Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Iran vill ha tillbaka Persiska viken

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-18, 23:20 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det gamla Amigaspelet hette ju the Persian Gulf Inferno o ägde fett. Därför borde det stå så på kartan.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 06:53 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
ztream,

Instämmer, om "Inferno" kommer med ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 10:20 #13
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Google vill väl inte kalla det för Persiska viken pga rädsla för att provocera eller kränka befolkningen på den arabiska halvön. Det finns säkert någon lobbygrupp som nu firar sin stora seger och som förbereder sig på nästa strid.

Jag tycker Googles karta är talande. Där det borde finnas ett namn, finns nu ingenting. Bara ett stort och namnlöst tomrum. Vill man vara alla till lags när man talar och skriver, så måste man tillslut vara helt tyst.

Överdriven tolerans och hänsyn skapar bara kommunikationssvårigheter. Kommunikationssvårigheter i sin tur, för aldrig någonting gott med sig. Personer som blir upprörda över namn på bakverk och vattenmassor är bara ute efter att jiddra. De bör bemötas vänligt men resolut och inte med eftergifter och medgivanden.
Till viss del håller jag med, men samtidigt får vi inte glömma vilken makt språket har och vilka känslor och associationer ord kan väcka.

Enligt mig är det ganska stor skillnad mellan namnet "Persiska viken" som är en del av ett politiskt spel i mellanöstern och att visa hänsyn mot minoritetsgrupper genom att inte använda föråldrade ord eller begrepp som uppfattas som negativt laddade eller kränkande.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 11:15 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Till viss del håller jag med, men samtidigt får vi inte glömma vilken makt språket har och vilka känslor och associationer ord kan väcka.

Enligt mig är det ganska stor skillnad mellan namnet "Persiska viken" som är en del av ett politiskt spel i mellanöstern och att visa hänsyn mot minoritetsgrupper genom att inte använda föråldrade ord eller begrepp som uppfattas som negativt laddade eller kränkande.
Man måste välja ett namn och Persiska viken är det historiskt riktiga namnet. Det är även det som media anser vara korrekt och det som FN fastställt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 11:56 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Enligt mig är det ganska stor skillnad mellan namnet "Persiska viken" som är en del av ett politiskt spel i mellanöstern och att visa hänsyn mot minoritetsgrupper genom att inte använda föråldrade ord eller begrepp som uppfattas som negativt laddade eller kränkande.
Det handlar om att anpassa sig till ett fåtal, totalitära, arabländer eller att välja det riktiga internationellt erkända namnet. Det är ingen som påstår att man ska anpassa sig till Irans krav - bara det historiskt rätta och internationellt använda namnet. Till och med USAs armé använder sig av Persiska viken vid officiell information, även om de på plats i Saudiarabien vill vara denna totalitära diktatur till lags genom att använda Arabiska viken.

De deltar bara i det politiska spelet genom att antingen kalla det arabiska viken eller ta bort namnet. Skulle de välja persiska viken, såsom resten av världen är överens om, skulle de vara så neutrala som möjligt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 13:48 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet är när ett sådant stort företag som Google gör något sådant, vilket gör att dom lär ut felaktiga saker till mer okunniga personer. Och nya generationen folk.

Sedan bidrar dom ju inte till något mindre skapade av konflikter.

Sedan kan man tycka vad man vill, men det blir fel om man skulle hävda att exempelvis Gud finns som faktiskt fakta matrial.

Tänk vilket liv det hade blivit om Google tog bort Norge som land och skrev det som Sverige, även om nu Norge i sig inte hade startat ett krig för det eller börjat döda folk för det.

Men hade ändå blivit jävla liv.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-05-19 klockan 13:50
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017