Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Serverskåp för hushållet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-16, 23:07 #1
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Standard Serverskåp för hushållet

Jag har en del datorer som jag använder här i hemmet, står i garderoben och fungerar väl. Det är inga superdatorer utan endast för skojbruk och för utveckling av befintliga sidor.

Nu är det dock så att det börjar ta upp för mycket plats, så skulle gärna byta ut mina befintliga stationära datorer till servrar som jag kan placera i ett serverrack.

Är detta en bra lösning eller är det helt tokigt av mig att tänka att jag kan ha ett serverskåp i garderoben med 1-3 servrar?

Om det är möjligt, vart kan man få tag i ett serverskåp som är cirka 1m högt, med höjdenhet 1U-2U (vad tror ni är bäst?).

Vart rekommenderar ni att man kollar efter begagnade server som är i 1U-2U chassin?

Vad är det för något man behöver till serverskåpet för att få det att fungera väl, samt hur mycket tror ni serverskåpet och de nödvändiga tillbehören kan kosta?
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 01:57 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det känns lite tokigt att ha det i garderoben ja. Då måste du för det första se till att lösa det med kylningen av servrarna på något sätt. Sedan låter rackservrar väldigt mycket, även om du har dem i en garderob skulle jag gissa. Du måste ju som sagt ha någon ventilering och läcker ju även ljudet ut. Det är nog inget jag skulle rekommendera om du inte har någon klädkammare eller liknande som skulle lämpa sig väldigt bra för detta.

Är du beredd att leva med det så är det väl bara på att köra på, men jag skulle nog inte klara av det om jag inte hade någon väldigt bra klädkammare där man kan stänga.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 08:12 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Jag rekommenderar att du tänker om lite, rackservrar låter något oehört, behöver bra kylning och är samtidigt enligt min erfarenhet känsligare för damm.

Införskaffa istället en hyfsad towerserver i stil med Dell poweredge T110 och kör virtuella maskiner på denna.

Fördelar:
*Drar mindre ström
*Låter mindre
*Billigare
*Mindre känslig

Nackdel:
*Har du extremt hög belastning på samtliga tre burkar så blir de lidande av varandra i virtuell miljö
*Mindre coolt med tower än rack?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 08:20 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Bara att köpa mitt rackskåp som ska ut nu när jag flyttar. 32U högt (1,40-1,60 nåt),
fläktpaket i toppen och låter som fan när man skruvar in lite kärror.

Jag körde en stor garderob tidigare där jag borrade hål i botten och toppen för 4 st
120 mm-fläktar och detta fungerade bra. Jag använde "stålsträngshyllor" eller vad
man ska kalla det, så luften kunde passera.

Men ljudnivån är galet hög på rackservrar. Det blir direkt att man byter fläktar till Papst
och liknande och då gör man ju hela servern sämre..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 10:26 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kan du avsätta ett rum - gärna i källaren - så skaffa ett litet rackskåp. Ljudnivån blir nog störande i garderoben i sovrummet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 11:01 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Jag rekommenderar att du tänker om lite, rackservrar låter något oehört, behöver bra kylning och är samtidigt enligt min erfarenhet känsligare för damm.

Införskaffa istället en hyfsad towerserver i stil med Dell poweredge T110 och kör virtuella maskiner på denna.

Fördelar:
*Drar mindre ström
*Låter mindre
*Billigare
*Mindre känslig

Nackdel:
*Har du extremt hög belastning på samtliga tre burkar så blir de lidande av varandra i virtuell miljö
*Mindre coolt med tower än rack?
Som Danski säger så kan en kraftigare tower vara smartare.
Håller på att skruva ihop en ny labb maskin, en tower proliant ml150
http://www.dustin.se/hp-proliant-ml1...uct/5010305727

Sen uppgraderings kitt med extra cpu så blir det 8 kärnor totalt.
Extra sas raidkontroller och några sas diskar och typ 50gb ram, sen drar man in vmware esx på den så kan man köra massa goa vm's på den. esx finns att hämta gratis, man får inte alla fina funktioner som enterprise licens men de behöver man inte på singel host.

Skulle jag casha ur egen ficka skulle jag nog inte köpt denna setup direkt, utan gått på att bygga någon egen med i7 cpu och raida många och billigare diskar och inte sas diskar. Dvs försökt få ut så mycket per krona som möjligt.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 13:31 #7
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Tack för informationen.

Jag har aldrig varit i en serverhall så vet inte hur mycket en rackserver skulle låta. Jag hade dock bara tänkt mig något så som 6u. Kanske något såsom den hära: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=517860#extra fast 6u istället för 12u om det går att finna.

Garderoben som jag tänkte ha ligger som sagt i sovrummet, men det är en stor garderob, 3m lång, 2m hög och ca 1m djup.

Tror ni att kylningen och ljudnivån ändå skulle vara ett problem om rackskåpet hade ståldörrar samt en glasdör med 2-3 servrar?

Ni vet självklart bättre än mig, jag bollar fortfarande bara idéer för att se vad som är rimligt och möjligt.

ITisGood: Det du säger kan mycket väl vara sant. Jag tycker det är jobbigt att ha datorer på under natten om det låter för mycket.


Danski: Jag håller på att kolla upp Dell poweredge T110. Vilka specifikationer skulle du rekommendera? Känns onödigt att köra virtuella maskiner på en Tower Server. Är inte så att jag behöver tre stycken separata servrar. Anledningen till att jag sa att jag ville kunna ha tre stycken rack servrar är för utbyggnad i framtiden samt simpel organisation av projekten. Går det att inköpa denna som privatperson? Det är ju i "företagets-del" av webbsidan som den är placerad. http://www.dell.com/se/foretag/p/poweredge-t110-2/pd

KristianE: 32U är lite väl för overkill för mig

Jonny: Det är en lägenhet så finns ingen källare som jag kan placera den i som har internetåtkomst. Annars hade det absolut varit en möjlighet.

BarateaU: Länken du skickar fungerar inte. Men 8 CPU samt 50gb RAM är för dyrt för min del. På Poweredge T110 så skulle jag nog uppgradera den till

Intel Xeon E3-1220, 4C/4T, 3.10GHz, 8M Cache, 80W TDP, Turbo eller till 1330 modellen, samt lägga in 8GB Memory, DDR3, 1333MHz (2x4GB Dual Ranked LV UDIMMs). Då är priset uppe i 7648,75 inkl moms, och det är runt denna valuta som pengarna börjas kännas mycket.

Senast redigerad av captaindoe den 2011-08-17 klockan 13:45
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 14:14 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Tror ni att kylningen och ljudnivån ändå skulle vara ett problem om rackskåpet hade ståldörrar samt en glasdör med 2-3 servrar?
Ja, om du inte har exceptionell ventilation i garderoben och är hörselskadad eller har en väldigt väl ljuddämpad garderob.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 14:24 #9
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Jag har testat detta, ingen bra idé. Tänk dig en gammal dammsugare som låter mycket, gånger 100.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 14:53 #10
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Jag har testat detta, ingen bra idé. Tänk dig en gammal dammsugare som låter mycket, gånger 100.
hehe precis, det var likadant med mig. Hur mycket kan en rackserver egentligen låta? När jag kommer hem till min kompis som startar sin dell 1u, ljudet var tamejfan öronbedövande...

http://www.youtube.com/watch?v=oqJAeaYBgKw

Lyssna när han startar den första, då går fläktarna i max. Sedan i slutet av filmen är det när servern är i "idle". Inget du vill ha i sovrummet med andra ord
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
rack, server, serverskåp


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017