Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


bygga egen server?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 12:17 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Question bygga egen server?

Tjena!

Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar.

All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor.

Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den.

Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker.

Internet anslutningen får duga med ett vanligt hemmamodem från Telia.
Men nätverkskabeln hade jag tänkt införskaffa med fiberoptik.

Mjukvara? här sitter jag fast! Vill köra linux med PHP/mysql men vad tycker ni?
apache, debian eller ubuntu (eller annat förlag)

Så jag är mycket tacksam för alla svar och tips jag kan ta emot just nu.

MvH! Philip Andersson

EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 12:33 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
En webbserver med låg trafikmängd kan du bygga på vilket gammalt crap som helst, men strömförbrukningen blir förstås rätt mycket lägre om du använder nya delar.

Om du byter processor måste du även se till att du har ett moderkort med stöd för den nya processorn (kolla in sockettypen). Nyare processorer passar sällan på gamla moderkort. Jag misstänker att även hårddisken är en gammal IDE-disk, så antingen letar du efter moderkort med stöd för IDE eller så köper du helt nya delar.

Chassi och nätagg är väl det som är lättast att ha kvar.

Tänk på att om du lagrar viktiga data på servern så vill du nog köra speglad RAID så en eller flera diskar kan krascha. Jag rekommenderar Linuxs inbyggda mjukvaru-RAID (md, som konfas med verktyget mdadm eller under installationen av operativsystemet).

Debian är en bra dist, så kör på den du. :-)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 12:41 #3
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
En webbserver med låg trafikmängd kan du bygga på vilket gammalt crap som helst, men strömförbrukningen blir förstås rätt mycket lägre om du använder nya delar.

Om du byter processor måste du även se till att du har ett moderkort med stöd för den nya processorn (kolla in sockettypen). Nyare processorer passar sällan på gamla moderkort. Jag misstänker att även hårddisken är en gammal IDE-disk, så antingen letar du efter moderkort med stöd för IDE eller så köper du helt nya delar.

Chassi och nätagg är väl det som är lättast att ha kvar.

Tänk på att om du lagrar viktiga data på servern så vill du nog köra speglad RAID så en eller flera diskar kan krascha. Jag rekommenderar Linuxs inbyggda mjukvaru-RAID (md, som konfas med verktyget mdadm eller under installationen av operativsystemet).

Debian är en bra dist, så kör på den du. :-)
Tackar så mycket för tipsen, hårddisken är faktiskt relativt ny och är en SATA modell, inte IDE. Men jag har helt missat moderkortet, klart det måste bytas ut. Då går jag över och kollar på Debian mer och lösningarna med PHP tack!
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 16:13 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är knappast värt det med tanke på vad du får betala för en begagnad server i dagsläget, men lycka till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 17:52 #5
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Ska du ha servern stående hemma i garderob där plats och utrymme inte är någon fara då är det väl ok att bygga med vanliga consumer lådor och grejer.

Men ska du ställa saker på co-lo någonstans så kommer det bli dyrare i co-loavgift än vad det hade kostat att köpa en mindre 1U begagnad.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 17:59 #6
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Ska du ha servern stående hemma i garderob där plats och utrymme inte är någon fara då är det väl ok att bygga med vanliga consumer lådor och grejer.

Men ska du ställa saker på co-lo någonstans så kommer det bli dyrare i co-loavgift än vad det hade kostat att köpa en mindre 1U begagnad.
Okej, mina planer är när jag väl bygger upp den, programmerar den osv så står den på ett enskilt bord men när den sen är klar funderar jag på att placera den hemma. Ska mest användas för privat bruk hade jag tänkt, tex koppla upp från skolan osv..
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 18:04 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Vågar jag fråga varför du tänkt skaffa en kabel med fiberoptik?
Kommer du någonsin ha anledning att trycka mer trafik från den här servern än 1 Gbps? Jag tippar på att du aldrig kommer trycka mer än några enstaka megabit så du klarar dig gott och väl på den nätverksutrustning du redan har.

Om du mot förmodan skulle skaffa en fiberkabel så måste du även ha nätverksutrustning som jobbar med fiber (switch, nätverkskort etc).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 20:59 #8
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Låter som ett kul hobbyprojekt. Det du behöver är en router så att både din "klientdator" och servern kan dela på samma anslutning. Routern måste även kunna forwarda trafik så att servern kan kommas åt utifrån. Sedan är det alltid bra att lära sig hur ssh fungerar så att du kan styra servern från en annan maskin.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 21:21 #9
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Vågar jag fråga varför du tänkt skaffa en kabel med fiberoptik?
Kommer du någonsin ha anledning att trycka mer trafik från den här servern än 1 Gbps? Jag tippar på att du aldrig kommer trycka mer än några enstaka megabit så du klarar dig gott och väl på den nätverksutrustning du redan har.

Om du mot förmodan skulle skaffa en fiberkabel så måste du även ha nätverksutrustning som jobbar med fiber (switch, nätverkskort etc).
så pass? har inte läst vidare så mycket med nätverkskabel men snackade med en som jobbar som nätverkstekniker på samma företag som jag och han rekommenderade mig fiberoptik. Men som du säger så ska jag inte ströma 1gbps, långt ifrån!

tack så mycket! (igen)
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 21:22 #10
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Låter som ett kul hobbyprojekt. Det du behöver är en router så att både din "klientdator" och servern kan dela på samma anslutning. Routern måste även kunna forwarda trafik så att servern kan kommas åt utifrån. Sedan är det alltid bra att lära sig hur ssh fungerar så att du kan styra servern från en annan maskin.
Bra tips! jo, jag har läst lite om OpenSSH tidigare. måste läsa på lite till då
tack ska du ha!
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bygga, hårdvara, mjukvara, server


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017