Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur utbredd är .NET användningen?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-25, 07:36 #1
Niklosias avatar
Niklosia Niklosia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 11
Niklosia Niklosia är inte uppkopplad
Nykomling
Niklosias avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 11
Hur utbredd är egentligen .NET användningen bland WN:s medlemmar.
Jag har letat runt lite på nätet men inte hittat någon bra statistik på hur det förhåller sig.

Känslan är att det inte är särskillt utbrett. Har jag rätt?
Niklosia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 07:55 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag tror att bland de som har internet som hobby är php vanligare. De som har "större amibitioner" arbetar nog med .net. Nu talar jag lite ur okunskap om php eftersom jag själv knackar .net. Jag kommer ur asp och då var ett naturligt steg att gå över till .net och möjligheterna till OO istället för att bara ta ett steg åt sidan till ännu ett scriptspråk (som iof nu på sista tiden har fått OO-möjligheter).

Kan tänka mig också att det är kostnader som spelar in, det är lättare att dra igång en server med linux och php än en med win2003 och .net om man är intresserad av att ha den i vardagsrummet (jaja, mono är på G, jag vet)
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 08:21 #3
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Hade jag haft möjligthet skulle jag övergett PHP som programmeringsspråk, men jag kan för lite .NET för att kunna konkurrera på den marknaden, och dessutom skulle jag då inte längre kunna vidareutveckla hemsidor åt gamla kunder.

Läs det här innan du lär dig för mycket PHP: Why PHP Sucks (for large projects)
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 09:27 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
PHP har haft OO möjligheter ända sen v4.0. Så där har du okunskap. Däremot, OO har förbättrats i PHP 5.

Citat:
Originally posted by koala@Jul 25 2005, 08:21

Läs det här innan du lär dig för mycket PHP: http://www.bitstorm.org/edwin/en/php-sucks/
Vore utmärkt ifall länken fungerade
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 09:49 #5
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
PHP har haft OO möjligheter ända sen v4.0. Så där har du okunskap. Däremot, OO har förbättrats i PHP 5.
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Läs det här innan du lär dig för mycket PHP: http://www.bitstorm.org/edwin/en/php-sucks/
Vore utmärkt ifall länken fungerade
Här fungerar den utmärkt. Prova Gcache: Gcache av sidan
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 10:21 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Tycker wn borde ha lite checkboxar i medlemsprofilen där man kan ange vilka teknologier man behärskar så man får lite kunskapsinventering på det här stället!
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 10:30 #7
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Hur kommer det sig att en tråd som handlar om hur utbrett .NET är går över i att banka på PHP?

Huruvida PHP fungerar på stora webbplatser eller inte kan vi låta vara osagt (det är väl bara att fråga till exempel Yahoo! eller Friendster). En viktigare fråga är snarare hur många som utvecklar tillämpningar av den storleken.

För att återgå till ämnet; jag tror kanske inte .NET är speciellt utbrett bland WN:s användare men bland svenska företag tror jag det är desto mer använt.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 10:38 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
koalas länkning till "Why PHP sucks (for large projects)" har jag inte läst då URL:en inte är giltig. Jag kan tänka mig att det står en hel del om hur osäkert man kan konfigurera PHP och hur de flesta webbhotellen (speciellt billiga) har alla möjliga idiotiska inställningar för att göra det enkelt för användarna => mindre supportärenden. Om PHP är mindre säkert när man har koll på grejerna har jag ingen aning om men ännu är det väl så att man kör endera JSP eller .NET om man ska göra stora grejer.

Jag har noll erfarenhet av webbprogrammering utöver PHP.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 10:50 #9
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by kullervo@Jul 25 2005, 10:38
koalas länkning till "Why PHP sucks (for large projects)" har jag inte läst då URL:en inte är giltig. Jag kan tänka mig att det står en hel del om hur osäkert man kan konfigurera PHP och hur de flesta webbhotellen (speciellt billiga) har alla möjliga idiotiska inställningar för att göra det enkelt för användarna => mindre supportärenden. Om PHP är mindre säkert när man har koll på grejerna har jag ingen aning om men ännu är det väl så att man kör endera JSP eller .NET om man ska göra stora grejer.

Jag har noll erfarenhet av webbprogrammering utöver PHP.
Ok, eftersom något tydligen är fel på länken gjorde jag en kopia av sidan: "mirror"

Och nej, det handlar inte om osäkra konfigurationer etc, utan snarare om några av de problem som man stöter på när man programmerar större projekt i PHP pga bristerna i språket.

Även om PHP "inte lämpar sig för större projekt" är det klart att det finns stora webbplatser som bygger på PHP. Det innebär dock att programmerarna fått slita sitt hår under programmeringen, eftersom PHP t ex saknar namnrymder och liknande som kan vara bekvämt om man inte vill hålla på och skriva modulnamn_funktionsnamn hela tiden...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 10:55 #10
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by Per@Jul 25 2005, 10:30
Hur kommer det sig att en tråd som handlar om hur utbrett .NET är går över i att banka på PHP?
Jag tycker inte det är särksilt märkligt att diskutera PHP eftersom det är ett populärt alternativ till .NET. "Banka" är väl inte någon som gjort direkt. Om mitt inlägg uppfattades så kan jag tillägga att jag endast påpekar PHP:s brister eftersom de blir väldigt synliga när man jämför med C# t ex. Därmed inte sagt att jag hatar PHP, jag sitter just nu och programmerar i PHP.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017