Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backup

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-15, 18:15 #1
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Hejsan,

Backup är ju rätt viktigt viket man alltsomoftast kommer till insikt om sent.

Hur handskas ni som har dedikerade servrar med mycket kodinnehåll och frekventa ändrigar med detta
när servern inte är fysiskt i närheten.

Nästan alltid erbjuds väl en backuptjänst där man har servern men för oss som är mer paranoida än så
känns det ju bra att förutom detta också en hyfsat färsk egen backup. Man såg ju hur det gick för Xlate tex...

Själv har vi förutom backup där vi är hostade script för att göra backup på databaser och maila ut dem (till gmail konton)
ca 1 gång per dag.

Problemet är mer källkoden. Om många jobbar mot koden och den består av 1000 tals filer i 100tals kataloger
tar det en evig tid att ftp:a hem allt vilket gör att man ej gör detta så ofta som man borde.

Jag skulle vilja lägga upp ett script som kopierar upp alla kataloger man valt ut i en temp katalog och sen zippar
denna. Jag antar att tiden för att ftp:a hem allt borde reduceras ordentligt i ett sånt fall ?.
Finns det några fina shareware program som fixar detta lite snyggt eller måste man fixa ett eget script.

Andra synpunkter ?
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 18:44 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Isak@Mar 15 2006, 19:15
Hejsan,

Backup är ju rätt viktigt viket man alltsomoftast kommer till insikt om sent.

Hur handskas ni som har dedikerade servrar med mycket kodinnehåll och frekventa ändrigar med detta
när servern inte är fysiskt i närheten.

Nästan alltid erbjuds väl en backuptjänst där man har servern men för oss som är mer paranoida än så
känns det ju bra att förutom detta också en hyfsat färsk egen backup. Man såg ju hur det gick för Xlate tex...

Själv har vi förutom backup där vi är hostade script för att göra backup på databaser och maila ut dem (till gmail konton)
ca 1 gång per dag.

Problemet är mer källkoden. Om många jobbar mot koden och den består av 1000 tals filer i 100tals kataloger
tar det en evig tid att ftp:a hem allt vilket gör att man ej gör detta så ofta som man borde.

Jag skulle vilja lägga upp ett script som kopierar upp alla kataloger man valt ut i en temp katalog och sen zippar
denna. Jag antar att tiden för att ftp:a hem allt borde reduceras ordentligt i ett sånt fall ?.
Finns det några fina shareware program som fixar detta lite snyggt eller måste man fixa ett eget script.

Andra synpunkter ?
Jag använder rsync för såna ändamål. Ta exempelvis loggar. På en av maskinerna kan loggar växa upp till över 1Gb. Jag kopierar ändå dessa 1 g/timma utan att den äter upp ens någon procent av bandbredden.

Rsync kopierar skillnader mellan filerna. För mig duger det inte heller riktigt. Sabbar du något stort och råkar publicera det, så kopierar du felaktigheten också.

Så min totala lösning ser ut så här (förenklat för en development och live server):

På development servern har jag en CVS-repository. Där har jag också en testsite.

På live servern har jag en arbetskopia av CVS-modulen (dvs en utcheckning). Det är det som "riktiga" applikationen kör på.

På development servern har jag också ett cron-jobb som kopierar hela CVSROOT (rubb och stubb) till en backup-katalog på live servern.


Så på development servern har jag både en version av testapplikation, och CVSROOT, och på liveservern en applikation och kopia av CVSROOT.

Super jag bort något på applikationen på live servern, låt oss säga att jag tar bort en fil, så räcker det att göra "cvs up" i rooten på den, så kommer senaste versionen till mig direkt. Om jag skulle få en fil korrupt på något sätt (låt oss säga, klantat mig med cat), så kan jag bara ta bort filen och sen köra cvs up.

Skulle jag BÅDE supa bort något på live servern OCH supa bort min development server, så har jag också en kopia av hela min CVS på live servern.

Så, praktiskt taget, har jag backup på både min development server och min live server i samma veva. Och det BÄSTA med det? Ja, super man bort något, så slipper man emaila/ringa någon support och förklara vad jag vill ha återläst från backup.

De som kör linux funkar det från början. De med windows på sina servrar måste kanske installera cygwin för rsync bland annat, men det går säkert att fixa med andra program.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 19:03 #3
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Tackar för ett utförligt svar. Säkert många som kan ha nytta av. Ska kolla up detta och se vad vi kan få till.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 21:16 #4
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
jag kör ett backupprogram som kör Inkrementiel backup till olika roterande filer och dessa läggs ut på en annan server via VPN.
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 21:50 #5
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
RSYNC
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 21:41 #6
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
RSYNC via SSH.
Offsitebackup "is the shit".
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-20, 19:03 #7
Spirres avatar
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 291
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
Spirres avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 291
rdiff-backup is tha shajt
Spirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 06:40 #8
jocke4us avatar
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
jocke4us avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
Vad tycker ni om DAR då? http://dar.linux.free.fr/
jocke4u är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 06:46 #9
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by jocke4u@Mar 21 2006, 07:40
Vad tycker ni om DAR då? http://dar.linux.free.fr/
Det är alldeles underbart kan jag bara tillägga, har ännu inte hittat några svagheter i det.
Kör det både på endel produktionsservrar och även hemma.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 06:52 #10
jocke4us avatar
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
jocke4us avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
Samma här, kör först en mysqldump som sedan inkluderas i backupen. Kör det mest på hemmaservern ännu. Dock har jag inte råkat ut för några tråkigheter ännu men skall göra en återställningstest snart (jaja, vet att jag skulle ha gjort detta redan ;-))

Skulle dock vara trevligt med ett GUI för DAR då det lätt blir ett lååångt kommando.
jocke4u är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017