Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Posten Varubrev?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-13, 17:52 #1
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
Standard Posten Varubrev?

Tänkte bara höra om det är några andra här på wn som använder varubrev?
Vi har gått över från brev till varubrev och det vi har märkt är att våra kunder har börjat höra av sig mer och mer att de inte fått sina paket i tid(vi erbjuder leverans inom 1-2 dagar), när vi sedan kollar upp detta har det visat sig att 70% av alla varubrev vi skickar(1:a klass) kommer fram efter 3-4 dagar, jämfört med skrymmande brev nästa vardag.

Det står på postens hemsida att det inte är någon skillnad på leveranstiderna mellan varubrev och brev, men tydligen verkar det vara så.

Vi har gått tillbaka till att skicka skrymmande brev istället då det inte verkar fungera så bra med varubrev, men det skulle vara kul att höra om någon annan har detta problem?
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-13, 19:49 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kör ni SMS-avisering? Min erfarenhet är att Posten är duktiga på att leverera brev/varubrev mellan sina inlämningsställen och utlämningsställen, men katastrofala på att avisera försändelserna till kunden.

Vi skickar varubrev och en övervägande majoritet av alla förseningar beror på att avin inte har kommit fram som den ska. Problemet verkar lite större när det är pappersavisering än sms-avisering.

I övrigt så har jag inte märkt någon skillnad i antalet förseningar mellan skrymmande brevpost och varubrev. Vilken är din uppsamlingscentral? Vi har Täby som Företagscenter och Tomteboda som uppsamlingscentral. Har ni större problem med varubrev än med skrymmande brev, så skulle jag gissa på att det är er uppsamlingscentral som inte fungerar bra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-14, 07:12 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Om jag har förstått processen rätt så sänds SMS-aviseringen (att försändelse finns att hämta) när ombudet skannat in sina paket. Hos vissa ombud kan det dröja medans de flesta verkar sköta sig och skannar när de får leveransen. Hur pappersaviseringen fungerar är jag inte riktigt säker på.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-14, 11:33 #4
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
Det ser ut så här på de varubrev som går att spåra:

Inlämnad - Fredag

Tomteboda sorterad - Fredag

Ankommit utlämningsställe - Onsdag

SMS aviserad till mottagare - Torsdag

Tidigare har det inte varit möjligt att spåra varubrev så här vad jag vet, men sedan början av September så kan vi spåra nästan 95% av våra varubrev via postens hemsida.

Det känns nästan som de skickas som ekonomi brev fast vi betalar för 1:klass
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-14, 11:36 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har du kontaktat posten och fått något svar på varför det fungerar så dåligt?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-14, 18:43 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Som Jonny skriver så måste du kontakta din kontaktperson på Posten och avkräva en förklaring.

Blir varubrev försenade pga utlämningsstället så tror jag att breven också blir det, med den skillnaden att du inte kan se det eftersom du inte har något kolli-id. Men om det är som du skriver, att förseningarna är värre för varubrev än för skrymmande brev, så måste ni ta reda hur hanteringen av de två skiljer sig från varandra. Din kontaktperson på Posten kan förmodligen inte svara på varför varubrev blir försenade. Men h*n kan säkerligen svara på vilka vägar försändelserna tar innan de når mottagaren. När du vet skillnaden, så vet du också vart felet uppstår.

Själv har jag inte märkt någon skillnad mellan varubrev och skrymmande brev vad gäller förseningar. Jag tycker att aviseringen fungera miserabelt dåligt för båda, utan att kunna säga att det ena är sämre än det andra. Men jag ska förmodligen försöka hålla det hela under uppsikt och göra lite stickprov i fortsättningen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-14, 19:37 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har inte testat varubrev, men om de nu är spårbara, lämnar ni inte ut spårningsinformation till slutkunden? Det borde ju innebära att slutkunden ligger på och kontaktar utlämningsstället eller posten och undrar vad som händer?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 17:44 #8
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Jag blev e-handlare förra månaden och har redan skickat över 70 paket.
8 av dessa har i skrivandets stund inte kommit fram och försvunnit spårlöst dessutom. Jag har kontrollerat med varje ombud om paketet finns där, det gör det inte. Kunden har samma dag som vi skickat försändelsen fått sms om att "paketet är på väg".

Men ingen avisering om att hämta ut.

Pacsoft skakar bara på huvudet och säger att det händer så ibland eftersom att det är en relativt ny tjänst och att det kan finnas barnsjukdomar. Vi skickar ju ändå 20 miljoner försändelser per dag.

Vad gör man? Höja priserna för frakten mot kund och välja en annan tjänst?
Då försvinner vår affärside lite..
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-01, 00:24 #9
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Skicka alltid så att du har kolli eller sändingsnr på varje sändning. Det går inte att skicka utan att kunna spåra det efterhand. Vi använder DHL och det funkar bra, när det inte gör det får vi tillbaka paketet och kan göra upp med kunden så att alla blir nöjda.


Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Jag blev e-handlare förra månaden och har redan skickat över 70 .
8 av dessa har i skrivandets stund inte kommit fram och försvunnit spårlöst dessutom. Jag har kontrollerat med varje ombud om paketet finns där, det gör det inte. Kunden har samma dag som vi skickat försändelsen fått sms om att "paketet är på väg".

Men ingen avisering om att hämta ut.

Pacsoft skakar bara på huvudet och säger att det händer så ibland eftersom att det är en relativt ny tjänst och att det kan finnas barnsjukdomar. Vi skickar ju ändå 20 miljoner försändelser per dag.

Vad gör man? Höja priserna för frakten mot kund och välja en annan tjänst?
Då försvinner vår affärside lite..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-01, 01:54 #10
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Skicka alltid så att du har kolli eller sändingsnr på varje sändning. Det går inte att skicka utan att kunna spåra det efterhand. Vi använder DHL och det funkar bra, när det inte gör det får vi tillbaka paketet och kan göra upp med kunden så att alla blir nöjda.
Hej, Hur menar du? Ett sändningsnr/kolli nr skapas ju automatiskt när man reggar en ny "order" i pacsoft?
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017