Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur lång tid tar det att bli PHP-expert?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-25, 14:51 #31
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Yellowdog , Nej du kommer inte bli expert på 6mån men du kan bli duktig beroende på intresse och nedlagd tid. Jag skulle faktist rekommendera http://headfirstlabs.com/books/hfphp/
Learning by doing is the shit
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 17:21 #32
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S Visa inlägg
Finns det bra exempel på vad en "PHP Expert" kan tänkas skriva för lösningar? Skulle gärna se lite källkod till något projekt. Har själv på fritiden i många år knackat kod och pratat med databaser, idag sitter jag på ett företag och utvecklar en ny plattform för internethandeln!
Koden i sig är inte det intressanta utan det finns många dokument runt omkring som beskriver verksamhet, krav, arkitektur som är betydligt viktigare att titta på än vad själva källkoden kan ge. Det är oftast det som skiljer mest från någon som har kortare erfarenhet (som inte ens funderar på dessa aspekter av utvecklingen).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 19:42 #33
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Ska man ge sig in i PHP-världen skulle jag föreslå att man läser vad som publiceras på http://www.planet-php.net/. Mycket duktigt folk skriver om mycket mer än bara PHP i sig men alltid med med PHP som bakgrund. Därmed lär man sig mer kring allt man behöver kunna runtomkring. Har du råd - åk på t ex PHP Conference i Tyskland. Då får du träffa många av de som skriver på Planet PHP, lära dig mer genom föreläsningar och tom en chans ta en öl med dem. Alltid trevligt!

Utveckla sedan lösningar mha ramverk som t ex CodeIgniter eller Zend Framework (CodeIgniter är nog enklare att börja med) så får man mycket tänk kring arkitektur gratis.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 20:01 #34
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
Just scriptspråk om man nu vill bli extra bra på t.ex. PHP finns det väl inte så många kurser i på högskolenivå iaf inte som jag sett. Brukar ingå i mer som delmoment och är då kanske endast på några veckor, dvs man lär sig grunderna och sedan är det antingen genom egna studier eller arbetslivserfarenhet som man lär sig vidare. Visst finns det grundkurs och avancerad kurs för vissa mer populära språk men detta rör sig inte om några längre utbildningar.

Tror det bästa om man vill bli bra på t.ex. PHP är att först läsa ett programspråk som C++ på högskolenivå och lära sig grunderna i programmering sedan komplettera med PHP-kurser i den mån det finns. Just C++ ger också mycket gratis både vad gäller PHP och även för annat som Java och ASP.NET m.m.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 22:14 #35
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Man kan säkert läsa PHP som en fristående kurs på högskola misstänker jag. På HiK där jag läser så ges kursen på distans också. Kika runt på olika högskolor/universitet.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 02:29 #36
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
Hej
Jag har anställt programmerare och det är inte självlärda ”skript-kids” som skriver kod i ”120” som är intressanta för dom finns i överflöd. Det som är intressant är personer som klarar av att skriva strukturerad, dokumenterad och välskriven kod som även andra klarar av att tyda och vidareutveckla.

Jag skulle vilja säga att ända sättet att lära sig programmera strukturerat är att skaffa sig en akademisk grund att stå på. Om jag skulle rekommendera dig något så är det att läsa något ”riktigt” språk typ C++ och på någon högskola och lära sig programmera rätt från början.

Gå inte på myten som t.ex. Wojt försöker sprida ”Utbildning ger inte ett skit”. Nej skaffa dig en riktig utbildning att stå på. Visst finns det skript-kids som har nått långt men i förhållande till dom som har skaffat sig akademisk grund så är dom underrepresenterade. Programmering är så mycket mer än att lära sig några hundra kommandon.

Skaffa dig en solid grund i form av en högskoleutbildning, sen är det genom passion och tid som bestämmer hur långt du når. Men räkna med att förutom den tid du lägger ner på att skaffa dig en akademisk utbildning så behöver du säkert +5 år innan du når dom högre höjderna.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 09:26 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det du kan få ut av den här tråden är att ett mellanläge mellan de två extremerna som MickeH och Wojt ger dig är en vettig inställning. De är lite väl insnöade bägge två, det finns mycket duktiga programmerare på bägge sidor såväl som mitt i. Även om det absolut inte är ett måste så är det hur som helst inte så dumt att lära sig programmeringsgrunder i t.ex. C++ (kurserna som ges på civilingenjörs-programmen är mycket bra). På så vis har du dessutom en betydligt bredare arbetsmarknad och det finns ju dessutom en hel del crossover-programmering.

Jag har själv flera bekanta civilingenjörer som idag arbetar med programmering på större företag, en av dessa endast i ett språk han aldrig tidigare rört (och detta i ett säkerhetsklassat projekt) och ytterligare en i tre olika språk. Att vara mångsidig är ofta bra, förutsatt att man klarar av det utan att bli halvkass på allt vill säga

Å andra sidan så finns det också personer helt utan akademisk utbildning som arbetar på branschledande företag och överglänser de flesta med akademisk utbildning.

Som ztream säger, det finns inget generellt svar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-26 klockan 09:32
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 11:17 #38
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Å andra sidan så finns det också personer helt utan akademisk utbildning som arbetar på branschledande företag och överglänser de flesta med akademisk utbildning.
Å tredje sidan skulle nog inte dessa personer ha varit sämre om de hade haft en akademsik utbildning. Utbildning är aldrig fel.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 12:46 #39
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
Jag skulle inte vilja säga att jag är extrem i mina åsikter snarare realist av egna erfarenheter. Jag är en såkallad skript-kids från början som spottade ut kod 130 medans min kompanjon som har varit i USA och pluggat programmering spottade bara ut kod i 80, nu 12 år senare är det bara ett projekt som fortfarande lever och det är ett projekt som min kollega startade upp. Vi/jag insåg med tiden att min styrka inte var programmering utan snarare som entreprenörer vilket jag inte sörjer. Jag skulle vilja säga att dom som har lyckats på nätet är MER entreprenörer än ”programmerare”.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 13:35 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Jag skulle inte vilja säga att jag är extrem i mina åsikter snarare realist av egna erfarenheter. Jag är en såkallad skript-kids från början som spottade ut kod 130 medans min kompanjon som har varit i USA och pluggat programmering spottade bara ut kod i 80, nu 12 år senare är det bara ett projekt som fortfarande lever och det är ett projekt som min kollega startade upp. Vi/jag insåg med tiden att min styrka inte var programmering utan snarare som entreprenörer vilket jag inte sörjer. Jag skulle vilja säga att dom som har lyckats på nätet är MER entreprenörer än ”programmerare”.
Exakt, det är dina erfarenheter och Wojt talar om sina. Då borde ni bägge rimligtvis inse att ni inte har rätt... Ytterst få, om ens några, kan uttala sig generellt enbart utifrån sina egna erfarenheter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-26 klockan 13:39
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017