Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälper det med google att ha hemsidan i Sverige?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-20, 00:49 #1
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Question Hjälper det med google att ha hemsidan i Sverige?

Hej,

Har läst på flera ställen att om man har hemsidan på ett lokalt server så kommer man högre upp på google.

För att komma högre upp på google Sverige så är det ett fördel att ha .SE hemsidan hostat i sverige.

Stämmer det?

Jag söker efter svensk host bara på grund av detta.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 09:21 #2
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Vad jag vet så är det bara marginella skillnader.

Jag hostar svenska sajter på internationella serverar och märker inga skillnader (ingenting nämnvärt i alla fall)
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 11:25 #3
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 33
Ifall det skulle spela roll så skulle man väl kunna ha en CDN i Sverige, istället för att flytta hela servern - för dessa marginella skillnader som laddningstider osv?
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 11:40 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hej,

Har läst på flera ställen att om man har hemsidan på ett lokalt server så kommer man högre upp på google.

För att komma högre upp på google Sverige så är det ett fördel att ha .SE hemsidan hostat i sverige.

Stämmer det?

Jag söker efter svensk host bara på grund av detta.
Jag är inte SEO-expert, men som jag fått det förklarat för mig så straffar inte sökmotorer dig för att din sida hostas på annan plats i världen.

Däremot premieras kanske lokala IP-niummer hos en del sökmotorer ifall din verksamhet är uttalat lokal. Hypotetiskt exempel: "Kiruna Snöskoter AB" hyr och säljer skotrar till hela norra Sverige, Norge och Finland. Av naturliga skäl är merparten av besökarna från närområdet och även inlänkarna från nöjda bloggare, betalda annonser och samarbetspartners i området.

Är då din trafik tillräckligt omfattande så kan sökmotorernas algoritmer anta att ett lokalt IP-nummer ger de lokalt knutna annonserna, som de visar och lever på, större rättvisa och därmed får du kanske bättre exponering i träffarna i ditt lokala verksamhetsområde. Detta för att dem som ska köpa en skoter, samt sitter på ett lokalt IP-nummer, kanske i högre grad klickar eller åtminstone uppmärksammar en Google-annons om vinterdäck hos "Kiruna Däck AB".

Sedan vet jag inte orsakerna till att premiera lokal närvaro. men med de stora volymerna som Google hanterar kan det kanske finnas krassa tekniska skäl med trafik, optimering av svarstider, cachningsfördelar och lastbalansering.

Om detta stämmer så är det endast om din verksamet är uttalat lokal som du kan få någon märkbar fördel. Har du e-handel eller en modeblogg blir det sannolikt ingen skillnad alls.

Allt ovan med reservation för att jag inte kan SEO alls.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 13:54 #5
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Använder Google page speed på en sida och då blir det Googles servrar som är front fast siten fysiskt ligger i Sverige, så antar att den orginerande ipn inte har så stor betydelse. Sen om man vill vara säker på att google hajar vart siten hör hemma så kan man välja land i Webmaster tools.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 22:31 #6
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Använder Google page speed på en sida och då blir det Googles servrar som är front fast siten fysiskt ligger i Sverige, så antar att den orginerande ipn inte har så stor betydelse. Sen om man vill vara säker på att google hajar vart siten hör hemma så kan man välja land i Webmaster tools.
Läste om det också att man skall ställa in landet i google webmaster tools.

Exemplaren som diskuterades var för England att man också bör ha .co.uk och ha sidan på servrar i England för att få ett seo fördel över konkurransen.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 11:49 #7
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
En tanke om uttrycket "lokala IP nummer".

Om det nu finns något som heter "lokala IP nummer" så torde de minska i omfång då allt fler kopplar upp sig till Internet med olika typer av mobila lösningar. Inte bara telefoner utan även mobilt bredband kopplat till LAN och vanlig dator.

Så... IP nummer är garanterat ingen stabil faktor att räkna med!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017