Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Holdingbolag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-18, 16:36 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Vid försäljning av ett dotterbolag får alltså holdingbolaget betala bolagsskatt på vinsten (t.ex. 950 kkr vid försäljning för 1 Mkr)?
Nej, detta är en missuppfattning. Holdingbolaget behöver inte betala en enda krona i skatt för vinsten av försäljningen av dotterbolaget, flörutsatt att holdingbolaget äger minst 10% (kanske 25%) av aktierna i dotterbolaget. Detta är en lag som tillkom efter att Eniro såldes till ett holländskt holdingbolag för att åstadkomma samma effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Hur mycket skatt skulle det bli om man sålde bolaget som privatperson istället?
Mycket dyrare, då en privatperson kan få betala inkomstskatt på vinsten om man säljer ett aktiebolag. Specialregler gäller för trädabolag som Kristian nämnt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 22:18 #12
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Ni har missat att schablonutdelningen e begränsad till max ett bolag från årsskiftet?
Aha, tyckte väl det lät för bra för att vara sant (igen). Makes sense (i Sverige).

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Han har ju inte direkt något behov av likvida medel i holdingbolaget och det är ju onödigt att binda upp pengar i onödan.

Det räcker väl med att en konsult hjälper till med att sätta upp det och ta hand om årsredovisningen så att man kan sköta den löpande bokföringen själv? Är väl inga större konstigheter om man har lite koll på bokfäring då?
Ungefär min tanke. Men jag undrar om det verkligen är så komplicerat att sätta upp ett holdingbolag? Jag ska ju inte ha någon verksamhet i det. Det finns uppenbarligen en massa smarta knep, men alla knep måste man kanske inte ta till från början. Min undring var hur man borde förbereda, att göra rätt från början.

Själva utmaningen (då man behöver proffshjälp) kommer väl den vackra dag man ska sälja dotterbolaget för stora pengar. Den dagen, den sorgen

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nej, detta är en missuppfattning. Holdingbolaget behöver inte betala en enda krona i skatt för vinsten av försäljningen av dotterbolaget, flörutsatt att holdingbolaget äger minst 10% (kanske 25%) av aktierna i dotterbolaget. Detta är en lag som tillkom efter att Eniro såldes till ett holländskt holdingbolag för att åstadkomma samma effekt.
Jag blir förvånad att höra det! Exempelvis skulle jag då bara betala 250 kkr i skatt om bolaget såldes för 1 Mkr (alltså om jag uppfyller reglerna i övrigt med träda osv). Låter nästan för bra, även om det säkert är frustrerande att behöva vänta i 5 år.
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 22:44 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du betalar ca 420.000 i skatt med ett trädabolag. Du glömmer fortfarande bolagsskatten på 26.3%.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-19, 02:10 #14
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Holdingbolaget behöver inte betala en enda krona i skatt för vinsten av försäljningen av dotterbolaget, flörutsatt att holdingbolaget äger minst 10% (kanske 25%) av aktierna i dotterbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Dank
Exempelvis skulle jag då bara betala 250 kkr i skatt om bolaget såldes för 1 Mkr (alltså om jag uppfyller reglerna i övrigt med träda osv).
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du betalar ca 420.000 i skatt med ett trädabolag. Du glömmer fortfarande bolagsskatten på 26.3%.
Holdingbolaget säljer dotterbolaget och betalar ingen skatt för vinsten. Efter fem års träda kan man som privatperson ta ut kvarvarande pengar från holdingbolaget till 25% skatt. Hur kommer bolagsskatten in i bilden?

Kan man istället för träda låta holdingbolaget investera hela eller delar av vinsten i ett annat eller nytt dotterbolag?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-19, 22:18 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Före dina kvarvarande pengar kan tas ut från bolaget måste dessa beskattas med vanlig bolagsskatt.
Precis som vilken aktieutdelning som helst - bolagsskatt sen kapitalskatt 20-30%.

25% skatt på rena kontanter ut i näven låter väl ändå lite väl bra? Skatteeffekten är alltså ca 42-43%.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-19, 23:26 #16
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Ok, got it.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Bara en sån sak som att du inte ska köra med samma räkenskapsår i dotterbolag och holdingbolag är en sak som en redovisningskonsult hjälper dig med.
Vad är fördelen med att ha olika räkenskapsår?
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 11:01 #17
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du betalar ca 420.000 i skatt med ett trädabolag. Du glömmer fortfarande bolagsskatten på 26.3%.
Nä, det är just detta som e hela vinsten med holdingbolag, du beskattas inte för bolagsskatten, lite som du jämför med dig själv privat i deklarationen, inkomst av arbete och inkomst av kapital....
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 11:02 #18
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Dank Visa inlägg
Vad är fördelen med att ha olika räkenskapsår?
Du kan flytta vinsterna så dom inte behöver beskattas genom olika räkenskapsår.

Senast redigerad av SEAPelle den 2011-12-20 klockan 11:10
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 11:09 #19
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Han har ju inte direkt något behov av likvida medel i holdingbolaget och det är ju onödigt att binda upp pengar i onödan.
Holdingbolaget skall absolut LÅNA ut sin likviditet till dotterbolagen mot ränteintäkter. Glöm inte att planera i god tid med återbetalning av de lånen framför allt om dotterbolaget inte går ekonomiskt bra, då en konkursförvaltare har rätt att begära återbetalning upp till 24 månader tillbaka i tiden.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 13:31 #20
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle
Holdingbolaget skall absolut LÅNA ut sin likviditet till dotterbolagen mot ränteintäkter. Glöm inte att planera i god tid med återbetalning av de lånen framför allt om dotterbolaget inte går ekonomiskt bra, då en konkursförvaltare har rätt att begära återbetalning upp till 24 månader tillbaka i tiden.
Tack för bra råd SEAPelle! Det där har jag inte tänkt på... nu verkar det nästan självklart

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Nä, det är just detta som e hela vinsten med holdingbolag, du beskattas inte för bolagsskatten, lite som du jämför med dig själv privat i deklarationen, inkomst av arbete och inkomst av kapital....
Nu är jag en anings förvirrad. Låter som det finns två läger här. Ett som säger att det bara blir 25% skatt (ingen bolagsskatt) och ett som säger ca 42%. Förutsättningen är förstås att man gör på rätt sätt med försäljningen.
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
3:12, bolag, holdingbolag, skatt, vinst


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017