Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Egen Server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-31, 12:22 #1
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Standard Egen Server

Hejsan, vet inte om det är rätt kategori men det får duga, mod får flytta över det sen om det är fel.

Det är så att jag är intresserad utav att köpa/bygga en egen server men saken är att jag vet väldigt väldigt lite om Servers. Så jag undrar om du/ni vet var man kan hitta nybörjarguider som man kan läsa lite om. Bara för att få mer erfanheter osv?

Tackar.
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-31, 12:55 #2
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
Har du bestämt dig för vad du ska använda servern till?

Vilken serverplattform tänker du köra? windows eller linux?

Om du bara tänker "leka runt" och inte vill spendera för mycket pengar, så tänker jag rekommendera att du tar en begagnad dator, installerar en linux-distribution.

Mitt tips till distribution (förkortas dist) är Ubuntu alternativt debian.

Men ska du köra den varianten, så bör du plugga lite unix-kommandon innan.

men som sagt, det är om du tänker köra en unix/linux-plattform.
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-31, 20:28 #3
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Mest för att lagra filer hade jag tänkt mig. Har aldrig kört innan med linux, endast med windows. Men vilken rekommenderar ni? Jag har en gammal dell dator hemma, 9GB på den. Hade dock tänkt mig att lagra massa saker där, även sedan använda det till filuppladdnings tjänst om det är möjligt.
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 08:44 #4
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
Om du har en windows server-licens, så skulle jag köra på den.
men har du inte det, så är linux helt gratis och det alternativet jag rekommenderar, dock så kommer det ta mer tid eftersom du inte har erfarenhet av det.
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 08:58 #5
random random är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 16
random random är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 16
Ska du köra server så är linux det ända rätta, att rulla t.ex en webbserver på windows håller aldrig.
random är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 12:26 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av random Visa inlägg
Ska du köra server så är linux det ända rätta, att rulla t.ex en webbserver på windows håller aldrig.
Sämsta rådet enligt mig om man inte har använt linux innan. Ang. webbserver på windows så fungerar det alldeles utmärkt och ditt påstående är i samma kaliber som "pc är skit, mac är bäst".
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 14:48 #7
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
ja, Linux är extremt tidskrävande att lära sig för en nykomling i området, och är något du bör vara beredd på om du vill köra på det alternativet.
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 15:43 #8
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av gusti Visa inlägg
ja, Linux är extremt tidskrävande att lära sig för en nykomling i området, och är något du bör vara beredd på om du vill köra på det alternativet.
Att lägga upp en LAMP-server är ju inte direkt svårt - Och om inte annat så kommer man att lära sig mycket nytt som man kommer ha nytta av senare, vilket man verkar vara ute efter?

Windows behöver verkligen inte i min mening vara lättare där. Däremot om man har planer på att utveckla i Microsoft-miljö och dess produkter så är inte Linux ett så bra alternativ!
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 16:24 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Att lägga upp en LAMP-server är ju inte direkt svårt - Och om inte annat så kommer man att lära sig mycket nytt som man kommer ha nytta av senare, vilket man verkar vara ute efter?

Windows behöver verkligen inte i min mening vara lättare där. Däremot om man har planer på att utveckla i Microsoft-miljö och dess produkter så är inte Linux ett så bra alternativ!
Om man aldrig har använt linux men är normal windowsanvändare vad är då lättast, att installera en linuxserver eller en windowsserver? Det är en retorisk fråga för svaret är windows - det är inte en tvekan om det.

Sen om man ska lära sig något nytt ja då måste ändå första valet bli operativsystem. Därefter kan förslag på vad som ska installeras och hur göras.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-01, 17:23 #10
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Om man aldrig har använt linux men är normal windowsanvändare vad är då lättast, att installera en linuxserver eller en windowsserver? Det är en retorisk fråga för svaret är windows - det är inte en tvekan om det.

Sen om man ska lära sig något nytt ja då måste ändå första valet bli operativsystem. Därefter kan förslag på vad som ska installeras och hur göras.
Vet inte om jag håller med där. Visst, kanske lättast att slänga upp IIS men senast jag höll på med det, vilket var flera år sen så upplevde jag ändå det enklare att använda Ubuntu Desktop och installera Apache, PHP, MySQL och phpMyAdmin (vilket då var helt nytt för mig). Mitt behov var PHP och MySQL - Vilket jag faktiskt upplevde var lite bökigt att installera på IIS vid den tiden. Vet inte hur det lirar idag. Om man snabbt vill få upp en server på Windows och köra PHP, MySQL så finns det alternativ som EasyPHP och WAMP men jag rekommenderar inte att köra det i produktion.

Som jag försökte säga i mitt tidigare inlägg så beror det helt på vad man vill utveckla i. Om man vill pilla med .NET etc så är Windows självklart.

Detta är min åsikt och jag kan mycket väl tänka mig att andra tycker olika
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017