Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash sida ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-18, 23:22 #1
Delta Delta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 39
Delta Delta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 39
Standard Flash sida ?

Tjena!
Jag har gjort sidor med html, css, javascript, php osv allt det vanliga förut. Tänkte ge mig på flash nu dock för att testa.

Hittade denna: http://templates.entheosweb.com/temp...mber/31446.asp

Min fråga är då nu, hur går man tillväga för att göra en sådan sida, har självklart läst lite om flash och tänkte fortsätta med det men, grundera i hur en sådan sida är uppbyggd?

Är det kort och gott att man gjort en mall i PS som man importerat till flash och lagt till lite animations effekter? Då känns det ju som att det stora jobbet ligger i att designa sidan i PS? Eller är det mer komplicerat än så ?
Delta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-19, 13:38 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Flash ger dig större möjligheter med effekter och ger därmed besökaren en "häftigare" upplevelse (om man gör rätt), men jag gillar inte det alls.

Sökmotorsoptimeringsmöjligheterna (och tillgänglighet i stort) är dåliga än (x)html och flash är mer tidskrävande att underhålla.

Kan du det inte sedan innan är mitt råd inte att börja. Det tar tid innan man blir tillräckligt bra att man kan göra något skarpt (som är bra).
Men du kanske är ett geni och klarar det direkt!! In that case - kör hårt!
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-19, 13:38 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
dubbelpost....

Senast redigerad av allstars den 2010-11-19 klockan 13:39 Anledning: dubbelpost....
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-19, 17:48 #4
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Lägg din tid på HTML5, JS och CSS istället så är du bättre förbered inför framtiden än om du kan Flash.

Visst, sådana sidor är lite häftiga men dem är tyvärr inte mycket mer än så.

Om du ändå tänker köra på så finns det mängder av tutorials på ämnet, här är en av dem: http://www.flash-game-design.com/fla...-tutorial.html
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-22, 08:04 #5
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Flash används för att skapa applikationer, inte för att sprida information.

Finns hur många anledningar som helst för att inte bygga en hemsida i flash, flera nämda ovan.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-26, 09:49 #6
HejaMartin HejaMartin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 19
HejaMartin HejaMartin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 19
Jag tycker Flash är miss-krediterat.

Det är en underbar plattform för att leverera cross-browser-consistency och 100% kontroll på layout, typografi, animation. "HTML" kämpar, och ju bättre den grunden blir, desto mer likt Flash blir det också. css-transitions, webkit-effekter, jQuery-animationer, Typkit etc...

Dock gillar jag verkligen css, html5, jquery osv.
-men är man som jag van vid att ha detaljkoll på varenda pixel och finish, så är det svårt att acceptera html-träsket - speciellt även bakåtkompatibilitet.

Ska inte starta krig här, jag är för båda plattformar. De fungerar tillsammans helt klart,
ingen idé att "hata" flash.

Jag hatar Flash på vissa sidor, för om det används fel - så är det ju bara dåligt.
Flash har sitt syfte helt klart. Men tänk igenom först - ibland är det hybrid-sajter som är det bästa alternativet.

Finns även teknik som inte html kan hantera ännu - t ex visa webcam, avancerat 3d-stöd bland annat.

Sökmotoroptimering
-det går att lösa, men inte optimalt. Du kan lägga ut texterna i html som dock skrivs över av Flash. Detta är accepterat och fungerar.

Du får gärna börja lära dig Flash, men ha gärna starkt fokus på html/jquery likväl
HejaMartin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-26, 11:23 #7
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av HejaMartin Visa inlägg
Jag tycker Flash är miss-krediterat.
Det får stå för dig, de "fördelarna" som du nämner är ju egentligen sådant som det mer eller mindre redan finns stöd för i moderna webbläsare med korrekta webbteknologier. Jag vet inte hur det är när du gör hemsidor, men jag har full kontroll över både layout, typografi och animationer.

Det är naivt att förespråka Flash för webben. Inte alls många som uppskattar en Flash-sida proppad med animationer mer än upphovsmannen som blivit kär i sitt egna verk, tyvärr. De Flash-sidor som faktiskt fungerar är också de enklare, som lika gärna hade kunnat vara skrivna i HTML och som således hade haft snabbare laddningstider, renderat snabbare hos klienten och fungerat på alla plattformar.

Fantastiskt bra att Apple har börjat ta avstånd ifrån Flash, en teknologi vars enda riktiga användningsområde på webben i dag är banners.

Slutord: skippa Flash och bli en CSS-ninja
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-26, 11:29 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Det är naivt att förespråka Flash för webben. Inte alls många som uppskattar en Flash-sida proppad med animationer mer än upphovsmannen som blivit kär i sitt egna verk, tyvärr. De Flash-sidor som faktiskt fungerar är också de enklare, som lika gärna hade kunnat vara skrivna i HTML och som således hade haft snabbare laddningstider, renderat snabbare hos klienten och fungerat på alla plattformar.
En dynamisk sida hade lika gärna kunnat vara skriven utan serverspråk också. Flash är inte tänkt att ersätta HTML lika lite som HTML passar till att ersätta Flash. Flash kan vara snyggt någon gång ibland annat än till annonser men givetvis är det en usel idé att bygga en hel sajt i Flash såvida det inte är någon form av specialkampanj där det kvittar om folk hittar dit via Google. För en del företag kan det också vara lämpligt att visa upp något sådant. Använd sparsamt, använd rätt.

PS. Personligen avskyr jag allt vad flash heter Särskrivningar likaså DS.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-26 klockan 11:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 21:00 #9
HejaMartin HejaMartin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 19
HejaMartin HejaMartin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 19
KarlRoos: I den breda bemärkelsen så har Flash en given roll i dagsläget.

jquery, css3-transitions etc ger också upphov till en hel del "onödigt lull-lull" etc... och det kommer att fortsätta att bli mer av sådana animationer och stöd för sådana. Det handlar mer om syfte och mål som allt annat..

När det görs javascript som försöker efterlikna avancerade funktioner som är typiskt flash - så har det visats och sagts av javascript-gurus att det kräver mer prestanda än vad flash playern använder. Dock är playern fortfarande inte bra trots 10.1 uppdateringen på mac.

Precis som att alla har favorit-verktyg, så finns det i alla fall nyttjande av alla. VARFÖR finns det olika databaser, VARFÖR finns det olika syntax, VARFÖR finns det olika programmeringsspråk etc, eller VARFÖR i helvete finns det OLIKA webbtolkar i webbläsare!!!! Helt värdelöst. Den dag man kan koda för EN webbläsare och inte behöva testa i någon annan - DEN dagen vill jag ha redan nu.

Det finns olika syften med webbplatser, därför också behov av olika tekniker.
Kampanjwebbar för stora företag etc..

Flash är som sminket på din flickvän,
eller de strömlinjeformade linjerna på din bil,
eller som design-sömmarna i dina kläder..

Flash använt på rätt sätt är inte fel, om än inte optimalt,
så kan det vara mer berättigat än html beroende på projektet.
HejaMartin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017