Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


bygga egen server?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 12:17 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Question bygga egen server?

Tjena!

Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar.

All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor.

Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den.

Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker.

Internet anslutningen får duga med ett vanligt hemmamodem från Telia.
Men nätverkskabeln hade jag tänkt införskaffa med fiberoptik.

Mjukvara? här sitter jag fast! Vill köra linux med PHP/mysql men vad tycker ni?
apache, debian eller ubuntu (eller annat förlag)

Så jag är mycket tacksam för alla svar och tips jag kan ta emot just nu.

MvH! Philip Andersson

EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 12:33 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564