Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är IDG's artikel kring SEO vilseledande?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-02, 14:13 #1
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Standard Är IDG's artikel kring SEO vilseledande?

Vet inte riktigt hur de har tänkt.

Efter att ha läst artikeln på http://www.idg.se/2.1085/1.520202/ex...basta-seo-knep är jag minst sagt förvånad.

Det gäller punkterna 3 ,4 & 5 som Christian Rudolf och Sara Andersson lyfter fram.

"Färre interna länkar är bättre" - det stämmer helt enkelt inte.
Det är vad som finns på dessa länkar som spelar roll. Har du bra content så indexeras samtliga av dina länkar, ALLTID(se bifogad bild på en av mina sajter med över 5000 sidor). Jag har <aldrig> varit med om att en sida inte indexerats på grund av interna länkar- den enda anledning någonsin till att en sida inte indexeras är att innehållet är skit.

Det bästa sättet att bygga authority sajter är genom bra content och länkstruktur internt som indexeras. Att antalet interna länkar påverkar din indexering om du har bra content är ren och skär bullshit- jag har aldrig misslyckats med att indexera samtliga undersidor och enligt GWT har vissa sajter över 10.000 unika länkar på startsidan(random rotation).

"Skit i sociala medier" - Va..?
Sociala signaler är oehört viktiga, speciellt om du försöker ranka en sida på svårare ord. Jag vet inte hur många gånger en av mina sidor har flugit upp i serpen efter en social kampanj nu i 2013.
Det finns även bra studier på BHW kring hur du kan ranka i ett par dagar för även de mest extremt svåra sökorden genom en "viral" social kampanj-logiskt sätt så ska det även fungera i mindre skala på mindre svåra ord. Vad grundar de sin "fakta" på? Har de ens testat att köra sociala signaler som ett komplement till länkbygge?

"Google älskar länkar" - Nej, Google älskar kvalité och kommer alltid att prioritera detta över antalet länkar. En bra länk är i många fall bättre än 500 dåliga länkar från nerspammade domäner med hög OBL. Privata länknätverket är fortfarande det bästa sättet att ranka sajter på och det kommer inte ändras en lång tid framöver, anledningen till att dessa fungerar är att de har sidor med hög kvalité. Rubriken borde snarare vara "Google älskar kvalité, och belönar sajter som länkas från kvalitativa sidor".

Känns lite som vilseledande information riktat mot SEO folk- eller har jag helt enkelt helt andra erferenhet än alla andra?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg indexering.jpg (56.0 KB, 46 visningar)
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 14:38 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Jag skulle vilja påstå att de har rätt i såväl punkt två som punkt tre. Givetvis beror detta på din definition av svåra sökord, men de sökord med högst pengavärde i (pharma, payday, debt osv) rankas utan sociala signaler och till största del av ren spam.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 17:17 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Ja, det var en extremt konstig artikel som på flera områden är exakt tvärt emot vad andra experter säger. Syftet kanske är att vilseleda konkurrenter och kunder så att de kan sälja in sina tjänster.

#1. Ja det här ju extremt grundläggande och det första man lär sig inom SEO

#2. Känns ju också extremt självklart. Första steget är att locka besökare till sidan, det andra är att konvertera dem. Det kan ju inte bli mycket mer basic än så.

#3. Den här jag väl inte 100% säker på, men jag tror nog det gäller att ha en bra länkstruktur och nödvändigtvis färre interna länkar. Interna länkar är ett väldigt viktigt verktyg för on page SEO. Man ska givetvis inte ha för många, men att färre automatiskt är bättre måste ju ändå vara ren BS.

#4. Det här precis tvärt emot vad både Google och de flesta experter säger. Visst är det kanske inte det mest tidseffektiva sättet om det enda målet är bra SEO, men aktiviteter i sociala medier ger ju trafik bara det, men framförallt så är det varumärkes- och relationsbyggande vilket är väldigt viktigt för de flesta onlineföretag.

#5. Extremt basic och precis som Nihilnovi säger så är kvaliteten mycket viktigare än antalet.

#6. "Ledsnar de för fort hinner inte ens statistikscripten laddas och användarna registreras inte. " Ja, för det är ju verkligen det största problemet med långsamma sidor, men annars håller jag med.

Mot slutet blir tipsen bättre, men det är inte direkt några bra experttips.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 17:34 #4
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Ja, det var en extremt konstig artikel som på flera områden är exakt tvärt emot vad andra experter säger. Syftet kanske är att vilseleda konkurrenter och kunder så att de kan sälja in sina tjänster.
Ja det var min första tanke och jag har set detta förut av "stora" SEO profiler(inte nödvändigtvis svenska) men den här artikeln tycker jag var lite väl att ta i.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 04:40 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker alla helt borde lämna snacket om SEO och fokusera på webbsidors kvalité i stället, kvalitet för besökaren menar jag då. Fokuserar man på rätt sak så kommer bra placering i SERPen som en positiv konsekvens av det.

Allt snack om trix och knep för att lura eller överlista sökmotorerna är bara tillfälliga "sista puffarna på en slutrökt cigarr" som Warren Buffet skulle uttryckt det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 08:22 #6
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker alla helt borde lämna snacket om SEO och fokusera på webbsidors kvalité i stället, kvalitet för besökaren menar jag då. Fokuserar man på rätt sak så kommer bra placering i SERPen som en positiv konsekvens av det.

Allt snack om trix och knep för att lura eller överlista sökmotorerna är bara tillfälliga "sista puffarna på en slutrökt cigarr" som Warren Buffet skulle uttryckt det.
Visst, i grund och botten är det precis så. Bra content och mervärden är grunden för att lyckas överhuvudtaget online, inklusive SEO. Man bygger upp ett varumärke, vitalitet och massa direkttrafik som alla är parametrar som är mycket viktiga när det gäller SEO. Man ska heller inte överarbeta optimeringen så mycket att innehållet på sidan blir lidande och påverkar användarupplevelsen negativt.

MEN! Det gäller ju även att förstå hur det fungerar och hur man ska strukturera sitt innehåll på ett sätt som både tilltalar mänskliga läsare såväl som sökmotorerna. Det ger ett extra momentum till den här kraften du skapar med ditt innehåll och det är i många fall just det som gör att du slår dina konkurrenter i SERP:en.
SEO:n är definitivt här för att stanna så länge vi har sökmotorer som ska försöka avgöra vilken sida som är bäst och mest relevant.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 12:58 #7
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Visst, i grund och botten är det precis så. Bra content och mervärden är grunden för att lyckas överhuvudtaget online, inklusive SEO. Man bygger upp ett varumärke, vitalitet och massa direkttrafik som alla är parametrar som är mycket viktiga när det gäller SEO. Man ska heller inte överarbeta optimeringen så mycket att innehållet på sidan blir lidande och påverkar användarupplevelsen negativt.

MEN! Det gäller ju även att förstå hur det fungerar och hur man ska strukturera sitt innehåll på ett sätt som både tilltalar mänskliga läsare såväl som sökmotorerna. Det ger ett extra momentum till den här kraften du skapar med ditt innehåll och det är i många fall just det som gör att du slår dina konkurrenter i SERP:en.
SEO:n är definitivt här för att stanna så länge vi har sökmotorer som ska försöka avgöra vilken sida som är bäst och mest relevant.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-04, 01:31 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Kunde inte sagt det bättre själv!
Inte jag heller! Bra sammanfattat.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-04, 09:36 #9
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Visst, i grund och botten är det precis så. Bra content och mervärden är grunden för att lyckas överhuvudtaget online, inklusive SEO. Man bygger upp ett varumärke, vitalitet och massa direkttrafik som alla är parametrar som är mycket viktiga när det gäller SEO. Man ska heller inte överarbeta optimeringen så mycket att innehållet på sidan blir lidande och påverkar användarupplevelsen negativt.

MEN! Det gäller ju även att förstå hur det fungerar och hur man ska strukturera sitt innehåll på ett sätt som både tilltalar mänskliga läsare såväl som sökmotorerna. Det ger ett extra momentum till den här kraften du skapar med ditt innehåll och det är i många fall just det som gör att du slår dina konkurrenter i SERP:en.
SEO:n är definitivt här för att stanna så länge vi har sökmotorer som ska försöka avgöra vilken sida som är bäst och mest relevant.
Jag kunde ha sagt det bättre själv.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-04, 17:34 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Hehe, tack för det
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017