Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilket domännamn tjänar jag mest på att använda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-24, 16:22 #1
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
Standard Vilket domännamn tjänar jag mest på att använda?

Hej!

Jag tänkte sätta upp en liten nischsida för att lära mig mer om seo och hur google fungerar. Dock så har jag ett par frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara. Eftersom att jag själv vill försöka öka min trafik så tänkte jag använda mig av ett "hittapånamn", hoppas att ingen tar illa upp.

Säg att min nischsida ska handla om skostorlekar där sökorden har följande sökfrekvens:
sko storlek: 4400
sko storlekar: 300
sko-storlek: -
sko-storlekar: -
skostorlek: -
skostorlekar: -
sko: 24000

där jag äger domänennamnen : skostorlekar.se, sko-storlek.se, sko-storlekar.se. Naturligtvis så vill ju jag att ranka högt på det särskrivna ordet sko storlek och som ett nästa steg enbart sko. Kommer jag då förlora någonting på att använda det ihopsatta ordet skostorlekar? Eller ska man välja med "-"-tecknet även om det inte inte har några sökningar? Straffas man något för att man har två extra tecken i domännamnet, dvs :ar på slutet?
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-25, 22:17 #2
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Du skall i princip aldrig använda bindestreck, alltså symbolen "-", varken i domännamn eller i din titel-tagg eller rubrik.

Många gör misstaget att använda "-" i sin titel eller rubrik.

Exempelvis följande titel: "Alla skor på nätet - alla skostorlekar och skor"

Tecknet "-" används dock för att exkludera vid sökning. Sökaren använder "-" för att utesluta ord. Använd därför aldrig "-" varken i ditt domännamn eller i din titel.

I ditt fall skall du använda skostorlekar.se
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 09:34 #3
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
Hur menar du att folk gör misstaget att använda "-" i sina titlar och rubriker?
"-" betyder att du exkluderar ord för sökmotorerna i sökningar, inte i din title eller i rubriker. (Hoppas och antar att det inte var det du menade).

Kan däremot tycka att "-" ser lite "spammigt" ut i domänamn.
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 13:40 #4
cyrres avatar
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 178
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem
cyrres avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
Du skall i princip aldrig använda bindestreck, alltså symbolen "-", varken i domännamn eller i din titel-tagg eller rubrik.

Många gör misstaget att använda "-" i sin titel eller rubrik.

Exempelvis följande titel: "Alla skor på nätet - alla skostorlekar och skor"

Tecknet "-" används dock för att exkludera vid sökning. Sökaren använder "-" för att utesluta ord. Använd därför aldrig "-" varken i ditt domännamn eller i din titel.

I ditt fall skall du använda skostorlekar.se
Det där tror jag inte en sekund på. Har aldrig märkt att google behandlar siter negativt eller att de skulle missa sökord pga av ett "-".
cyrre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 16:53 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Söker du på Google tex:

Kläder -tröja

Så kommer den att exkludera tröjor.
Däremot, söker du sko-storlek, så kommer den inte exkludera storlek.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-27, 14:24 #6
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Söker du på Google tex:

Kläder -tröja

Så kommer den att exkludera tröjor.
Däremot, söker du sko-storlek, så kommer den inte exkludera storlek.
Precis, mellanslaget gör hela skillnaden, det är bara att testsöka själv så ser man, jag skulle påstå att kläder-tröja ger exakt samma sökresultat som kläder tröja, också det mest logiska då länkar till hela t ex wordprssvärldens alla seooptimerade inlägg är uppbyggda av bindestreck mellan orden
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-29, 09:35 #7
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av mojitoo Visa inlägg
Hej!

Jag tänkte sätta upp en liten nischsida för att lära mig mer om seo och hur google fungerar. Dock så har jag ett par frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara. Eftersom att jag själv vill försöka öka min trafik så tänkte jag använda mig av ett "hittapånamn", hoppas att ingen tar illa upp.

Säg att min nischsida ska handla om skostorlekar där sökorden har följande sökfrekvens:
sko storlek: 4400
sko storlekar: 300
sko-storlek: -
sko-storlekar: -
skostorlek: -
skostorlekar: -
sko: 24000

där jag äger domänennamnen : skostorlekar.se, sko-storlek.se, sko-storlekar.se. Naturligtvis så vill ju jag att ranka högt på det särskrivna ordet sko storlek och som ett nästa steg enbart sko. Kommer jag då förlora någonting på att använda det ihopsatta ordet skostorlekar? Eller ska man välja med "-"-tecknet även om det inte inte har några sökningar? Straffas man något för att man har två extra tecken i domännamnet, dvs :ar på slutet?
Om du verkligen vill lära dig om SEO så borde du ta en domän som "fotmode" och försöka ranka "fotmode.se/skostorlekar" istället. Visst att ha fina nischade EMD är kul och så, men sen är trafiken du får rätt så låst mot exakt det. Med en mer generell domän som "fotmode" kan du mersälja allt möjligt till din målgrupp och dessutom ranka fler undersidor mot relaterade ord med tiden.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 15:05 #8
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
2 steg... (gäller för snåla som inte vill slösa massa pengar)

En för själva sidan något folk kommer ihåg och som låter bra samt är kort, lätt att skriva och stava till.

Sedan köper du ett flertal namn med dina sökord (kolla vad som söks) och lägg upp artiklar på dessa namn.

Alltså, steg 1 huvud sidan medans i steg 2 fokuserar du i princip bara på google och alla sidor i steg 2 länkar till huvud sidan.

I steg 2 använd inte hypens "-".. försök använda så få ord som möjligt högst 3-4 ord.
T. ex. SportSkor.se och GulaJoggingSkor.se är ok.

Använd google keyword planner medan du köper namnen.

Själv brukar jag göra en lista med mest sökta namn sedan jämför jag dessa.

Listan kan se ut så här:
SkoFras.se - 390
SkoFras2.se - 720
Skofras3.se - 170

Där siffrorna i slutet är antal sökningar i google keyword planner med svenska som språk och Sverige som land.

Så du jämför antal sökningar, hur enkelt det är att att komma ihåg, hur bra den låter (prata med dig själv högt , hur lång namnet är, hur svår/lätt den är att stava till och konkurrans, gör en snabb sökning på google och se hur konkurransen på första sidan ser ut. Har de många artiklar, har de orden i domän namnen, har de samma fras i titeln och sid beskrivningen (meta description).. osv.

Senast redigerad av Lindalicious den 2013-10-14 klockan 15:09
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017