Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Programmering av stor site, skala Tradera.com

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-15, 21:00 #1
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
Hej

Söker firmor m.m. som kan ta sig an ett väldigt stort projekt,
Det som ska skrivas är en plattform för en site i skala Tradera.com, Blocket.se.

Vilka firmor finns det på marknaden i Sverige, stora som små, som klarar av ett sådant projekt?

Gärna helhetslösningar, såsom kodning och drift samt underhåll.

Har varit i kontakt med www.incordia.se som producerat cdon.com men vill gärna se mig om om det inte finns intresserade från andra håll.

mvh
/ Johan
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 21:14 #2
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Tycker iofs att blocket.se är en ganska enkel plattform att drifta och bygga... ge mig några servrar och några månader så har du en mycket bättre tjänst än blockets..

Men som sagt.. allt går att sälja med mördande reklam (i blockets fall då det är en kass tjänst som inte borde ha blivit så stor)..
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 21:37 #3
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
Blocket.se var en dålig referens.

Tradera.com är optimal ... tänk tradera med ett par extra funktioner. Auktioner är alltså en del i plattformen.
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 22:45 #4
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Originally posted by Staffconsulting@Mar 15 2006, 22:14
Tycker iofs att blocket.se är en ganska enkel plattform att drifta och bygga... ge mig några servrar och några månader så har du en mycket bättre tjänst än blockets..
Men som sagt.. allt går att sälja med mördande reklam (i blockets fall då det är en kass tjänst som inte borde ha blivit så stor)..
Vad går att göra bättre med Blocket? Tycker att tjänsten fyller sin funktion helt perfekt. Enkel, lättanvänd och snabb. Absolut inte en kass tjänst.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 06:46 #5
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
elofsson: Hur gör du t.ex. om du från startsidan vill söka på annonser i hela Sverige på blocket?

Sen kan man ju undra varför man inte kan söka på annonser direkt från startsidan utan att första välja län, alltså varför finns inte sökrutan direkt?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 08:56 #6
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
esset esset är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 73
Skulle vara kanon om ni inte gjorde tråden till en diskussion om blocket.se, skapa då görna en ny tråd. Tack så mycket.

Ingen annan som har tips som företag i Sverige som har som sysselsättning att skriva och driva stora webblösningar ... i detta fall då e-commerce med auktioner.
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 09:06 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Utveckling och drift är äpplen och päron. Är du verkligen ute efter någon som går med på att köra båda sakerna?

Vad gäller utveckling; tja, de flesta kan nog utveckla en sådan tjänst, inget konstigt med det, men med tanke på projektets längd så vill du nog gardera dig med att leta efter företag med 'AB' på slutet (ingen garanti ios). Det som skiljer företag åt är erfarenhet (sparar pengar i längden), kunskapsnivå (optimerad, skalbar, "säker" kod), förmågan att ställa rätt frågor och svar, att kunna jobba i projekt, att ha förmågan att leverera nödvändig dokumentation av systemet etc. Listan kan göras lång.

Samtliga utveklare kan säkerligen även installera och konfigurera applikationen så att den blir körklar, men sedan själva driften består ju i dels att hantera allt som rör kunder (det gör väl du?) samt den tekniska biten (det sköter ett webhotell åt dig).
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 10:02 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by Robert@Mar 16 2006, 09:06
Vad gäller utveckling; tja, de flesta kan nog utveckla en sådan tjänst, inget konstigt med det...
Vem som helst? Du sätter inte direkt en ensam kille som programmerat ett community på egen hand på ett sådant uppdrag och tror att det är en tidsfråga innan sajten blir klar. Jag skulle aldrig anlita ett företag som inte har gjort imponerande liknande sajter att visa upp. Att sätta upp den tekniska platform som krävs + göra själva sajten är ju ett jättearbete. Inte bara räknat i antal arbetstimmar utan kompetenskrävande dessutom.

Edit: Tror du man kan köra Tradera.com på ett webbhotell? Du är sååååå ute och cyklar. För 2 år sedan körde Tradera.com bara databasen (MSSQL) på en quad Xeon av värsta sort. Sen tillkom nog några webbservrar utplacerade geografiskt osv osv.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 10:11 #9
godo.se godo.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 62
godo.se godo.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 62
Kontakta Wipcore (http://www.wipcore.se/).
Dom kan garanterat lösa det du söker, frågan är bara om din plånbok är tillräckligt stor
Dom har kunder som ginza, netonnet, siba m.fl. och har garanterat den kompetens som behövs.
godo.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 10:36 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Vad gäller utveckling; tja, de flesta kan nog utveckla en sådan tjänst, inget konstigt med det...
Vem som helst? Du sätter inte direkt en ensam kille som programmerat ett community på egen hand på ett sådant uppdrag och tror att det är en tidsfråga innan sajten blir klar. Jag skulle aldrig anlita ett företag som inte har gjort imponerande liknande sajter att visa upp. Att sätta upp den tekniska platform som krävs + göra själva sajten är ju ett jättearbete. Inte bara räknat i antal arbetstimmar utan kompetenskrävande dessutom.

Edit: Tror du man kan köra Tradera.com på ett webbhotell? Du är sååååå ute och cyklar. För 2 år sedan körde Tradera.com bara databasen (MSSQL) på en quad Xeon av värsta sort. Sen tillkom nog några webbservrar utplacerade geografiskt osv osv.
Ang "Vem som helst": jag tor jag skrev att ordet "AB" är en garant att titta efter. Sedan skrev jag just det du domderade om, nämligen erfarenhet (meriteret). Såklart det är ett jättearbete, allt tar tid, bara olika tid för olika människor. Tid är pengar.
Med "de flesta" menar jag systemutvecklingskonsulter som har satsat tid, pengar och prestige i sitt företag, helst med fler anställda eller kompetenta och tillgängliga underkonsulter (vid uppkomst av olyckor, långtidssjukdomar etc etc), alltså INTE min mamma eller något sådant.

Tja, webhotell eller vad du nu kallar det. Om jag kör co-lo så är det HOS ett webhotell/service provider/Kullervo Definition™, inte att jag köper en produkt med märket "webhotell". Majoriteten driftar nog inte sina lösningar i egna lokaler, eller är jag verkligen ute och cyklar? Förstår inte heller vad hårdvaran eller mängden av sådan har att göra med vem som driftar lösningen och vart?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017