Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-14, 00:49 #121
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag håller med dig på vissa punkter, i verkligheten är alla driftavtal inte ens värde toa papper.

Om du har tur så kanske du får tillbaka månadsavgiften när något varit nere en vecka, efter lite bråk om "force majuere" eller planerad service eller liknande.

Men nu säger jag emot mig själv, så indirekt dålig åsikt då man själv håller på med samma område.

Men jag litar inte på någon leverantör, har inte hittat någon som är perfekt eller går lita på helt. Av den anledningen att man får göra så mycket själv som möjligt för få något gjort.

Är sant att många leverantörer är 3:e part, men finns en del stora leverantöter alla fall även om det inte är många på det sättet men.

Fast även dom största leverantörer har visat sig vara lika värdelösa många gånger, så även stora betyder inte att du kan räkna med att allt fungerar.

Även om dom stora börsnoterade företagen med hur stora tillgångar så ropar dom ändå force majuere när något händer även om du lagt ner en förmögenhet på högsta driftavtal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 07:50 #122
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Originally posted by klein@Oct 16 2007, 12:59
Är det bara jag som tycker det är dåligt service, när ett webhotell har lunchstäng? Att man inte kan ringa till ett företag mellan 12-13 är ju skandal, behöver personalen äta lunch, så får man väl äta i skift.. Men det bör alltid finns någon tillgänglig på telefon anser jag i alla fall.
Skojjar du eller?
Majoriteten företag tar lunch vid samma tidpunkt idag.
Då pratar jag kommunala, enskilda firmor, större firmor.

Vad är det som är så akut att du inte kan vänta i 1 timma?
Är det något som är så brottom så bör du skaffa dig ett SLA-avtal med jour.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 08:58 #123
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
improwise - och du har gjort motsvarande genom läsning av avtalet med det amerikanska företaget...? Har du kollat deras ekonomiska status? :-)

Jag betvivlar inte det företagets förmåga, men jag menar bara att det är lätt att, precis som du påpekar om en del svenska företag, gå på den vackra fasaden...

Enligt mitt sätt att se på saken är det nog så att man i de allra flesta fall mycket noga håller sig till ingångna avtal, så även serviceavtal.

Det känns nästan som du haft lite otur här hemma...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 09:21 #124
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Nov 13 2007, 23:14
Håller med om att det är en väldig teknikfixering. Och en väldig fixering vid själva serverhallen. Det ska vara bergrum, dieslar och atombombssäkert. Det är väl burkarna och folket som sköter dem som är mest avgörande för hur ett webbhotell uppfattas bland kunderna?
Det beror väl på. Efter att ha hyrt in servrar i olika former av serverhallar spelar det en rätt stor roll som grundförutsättning. Det spelar ingen roll hur kompetent personal som finns om hårdvaran är trasig eller internetförbindelsen går upp och ner som en jojo.

Bergrum ser jag däremot ingen större fördel med.

Men det är kombinationen av kompetent personal och ordentlig utrustning (såväl i form av servrar som serverhall etc) som gör ett webbhotell bra och stabilt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 09:52 #125
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 14 2007, 09:58
improwise - och du har gjort motsvarande genom läsning av avtalet med det amerikanska företaget...? Har du kollat deras ekonomiska status? :-)

Jag betvivlar inte det företagets förmåga, men jag menar bara att det är lätt att, precis som du påpekar om en del svenska företag, gå på den vackra fasaden...

Enligt mitt sätt att se på saken är det nog så att man i de allra flesta fall mycket noga håller sig till ingångna avtal, så även serviceavtal.

Det känns nästan som du haft lite otur här hemma...
Ja, vi gjorde en genomlysning även av en del utlänska aktörer, inkl. SoftLayer, även om det är svårare att göra på utlänska företetag jämfört med svenska. Där kollade vi även upp kundreferenser på bland annat WHT och just SoftLayer har många nöjda kunder, även under en längre tid. Vi testade även deras support och liknande innan och upplevde att de levererade vad de sa. Eftersom de erbjuder månad-för-månad kontrakt så beställde vi även en server på prov för att testa hela kedjan från beställning till support och var nöjda med det vi såg och fick. Vi fick även testa deras SLA när en av servrarna senare fick problem som ledde till flera oväntade omstarter, på någon timme hade de identifierat felet (en RAM modul var trasig) och bytt denna, och några timmar senare hade vi fått en "refund" motsvarande det vi skulle fått enligt SLA:et. Vi har dock än så länge bara varit kunder hos dem i ett par månader, så jag vill nog vänta ett tag till innan jag kan ge dem en generell rekommendation, men så här långt har de absolut levt upp till våra förväntningar och levererat det som de påstod sig kunna leverera.

Nä, vi har inte haft någon otur här hemma i Sverige helt enkelt för att vi aldrig hyrt några externa servrar här, beroende på de skäl som jag redovisat tidigare. Däremot skulle vi gärna göra det om vi hittade någon leverantör som vi kände förtroende för och som kunde erbjuda någorlunda vettiga priser, dvs. inte lösningar som är helt "custom made". Jag är ingen USA fantast och skulle hellre hyra av en svensk leverantör, men det är tyvärr bara erkänna att för stunden har vi inte hittat någonting som är i närheten av att kunna matcha SoftLayer (med flera) i Sverige, vilket är synd!

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 09:58 #126
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 14 2007, 01:49
Är sant att många leverantörer är 3:e part, men finns en del stora leverantöter alla fall även om det inte är många på det sättet men.

Fast även dom största leverantörer har visat sig vara lika värdelösa många gånger, så även stora betyder inte att du kan räkna med att allt fungerar.

Även om dom stora börsnoterade företagen med hur stora tillgångar så ropar dom ändå force majuere när något händer även om du lagt ner en förmögenhet på högsta driftavtal.
Håller absolut med att det inte på något sätt är givet att de största företagen har de bästa tjänsterna eller servicen. Jämför t.ex. The Planet med SoftLayer, där den förstnämna verkar ha tappat betydligt gäller kundservice och liknande jämfört med "uppstickaren" SoftLayer (som startades av avhoppare från just The Planet). Min erfarenhet är att det ofta är bäst med mellanstora företag (dvs relativt sin bransch) som erbjuder den bästa mixen av kundfokus och stabilitet. Ett minimikrav tycker jag dock är att företagen har tillräckligt kolla på sin ekonomi och juridik för att åtminstone tydligt kunna tala om vilket företag som eg. står bakom tjänsterna, och kunna erbjuda avtal som inte är uppenbart felaktiga / ogiltiga. Jag hoppas det beror på okunskap men jag kan inte låta bli att tänka tanken att det kanske finns en och annan lycksökare i branschen också (som i alla andra branscher).

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 20:48 #127
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Citat:
Originally posted by eliasson@Nov 14 2007, 08:50
Skojjar du eller? Majoriteten företag tar lunch vid samma tidpunkt idag. Då pratar jag kommunala, enskilda firmor, större firmor.
Ironiskt nog är det ju just service/tjänstemarknaden som har dessa tider; ett köpcenter stänger ej för lunch vid en bestämd tid av självklar anledning. På en av mina tidigare arbetsplatser var det nödvändigt att någon alltid hade undantagslös jour under lunchtimmarna, och det orsakade aldrig några problem. Kompromissen blev att personen ifråga hade betalt för sin lunchtimme, vilket man som bekant annars inte har, och eftersom det på sin höjd var två-tre gånger i veckan som man var tvungen att gå ifrån sin lunch var det tvärtom mycket uppskattat av personalen. Även kunderna uppskattade detta, en modell jag själv alltså kan tala varmt om.

Vad gäller avtalen kan jag bara instämma; jag har för vana att läsa igenom avtalsvillkor och priser innan jag kollar på övriga fördelar med respektive tjänst och villkoren i just webbhotellsbranschen är lagvidriga, mer som regel än undantag i min mening. Jag antar att detta är ett sätt för företagen att ha någon att hänvisa till vid frågor - ytterst sällan bemödar man sig att dra upp en sådan sak som två timmars downtime i rätten, framförallt inte om man är osäker på utslaget.

Jag har haft lite otur i och med Bineros problem på sistone (se deras blogg) men jag ligger inte på dom för avdrag för detta, även om det förstås hade varit en fin gest om dom hade reglerat detta automatiskt. Det borde för övrigt vara standard för alla webbhotell; det man inte levererar ska man heller inte debitera. Så enkelt är det.

På min arbetsplats (där vi tyvärr inte kör med Binero) är mailkommunikationen kritisk för jobbet (kontor på tre orter) och flera timmar om dan denna vecka har vår mailserver legat nere; jag gick in och kollade igenom deras avtal och dom har inte ens bemödat sig med att köra stavningskontrollen. Noterade också att om man betalar 500 SEK /månad så kan man få en rapport på sin servers uptime varje månad, vilket dom menar är superviktigt för alla moderna företag - ironiskt nog får man ändå inget avdrag för downtime, och kostnaden för denna koll är det dubbla mot månadskostnaden för server. Hade detta varit på mitt bord hade dom varit ute ur bilden redan i måndags, men...rätt ska tydligen inte alltid vara rätt...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017