Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Xsl?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-28, 10:44 #1
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 31
Question Xsl?

Jag försöker hitta information om fördelarna med XSL/XSLT ist för HTML. Jag vet historiken bakom XSL, men har som sagt svårt att hitta någon info om vad det finns för fördelar med det idag. Det är inte så ofta man ser det användas, så jag blev lite förvånad när jag märkte att företag som tex Blizzard använder det till sina sidor.

Allt jag hittar är typ skrivet 8-12 år sedan, någon som har nyare info?
Evanion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 00:04 #2
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Vad menar du med istället för? De ersätter inte varandra. Om du vill kan du applicera Xslt på ett Xml-dokument på serversidan och returnera html. Det går också att köra xslt på klientsidan men det ställer krav på webbläsarna och är inget att rekommenera.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 03:49 #3
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Jag som jobbat på blizzard kan svara på varför de har en förkärlek för ovanliga/gamla standarder, inte bara xsl.
Det är samma anledning till att man inte hittar massa maskar som hackar/scannar datorer som är byggda för os2WARP..
Det är inte mainstream.
Dessutom så har blizzard några väldigt gamla programmerare/designers som sitter på de viktiga viktiga platserna för ledningen av kodningen.

Sedan om det vart värt det eller inte går alltid att diskutera.
Men blizzard har aldrig haft något allvarligt intrång om man inte räknar med sådant som haft med anställda att göra.

Själv har jag ingen erfarenhet med xsl. Så kan inte svara på det du egentligen ville veta :P.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 11:34 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Vad menar du med istället för? De ersätter inte varandra. Om du vill kan du applicera Xslt på ett Xml-dokument på serversidan och returnera html. Det går också att köra xslt på klientsidan men det ställer krav på webbläsarna och är inget att rekommenera.
XSLT och XML ersätter ju HTML om man renderar det i klienten, eller hur tänkte du?

Alla moderna webbläsare har support för XSLT, men precis som med CSS så varierar det på hur saker renderas. Jag har sett ett par sajter som kör XSLT och det fungerar ju bra.

En stor fördel med XSLT är att du som programmerare kan generera korrekt XML och låta en designer ta över XSLT vilket gör att du får mindre att ta hänsyn till när du programmerar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 18:29 #5
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
XSLT och XML ersätter ju HTML om man renderar det i klienten, eller hur tänkte du?
Jo, min tanke var den att den slutgiltiga outputten för klienten blir Html i slutändan oavsett.


Jag har fortsatt svårt att se vad man skulle vinna på att byta från ren Html men fyll gärna på med argument så kanske man får upp ögonen.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 21:33 #6
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Jo, min tanke var den att den slutgiltiga outputten för klienten blir Html i slutändan oavsett.
Nope det blir det faktiskt inte

Läs gärna på lite http://en.wikipedia.org/wiki/XSLT
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 22:38 #7
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Som sagt, jag fattar fortfarande inte hur det ersätter Html. I min värld skulle det ersätta serverkoden som levererar Html, inte Html självt. Ursäkta om jag är trög.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-01, 00:40 #8
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Om du har ett system med en databas och ska skapa webbsidor att visas i en webbläsare finns sällan anledning att gå omvägen med att skapa XML och sen rendera HTML med hjälp av XSL.

XSL är till för att omvandla data i ett visst format (xml) till data i ett annat format (iofs också xml). Det är väldigt användbart i många fall. Till exempel om man redan har data i xml-format eller om man har stora behov av att skapa olika html till olika plattformar. Inom systemintegration kan det också vara väldigt användbart men det är en lite annan situation.

Har du data i en databas, så ska du alltså konvertera detta till xml som sen, på serversidan, eller i webbläsaren, konverteras till (x)html. I slutändan serveras en webbläsares renderingsmotor html att tolka - oavsett om xml-data konverteras med xsl på server- eller klientsidan. Xsl ersätter alltså inte html. Xsl kan i det här användningsfallet ses mer som ett mallspråk. Ibland är det befogat. Ofta inte.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
xsl, xslt


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017