Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förberedelse i lager för att kunna anställa

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-04, 17:08 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Förberedelse i lager för att kunna anställa

Ni som har webbutiker och har anställt personal för att packa era orders åt er, skulle ni kunna svara på hur ni förberedde er inför att ta steget ifrån att packa själv till att låta någon annan göra det?

Vi har ett lager som är på nästan 200m^2 som fram till nu nästan varit i ett "kontrollerat kaos" av ca 3500 produkter som bara vi själva hittat runt i har det nästan känts som. Det har inte känts särskilt möjligt att anställa någon då vårt system inte riktigt tillåtit utomstående att kunna arbeta med det.

Vi förbereder oss nu för att kunna anställa en plockare fram till årsskiftet. Just nu håller vi på att dela upp lagret i ett bulklager och plocklager. Vi håller även på att märka alla hyllor med hyllnummer och etiketter för att det ska bli enklare för utomstående att hitta.

Många råder oss om att b la skaffa system för scanning med sträckkoder och göra andra "avancerade" kostsamma lösningar för att underlätta packningen för anställningen. Är det värt det?

Räcker det med att endast ha en ordentlig "struktur" på lagret med ordentlig sortering av märkning av hyllor och produkter?

Vad är det mer som vi behöver tänka på fram till anställningen? Har ni tips och idéer på vad ni hade för problem när ni gick över till att anställa?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 18:20 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Den enklaste lösningen är att ha ordentligt struktur samt märka upp varje produkt har en (alt. flera) lagerplatser som syns på plocksedeln.

Samt skriva upp rutiner vid packning att kontrollera att artikelnummer stämmer vid packning.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 18:22 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag bara anställde. De första dagarna packade jag tillsammans med personen som jag hade anställt. Efter en vecka så hade han lärt sig att hitta bättre än jag.

Idag har vi hyllsektioner och plocklistor som skrivs ut med artiklar sorterade efter hyllplan. Men mitt tips är att anställa först och att därefter se vad som kan förbättras. Det kommer att vara krångligt den första veckan, men därefter kommer allt att flyta på som vanligt igen (förutsatt att du inte anställer någon som har grava inlärningssvårigheter).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 20:43 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Möjligen att man behöver titta lite på andra faktorer, som arbetsmiljö.

Stegar måste vara godkända, det kan man skarva lite mer med om man själv klättrar på dem, etc.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017