Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna pengar på nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-23, 16:36 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Detta har stör mig länge, och det stör mig fortfarande i stor utsträckning varje dag, varje timme man surfar runt på internet.

Många har säkert sett mina utlägg om annonser, reklam, banners och vad jag tycker om dom.

När jag började knacka HTML för flera år sedan så gjorde jag det för jag var intresserad av ett område, och gjorde helt enkelt olika sidor om sakerna.
Efter ett tag fick jag upp ögonen för att sälja tjänster, där är jag idag.

Idag när jag surfar runt och söker information om vissa saker, kan vara allt mellan himmel och jord, så möts man ideligen av dessa popups, popunder, reklam, banner, buy this, buy that, special offer, otroligt, wow o.s.v.
Har börjat fundera, planerar folk baklänges idag ?
Det är inte bara en gång, utan troligen hundratals gånger varje dag jag funderar på om personerna bakom en sajt gör presentationen just för att tjäna pengar, på annonser.
Det verkar som att idag görs sidor med annonsupplägg, sen luskar man ut vad för information som ska finnas på sajten, som det kanske inte finns så mycket av idag, enbart för att sälja annonser, reklam, banners o.s.v.
För ett par veckor sedan startade jag upp en sida inom ett visst område, fick rätt stor respons av besökare, men den största delen av alla mail handlade om att köpa annonser/bannerbyten och allt vad det var.

Personligen, när jag väl gör en sida och släpper den, så gör jag det för att jag tror på idén och brinner för att sprida kunskap/information, inte för att få in så mycket pengar på annonser som möjligt.

Alla försvarar sig med att det inte är gratis att starta en sida om t.ex. xbox, varför starta den över huvud taget om man inte har kapital från början och satsa, för att få den stor och på annat sätt än att förpesta de första besökarna med reklam och lyfta vissa produkter/tjänsteleverantörer till skyarna bara för dom stoppat några kronor i ens ficka... Orelevant, ointressant och totalt meningslöst enligt mig.
Självklart, annonser är bra att ha för att dryga ut kassan, men verkligen väldigt få sajter, och jag menar verkligen mycket få har lämplig mängd med reklam.

Personligen surfar jag hellre runt på ett gratisutrymme som en privatperson lagt upp på t.ex. spray som handlar om hästar, än att besöka någon megastor portal med mängder av annonser, jag finner den privata sajten mycket mer seriös, en känsla jag får.

Jag vet inte om jag har hamnat i någon speciell tankebana, eller är det fler än jag som känner att detta är lite jobbigt ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-23, 17:39 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Visst har det blivit kommersiellt och folk vill tjäna pengar, vem vill inte det? Alla kanske inte har den verklighetsuppfattning som behövs. Affiliateprogrammen har ju gjort att det växt upp sidor, som säljer det mesta, som svampar ur jorden.

Kalle 15 år som råkar ramla in på Tradedoubler om som sedan lägger upp en sida med länkar till hälften av alla programmen tror väl att 100-tals pers så gå in på hans sida nästa dag, klicka på banners och sedan dessutom beställa alla dessa saker. Efter nån vecka upptäcker han verkligheten och sidan ligger kvar och skräpar på nätet.

Jag var i New York 1997. Jag fixade resan själv och hittade boende genom att söka på nätet. På den tiden kunde man söka på "hotell, vandrarhem, boende, new york" i google och få upp bra resultat med länkar till privata inkvarteringar, små hotell och vandrarhem. Nu 2004 ska jag göra samma resa och gör samma sökning på google. Resultat? Första 1000 resultaten affiliates till samma hotell-återförsäljare. Jobbigt med sant.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-23, 17:45 #3
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Å andra sidan om man tittar till de riktigt stora sajterna som på senare tid frövisso gått över till mycket reklam inte bara för att finansiera sajten, utan för att själv kunna leva på den - så hade de med 90% säkerhet inte en antydan att göra pengar på sin sida från början, utan något dom själv brann för. Jag tänker då på sidor som Sweclockers, Aftonbladet, Blocket, Lunarstorm(?) ja, listan kan göras lång på pionjärer som inte hade en tanke på vad allt heter annonsintäckter och reklamförsäljning.

Vardagen är ju en annan idag, många tror att dom kan bli lika stora som pionjärerna och på så vis också tjäna pengar på sin sida. Vissa lyckas också! Själv så stör jag mig inte på reklam, sålänge INNEHÅLLET på sidan är mer intressant/tillräckligt intressant.

Vissa sajter har också grävt sin egen grav genom att bygga upp ett rykte om sig att ha alldeles för mycket reklam, eller fel reklam(t.ex porreklam på en community som riktar sig till unga).

Itbubblan har spruckit, men något nytt har växt fram och folk vill vara där när det händer och tjäna pengar på allt som går.
Du har valt att sälja dina tjänster/produkter, andra har valt att sälja sitt innehåll - i gengäld får besökaren reklam i ansiktet.
Se TV1000 som är en betalkanal(en produkt/tjänst) eller TV3 som är gratis - mot att du ser på deras reklam.

Nu vart det här högst personligt och kanske lite utanför ämnet, jag håller med till 100% att det är trist att många projekt släpps med tanken att det ska tjänas pengar på - men jag tror många också tänker helt tvärtom när de lägger ut sidor som handlar om det de brinner för. Jag är där du är nu, jag har upptäckt att internet är större än reklam och annons-intäckter. Att det är en otroligt stor värld med många besökare där man lätt kan starta en shop och testa sin affärsidé. Att sälja sina produkter och tjänster!

//Joel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-23, 17:57 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Håller absolut med. Många släpper en site och sedan går direkt till nästa "projekt". Kanske inte alltid fel, men det är fördelar om man A) kan något om ämnet B ) brinner för entreprenörsskapet och det engagemang som krävs. I långa loppet så blir väl agnarna sållade ifrån vetet, kanske någon site har styrkan att "driva sig själv", men oftast krävs det en eldsjäl och ett engagemang bakom en site för att den i slutändan ska gå bra.

Kan vara att folk tror att 10 siter ger mer pengar än 1 site vilket inte alls behöver vara fallet.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 07:34 #5
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Jag tror att det där med reklam på nätet gått lite överstyr pga mycket av allad de oseriösa företagen som lovar/lovat guld och gröna skogar om man annonserar etc. Och sen de historier som finns om ett fåtal personer som verkligen tjänat STORA belopp på att lägga upp reklam. Alla verkar tro att det bara är att starta en hemsida slänga dit lite reklambanners och sen rullar pengarna in, oavsett innehåll på sidan.

Jämför med att sälja jultidningar när du var liten, man såg alla FETA grejer man skulle få bara man sålde för si och så mycket, sen upptäckte man ganska kvickt att det var i princip omöjligt, då lade man bara av och inga spår fanns kvar, tyvärr så lämnas allt skräp på internet och finns kvar för oss andra att beskåda i evigheter.....tyvärr.


MVH
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017