Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dela På En Dedicerad Server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-11, 18:35 #1
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Jag och en till funderar på att skaffa en dedicerad server hos rackshack eller någon annanstans. Men eftersom våra websiter inte drar speciellt stor bandbredd så skulle man kunna va fler som är med och delar. Om någon seriös person är intresserad så säg till, vi delar på kostnaden isåfall.
Vi ser ju helst att det är någon som inte har alltför mycket bandbredd på sin website/websiter och har kunskap inom administrering av servrar och har pengar förståss

En Windows 2003 server hos rackshack.net skulle ju kunna va ett alternativ.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-11, 19:03 #2
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Kanske är intresserad beroende på vad priset är. :P Är ganska snåll av mig ser du.
Men om det är en av dom där windows servrarna för 89 $ och vi delar det på 3 eller fler så blir det kanske 150-350 kr i månaden vilket jag gärna betallar. Men alltså det är ju en transfer på 700 gb som sagt så vi kanske kan vara fler än bara 3 och dela med sig om det är sådana som inte har så trafikkrävande sidor. Jag tänkter mest använda min för att lägga upp mina utvecklings projekt och lite små och filer som kan behövas ibland.
Men säg att vi är 5-6 st som delar på den så behöver man ju bara betalla ca 150 kr i månaden. Kan tänka mig att det finns många som vill vara med. Dock behöver man ju lite kunskap inom windows 2003 eller Ensim pro. Har själv en dator som kör windows 2003 här hemma så lite har jag lärt mig.
Men ska vi vara några att dela på det hela så tycker jag Ensim Pro är ett ganska bra val för då kan även sådana som inte har extremt mycket kunskapp inom server hantering också få lära sig lite. För det är ju bara för server admin att göra tex 5-6 underkonton i ensim där man själv kan leka runt. Men man måste ju komma överens om att visa grejer får man inte ändra eller stänga av ifall det kan störa dom andra som ligger på servern.

Dock kräver minna sidor php och mysql för det mesta då jag inte kodar i asp eller asp.net men det ska väll gå att ordna in på servern, eller? Sen om betallningen kommer ske med kreditkort kanske kan man få hjälp av den personen att registrera domäner på tex, godaddy.com så slippar man undan dom dyra priserna i sverige

Men jag är intresserad om priset är rätt och om vi kör på Ensim Pro då jag tycker det är ett trevligt konfigurations program. Mina sidor kommer knappast komma över 100gb i månaden utan kanske om året B) Tror faktist att 100gb i månaden är väldigt mycket och då man får 700gb så kan man ju säga att man är 7 personer som delar på det och då får man 100gb var i månaden. Behöver ju inte vara någon sträng bevakning på det för vissa personer kommer knappast att dra 100gb i månaden av dom 7 personerna.
Detta var vad jag hadde att säga om detta. Tycker faktist detta låter bra hoppas vi är några st som kommer dela på servern så man kommer undan billigt.

Men hör av dig om det blir något :unsure:

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-11, 21:03 #3
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
jo, om vi är 5 st så är det nog lagom, nu är vi fyra med dig och jag vet en till som möjligtvis är på.
Allt jag cådar nu blir i PHP så det kommer så klart installeras + mysql och allt som tänkas behövs.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-11, 21:08 #4
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by Zed7@Aug 11 2003, 07:03 PM
jo, om vi är 5 st så är det nog lagom, nu är vi fyra med dig och jag vet en till som möjligtvis är på.
Allt jag cådar nu blir i PHP så det kommer så klart installeras + mysql och allt som tänkas behövs.
Okej men jag behöver veta vad priset blir ungefär innan jag kan säga att jag är på men jag är definitivt intresserad av detta. Men det kommer bli ungefär 1000kr delat på 5 ungefär då? så man får betalla ca 200 kr i månaden. För det priset är jag garanterat med på ideén. Och kommer du köra med Ensim Pro controllpanel?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 02:18 #5
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Om vi är 4 blir det 250 i månaden ungefär, sen betalar man väll för ett år direkt så ca 3000 per skalle för 1 år.
Men hur många domäner kan man koppla till servern? Med Ensim Pro får man licens för 20 domäner, men
om man vill ha fler då?
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 13:10 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Zed7@Aug 12 2003, 12:18 AM
Med Ensim Pro får man licens för 20 domäner, men
om man vill ha fler då?
Fattigt med endast 20 domäner, man kan ju lägga till dom manuellt men då faller det ju lite att köra med kontrollpanel.

Jag har en Linux med ensim och en utan ... nästan så jag föredrar den utan.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 13:15 #7
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Ja det är mycket fattigt...undrar då va det kostar om man vill ha fler, nästan
bud på att köra utan som du säger då.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 15:43 #8
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by Zed7@Aug 12 2003, 12:18 AM
Om vi är 4 blir det 250 i månaden ungefär, sen betalar man väll för ett år direkt så ca 3000 per skalle för 1 år.
Men hur många domäner kan man koppla till servern? Med Ensim Pro får man licens för 20 domäner, men
om man vill ha fler då?
Okej....att betalla 3000 bara hux flux kan ta lite hårt på mig då jag studerar och inte har något fast jobb. Måste ju betalla allt annat. Hade föredragit om det var i månaden man fick betalla.
Eftersom man aldrig vet vad som händer om 6 månader om tex någon besluttar sig för att hoppa av eller ni som man ska betalla till inte vill ha servern mer. Så för mig är en månads betallning säkrast och bäst ur ekonomisk synpunkt.

Hoppas att detta kommer gå att ordna.

Angående licenserna tror jag du får köpa till nya licenser efter som du vill ha fler. Tror detta blir ganska dyrt faktist i längden, skulle nog ta en utan Ensiom Pro då. Blir även billigare. Eftersom man har root access kanske man kan installera en egen kontrollpannel om det nu finns. Annars får man väll bara köra som man får det
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 16:25 #9
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Rackshack linuxboxar betalar ni månadsvis. Sen förstår jag inte riktigt varför ni vill ha en windows-server om ni alla kör php/mysql...
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-12, 16:31 #10
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by dm.se@Aug 12 2003, 02:25 PM
Rackshack linuxboxar betalar ni månadsvis. Sen förstår jag inte riktigt varför ni vill ha en windows-server om ni alla kör php/mysql...
Har faktist suttit och funderat över det jag med

Lika bra att ta en Linux burk med ensim pro och 250 domäners licens eller vad det är Är väll samma pris ungefär? Ska kolla upp detta.


Edit: Har läst på rackshack.net nu och man borde väll klara sig med en Linux låda , celeron 1.3ghz och Plesk 6.0 server administrator med en domän licens på 100 st domäner, tror jag faktist borde räcka en stund eller har jag fel?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017