Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man göra sin sida "för bra"?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-13, 14:07 #1
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Standard Kan man göra sin sida "för bra"?

Om man söker på "Jag är nyfiken gul" på google.se så kommer nordicposters.se inte bland de 100 första. För bara ett år sedan kom den upp som 7:a. Som exempel kommer tidensaffischer.se upp som 44:a. Den hemsidan innehåller ingenting, inga fakta, inga länkar, ingen info, bara texten "Nyfiken gul" en ful bild på affischen.

Hur kan google värdera tidensaffischer högre än nordicposters? Har jag kanske lagt ner för mycket krut på att informera google om texten "Jag är nyfiken gul", borde jag rensa?

Om man söker på "jag är nyfiken gul poster" så kommer nordicposters först, så det är bra. Men saknas ordet "poster" i sökningen så ignoreras sidan helt och hållet. Jag har en teori om att google har en slags negativ värdering av vissa domäner om en sökning saknar ett visst ord. nordicposters kommer bara upp om man har med ordet "poster", annars ignoreras den.

Om jag börjar rensa sidan på det ordet POSTER, kommer rankingen att börja stiga?
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-13, 14:33 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Tror du verkligen att den söktrafiken är relevant för dig? Skulle jag vara du skulle jag undersöka var dina kunder kommer ifrån. Generiska filmsökningar lär inte ge någonstans i närheten samma köpfrekvens som de med "affischer" i.

Sen är det väl bara att konstatera att din sida med bara filmaffischer inte är speciellt relevant resultat om man inte söker efter just det.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 10:12 #3
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Visst är det så, de som söker med ordet "poster" är de jag först vill nå. Men affischer är en udda produkt som folk inte "vet om" att de behöver, så den sökningen är ovanlig. Men om de ser affischen när de googlar på filmen, som de kanske älskar, så kan de bli intresserade.

Som extra nackdel vet man inte heller om kunden skriver affisch, filmaffisch, bioaffisch, poster, plansch, eller filmposter. Det är otroligt svårt att täcka upp för alla sökord.

I mitt exempel så finns det en helt ointressant sida som ligger långt långt före nordicposters. Din kommentar att filmaffischer inte är relevanta för alla är rätt, men min fråga gällde mer specifikt varför den sidan ligger så långt före trots att den uppenbarligen är sämre på alla sätt.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 12:23 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
" varför den sidan ligger så långt före trots att den uppenbarligen är sämre på alla sätt."

Kanske inte ur sökmotor synpunkt. Något gör dom rätt, då domänen registrerades i mars 2013 ( 7 månader gammal ).
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 21:04 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas E Visa inlägg
I mitt exempel så finns det en helt ointressant sida som ligger långt långt före nordicposters. Din kommentar att filmaffischer inte är relevanta för alla är rätt, men min fråga gällde mer specifikt varför den sidan ligger så långt före trots att den uppenbarligen är sämre på alla sätt.
För mig ser din sida precis lika ointressant ut för sökningen...

Förstår om du tar något teoretiskt intresse av det, även om det är ett rätt dåligt exempel pga tveksamheten över hur många relevanta resultat det ens finns. Men rent praktiskt finns det ingen poäng att spendera energi på #44 i ett sökresultat för en 50 år gammal svensk film. Få sökningar och vad får plats #44 för clickthrough rate? 0.001%?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 22:06 #6
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Din nyfiken gul-sida är indexerad inte mindre än 5 gånger, det kan vara en del av problemet..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nyfiken.jpg (20.8 KB, 40 visningar)
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 08:08 #7
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Använder du "canonical" länkar?

http://www.seo-guide.se/canonical
http://googlewebmastercentral.blogsp...canonical.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_link_element
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 14:40 #8
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
>>För mig ser din sida precis lika ointressant ut för sökningen...

Nu är du larvig. Utan att ta i för mycket så är nordicposters.se en av världens finaste siter för filmaffischer, med många sökmöjligheter, massor med fakta om affischer, du kan söka på bild m.m. Affischbilden är inscannad i 150 dpi trots att den är jättestor, den bästa du kan hitta på nätet. Jämför med en sida som är skapad som en blogg, med amatörbild, utan sökmöjlighet, helt utan sökord eller fakta. Lika bra, pyttsan.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 14:46 #9
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Thomas E Thomas E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av tnek Visa inlägg
Din nyfiken gul-sida är indexerad inte mindre än 5 gånger, det kan vara en del av problemet..
Kan vara en ledtråd. Det har jag frågat om tidigare på wn, google har 100.000 sidor lagrade från nordicposters.se, men det finns egentligen bara 20.000 sidor. På något sätt har google fått tag på dubletter som är irrelevanta. Jag hade link canonical ett tag, men det hände absolut ingenting. Jag kollade varje månad med googles webmaster-verktyg, och siffran 100.000 ändrades aldrig, så jag tog bort det.

Borde jag lägga in canonical igen? Varför hände det inget senast, när jag provade i 6 månader?

Finns det någhot annat sätt att tala om för google att de kan fimpa 80.000 sidor? Jag använder sitemap, men det blir ingen skillnad.
Thomas E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 15:06 #10
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas E Visa inlägg
Kan vara en ledtråd. Det har jag frågat om tidigare på wn, google har 100.000 sidor lagrade från nordicposters.se, men det finns egentligen bara 20.000 sidor. På något sätt har google fått tag på dubletter som är irrelevanta. Jag hade link canonical ett tag, men det hände absolut ingenting. Jag kollade varje månad med googles webmaster-verktyg, och siffran 100.000 ändrades aldrig, så jag tog bort det.

Borde jag lägga in canonical igen? Varför hände det inget senast, när jag provade i 6 månader?

Finns det någhot annat sätt att tala om för google att de kan fimpa 80.000 sidor? Jag använder sitemap, men det blir ingen skillnad.
Tålamod är din vän. Lägg tillbaka canonical igen, dubbelkolla så adressen är samma för alla dubletter. Även om du inte såg något resultat på några månader bör det ändras allteftersom sidorna indexeras igen (sidor som haft samma innehåll länge indexeras ganska sällan).
Om du är osäker kan du alltid fråga här igen så kan jag eller annan person dubbelkolla så länkarna är rätt angivna.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017