Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ska jag tjäna mer pengar på Hälso-sajt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-03, 15:29 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Hur ska jag tjäna mer pengar på Hälso-sajt?

Har en hemsida som heter Hudutslag (hudutslag.nu) där det finns flera inlägg om olika typer av hudutslag. Det är inlägg om Finnar, Könssjukdomar, Hudåtkommor, Vanliga Barnsjukdomar osv.

Rankar högt på flera sökord och får SEO-genererad trafik på ca 200 unika besökare om dagen.

Jag vet dock inte hur jag ska monatisera sidan. Jag har b la testat Adsense, Tradedoubler, Popups för "signa för nyhetsbrev", försökt locka dem till nyhetsbrev på sidan och just nu testar jag en väldigt enkel webbutik för att se om jag kan få dem att köpa några produkter ifrån sajten.

Adsense hade jag ca 1,7-2% click-rate på och tjänade 10-25 SEK om dagen. Jag tyckte det var alldeles för lite och det borde gå att tjäna mer. Popups misslyckades totalt, samma sak med nyhetsbrev-formulär på hemsidan. Gällande tradedoubler så hade jag ett par bildannonser uppe för Apotek och "hälsoprodukter" där jag tjänade 0 SEK på någon månad.

Webbutiken har inte givit några resultat alls på någon månad nu. Jag har bara lagt upp 3 produkter, kanske behöver lägga upp ytterligare. Men jag vill bara validera om modellen fungerar.

Så... Är det någon som har bra idéer på hur jag kan tjäna mer än 10-25 SEK ifrån Adsense på sidan? Har väldigt liten erfarenhet ifrån Affiliate-modellen. Jag satte endast upp sidan för att utveckla mina kunskaper både inom Affiliate, men framförallt SEO.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 15:51 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Gratis frakt på alla våra produkter i vår webbutik
Är inte korrekt användning av ordet "gratis", man får inte använda ordet "gratis" om det inte är gratis på riktigt. Man måste ju köpa en produkt för att få denna "gratis" och då är det inte gratis. Däremot kan du skriva "Frakt ingår i priset" eller "Frakt ingår", eller "ingen fraktkostnad tillkommer".

Begreppet betyder egentligen "helt utan motprestation", dvs ingen betalning får krävas alls.

Det är inte så konstigt att du inte säljer något i Webbutiken, man måste ju klicla sig vidare för att komma till den.

En webbutik ska funka som de framgångsrika webbutikerna, där man ser varan i en lista och där det är direkt inbudande att köpa med tydlig produktbeskrivning och prisangivelse direkt på hemsidan. När man inte ens på förstasidan kan se vad det är för produkter som finns att köpa så blir man som kund osäker och förvirrad och då trycker man bort sidan.

Domänen passar inte riktigt ihop med en webbshop "hudutsalg.nu" skulle jag mer förvänta mig passar till en hälsovärdssida. Vilket din webbplats i och för sig i stort sett.

Webbshoppen bör nog ha ett 30-tal produkter så det finns en vis snivå på utbudet, men det bör visas direkt på första sidan och hela siten måste vara mer inriktad på "säljande", inte på negativ hälsoinformation från siocialstyrelsen.

Med säljande menas även att allt måste gå i solen och glädjens tecken, vackra människor som ler breda leenden och visar hur nöjda de är efter att ha använt produkterna, sen kan man gömma undan de fula hudutslagen till bakgriundsinformation för de mest nyfikna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 12:52 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Du borde kunna promotea lite affiliateprodukter i slutet av texterna/på textsidorna.

Se till att matcha rätt produkt med rätt typ av utslag så att säga.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 15:23 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Det låter som en CPM på runt 65 kronor vilket är helt ok för adsense. Om någon annan inte håller med så upplys gärna vad ni anser vara bra.
Det jag kan rekommendera är att du testar olika färger och platser för dina annonselement för att nå upp mot en CTR på 3%. Det bör vara möjligt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 15:44 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker också siffrorna är bra. Det du kan göra är precis som Erik säger att göra A/B-tester med annonsutformningen för att försöka öka CTR. Du kan inte räkna med att tjäna några stora pengar på en sådan sajt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:18 #6
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Att koppla på en webbshop är nog rätt väg att gå. Låt dig inte nedslås av att det inte givit något hittills - att lyckas med ehandel är en konst i sig. Några snabba tips:

1. Jag tycker att du ska ta bort bannern på alla undersidor (den där det står "Hudutslag är platsen där..."), den stjäl viktigt utrymme och gör att det känns ofärdigt.

2. Kan du fixa en svensk adress/svenskt telefonnummer så skulle det nog hjälpa.

3. Jag antar att menyn i butiksdelen som dyker upp under innehållet är en sidfot? Kanske förtydliga detta med en avvikande bakgrundsfärg.

4. "Mina varningar" makes no sense. Vad betyder det?

5. "Mina kreditnotor" kan du också stryka eller byta namn på. Många har ingen aning om vad kreditnota är

6. Fixa 3PL i sverige så att du kan leverera inom 24h. Det vinner du på. Jag lovar.

7. Lägg till köpvillkor, privacy policy, om oss

8. Enhetlig navigering är ett måste. Nu beror det på var på sidan man är vart olika länkar leder till. Detta är inte användarvänligt (se. Jacob Nielsen).

9. Skaffa en professionell logga.

10. Tala om för kunden hur man betalar. Jag vill inte behöva logga in för att se detta.

11. Erbjud fakturabetalning. För ärligt talat, vem tror du skickar sina pengar, via Paypal(?), till ett helt anonymt "företag" med adress i Thailand? Du/ni har ingen som helst trackrecord så att du/ni inte sålt något hittills är inte förvånande!

12. Tala om för kunden vem som står för tullavgift och moms om beställningen fastnar i tullen.

Det finns mer att göra men detta är en start. Du har 200 potentiella kunder som kommer till dig varje dag *helt gratis*. Det är ett gyllende tillfälle och du bör kunna omvandla i alla fall 2-8 av dem till kunder (om vi pratar unika besökare).

Viktigast är Tydlighet och Tillit: Vem är du/ni och vad erbjuder du som är bättre än alla andra? Och varför ska någon lita på dig/er och anförtro er pengar?
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-14, 15:33 #7
simonwellander simonwellander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 79
simonwellander simonwellander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Är inte korrekt användning av ordet "gratis", man får inte använda ordet "gratis" om det inte är gratis på riktigt. Man måste ju köpa en produkt för att få denna "gratis" och då är det inte gratis. Däremot kan du skriva "Frakt ingår i priset" eller "Frakt ingår", eller "ingen fraktkostnad tillkommer".
Eller "fri frakt" kanske?
simonwellander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017