sverige och utomlands.
Syversen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-06, 22:58 #7
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
En miss jag gjorde när jag beställde mitt postgiro var att jag, tydligen, valde att få ett kontoutdrag hemskickat så fort mitt saldo ändrades. Detta kostar mig dessutom 50kr/månaden. Visst ingen stor summa, men för att få irriterande brev känns det rätt onödigt :P

Och ja, jag borde ringa å avbeställa tjänsten
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 00:24 #8
Syversens avatar
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
Syversens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 91
Citat:
Originally posted by digitalUnit@Feb 6 2005, 22:58
En miss jag gjorde när jag beställde mitt postgiro var att jag, tydligen, valde att få ett kontoutdrag hemskickat så fort mitt saldo ändrades. Detta kostar mig dessutom 50kr/månaden. Visst ingen stor summa, men för att få irriterande brev känns det rätt onödigt :P

Och ja, jag borde ringa å avbeställa tjänsten
dessutom får du fördelen att när du slarvat bort ett utdrag (gör inte alla det?) så kan du skriva ut ett nytt via webben. nu har de dessutom bytt sitt vrålkassa system mot ett alldeles nyss, inte fullt så vrålkasst system =)
Syversen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 01:54 #9
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
Citat:
Ursprungligen postat av digitalUnit
En miss jag gjorde när jag beställde mitt postgiro var att jag, tydligen, valde att få ett kontoutdrag hemskickat så fort mitt saldo ändrades. Detta kostar mig dessutom 50kr/månaden. Visst ingen stor summa, men för att få irriterande brev känns det rätt onödigt :P

Och ja, jag borde ringa å avbeställa tjänsten
dessutom får du fördelen att när du slarvat bort ett utdrag (gör inte alla det?) så kan du skriva ut ett nytt via webben. nu har de dessutom bytt sitt vrålkassa system mot ett alldeles nyss, inte fullt så vrålkasst system =)
Ahaa, bäst jag kollar det då!

Tack för att jag fick låna tråden för mina egna problem :P
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 08:20 #10
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
uvixo uvixo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
Citat:
Ursprungligen postat av digitalUnit
En miss jag gjorde när jag beställde mitt postgiro var att jag, tydligen, valde att få ett kontoutdrag hemskickat så fort mitt saldo ändrades. Detta kostar mig dessutom 50kr/månaden. Visst ingen stor summa, men för att få irriterande brev känns det rätt onödigt :P

Och ja, jag borde ringa å avbeställa tjänsten
dessutom får du fördelen att när du slarvat bort ett utdrag (gör inte alla det?) så kan du skriva ut ett nytt via webben. nu har de dessutom bytt sitt vrålkassa system mot ett alldeles nyss, inte fullt så vrålkasst system =)
jag gick in på deras sida och kolla deras nuvarande system via demo, är det som finns nu på sidan som "demo" som är nytt eller har dom inte hunnit byta?
tacksam för svar
uvixo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017