Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Anlitas: Vem kan kontrollera/verifiera php, mysql, css hemsida/databas??

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-09, 02:36 #1
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
Standard Anlitas: Vem kan kontrollera/verifiera php, mysql, css hemsida/databas??

Jag har köpt en hemsida som byggs just nu.

Då jag inte kan någonting om vare sig PHP, mysql eller hur man bygger hemsidan så kan jag heller inte säga om priset på hemsidan är vettigt eller om den är kodad bra.

Därför behöver jag någon som kan gå igenom hemsidan efteråt och uppskatta ungefär hur lång tid arbetet bör tagit och om det är gjort på ett bra sätt.

Jag har ingen aning om hur lång tid en utvärdering kan ta men det är viktigt för mig att få den gjord.
Hemsidan kommer att byggas ut många gånger i framtiden och det är viktigt att jag hittar rätt personer som bygger den.


Så finns det någon som är intresserad av att göra en utvärdering av denna?

Du bör givetvis veta vad du sysslar med så att du Kan göra en utvärdering av en relativt komplicerad databas.

Skicka ett pm vid intresse!
LarsAgerstrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 03:40 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det var ett knepigt upplägg.

Du menar alltså att du inte har en aning om vad du beställer och så gör du det i alla fall, beställer alltså?

Har du kommit överens om ett fastpris, vad som ska göras, när det ska vara klart? Om inte så bör du snarare hyra in en person som hjälper dig med upphandlingen av detta system. Du bör absolut inte ge dig på att beställa ett system om du inte vet vad du gör, det kan bara inte lyckas....

Om vi jämför med att du skulle köpt skräddarsydda kläder så gör du så här:

1) Tar kontakt med skräddaren
2) beställer en ny uppsättning kläder av skräddaren
3) Skräddaren börjar jobba
4) sen blir du orolig om du gjort en bra affär
5) du frågar efter någon som kan utvärdera om de kläder du just beställt är prisvärda
6) Tar in en rådgivare som bedömer om de färdiga kläderna är prisvärda eller ej
7) Din rådgivare ger dig sin bedömning Prisvärt eller inte
8) Vad ska du göra sen?

Du har redan beställt något av skräddaren och då har du även ett avtal som du måste fullfölja oavsett om du ångrar dig eller inte, skräddaren måste få betalt enligt avtalet. Du måste vara medveten om att du inte ensidigt kan ändra avtalsvillkoren i efterhand, genom att ställa högre eller annorlunda krav än från början. Skräddaren har rät till sin betalning i vilket fall.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-09 klockan 03:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 00:06 #3
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
Hmm, jo lite så är det:-)
Men vi har givetvis ett avtal om en färdig produkt och kostnad.

Dessa har tidigare gjort många uppdrag åt mig dock så blir de större och större.
Och det är först nu som jag behöver bry mig om effektivitet i tid samt hur bra koden blir.

Det är framförallt så att jag vill utvärdera detta projekt för att veta om jag ska fortsätta anlita dem för fler uppdrag som kommer framöver, dvs visar sig detta vara bra så kan jag vara lugn med att nästa borde bli bra.

Det är inte lätt att vara kund då man inte kan speciellt mycket om detta, och alternativet skulle vara så att jag anlitar någon som sin sin tur sköter kontakten med företaget som programmerar. På så vis få en kontroll på att arbetet blir bra utfört men givetvis så blir det då en extra kostnad.

Nu ser jag till att kontrollera arbetet efteråt, blir det grönt ljus kan jag fortsätta med fler projekt, annars får jag byta.
LarsAgerstrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 00:17 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det var ett knepigt upplägg.

Du menar alltså att du inte har en aning om vad du beställer och så gör du det i alla fall, beställer alltså?
Håller faktiskt inte med. Det finns faktiskt väldigt många fall där sådant lyckas. Eller om du står i en matbutik och ska köpa ett nytt mjöl tar du i så fall in en konsult om du själv inte vet vilken mjölk du ska köpa. Man köper mjöl ändå såklart.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 08:03 #5
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Håller faktiskt inte med. Det finns faktiskt väldigt många fall där sådant lyckas. Eller om du står i en matbutik och ska köpa ett nytt mjöl tar du i så fall in en konsult om du själv inte vet vilken mjölk du ska köpa. Man köper mjöl ändå såklart.
Mjöl och en hemsida är inte inom samma kostnadsramar.

Har man lagt ner mycket pengar på något som man initiellt är nöjd med med som inte går bygga ut som man önskar så blir det surt. Men detta skall självklart regleras i avtalet. En hemsida kan vara dåligt utvecklad också, även ifall den fungerar som den skall vid leverans.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 14:46 #6
wimpey wimpey är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 83
wimpey wimpey är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 83
Tror faktiskt inte jag skulle anlita någon om jag inte vet att det dem gör är ett bra jobb på insidan såväl som utsidan.
wimpey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 15:31 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Håller faktiskt inte med. Det finns faktiskt väldigt många fall där sådant lyckas. Eller om du står i en matbutik och ska köpa ett nytt mjöl tar du i så fall in en konsult om du själv inte vet vilken mjölk du ska köpa. Man köper mjöl ändå såklart.
Det beror ju helt på priset. Det är väl sällan du köper mjöl för tusentals kronor? Gör du det är du kanske ändå lite intresserad av vad andra har att säga om mjölet innan. Köper du däremot en villa för 5 miljoner så vill du förmodligen alltid veta vad det är du köper i förväg.

Samma sak gäller en hemsida. Handlar det om en enkel sida för några tusenlappar så vill man knappast ha en utvärdering gjord men ska man investera kanske 100-200 000 i ett större projekt så kan det kanske vara värt pengarna. Jag anser dock att det bästa alltid är att kunna bedöma kvaliteten någorlunda bra själv (eller med hjälp av någon som man litar på sedan tidigare) oavsett vad det är man köper.

Du har nämligen ett stort problem. Vad säger att den du anlitar för bedömning är bättre lämpad än de som utvecklade sidan från första början? Det finns också en stor risk för en högst subjektiv bedömning om bedömaren kan tänkas vilja ha dig som kund framöver.

Det är nog i slutändan en risk du mer eller mindre tvingas ta om du ger dig in i en bransch du inte känner till särskilt väl. Är man lite smart kan man dock minska riskerna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-19 klockan 15:35
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 19:27 #8
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
LarsAgerstrand LarsAgerstrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 40
Hur minskar man riskerna då?

Idag har jag tio+ som vill göra detta kontrolljobb åt mig, hur vet jag vem jag ska välja?

Jag får se axplock ur deras jobb, vad säger det mig, inte ett smack...
Jag vet varken vad som är svårt eller bra så att se en designad bild ger mig ju inget...
Alla säger de är duktiga och har jobbat med dittan och dattan...
LarsAgerstrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 20:04 #9
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
Idag har jag tio+ som vill göra detta kontrolljobb åt mig, hur vet jag vem jag ska välja?
Ja, det är svårt. I det statliga skulle man nog anlita en konsult som har hjälpa dig i urvalet att välja de som skall kontrollera arbetet
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 22:29 #10
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
Hur minskar man riskerna då?
Idag har jag tio+ som vill göra detta kontrolljobb åt mig, hur vet jag vem jag ska välja?
Börja med att kolla om någon har någon av Zends certifieringar. Det är inte väldigt vanligt men är trots allt ett rejält plus. Det andra är att kontrollera deras CV. Större företag kräver alltid CV på alla konsulter de tar in oavsett vad konsultbolaget säger om konsulterna.

Har de inget färdigt CV att ge dig direkt? Då skulle iaf jag rensa bort dem direkt. (Inte för att de nödvändigtvis är dåliga men att i det här läget vänta på att de ska skriva en CV är kanske lite galet på många olika vis. Dessutom tycker jag nog det är konstigt om en erfaren konsult inte har ett uppdaterat CV...) I CV:t ska man titta efter antalet och storleken på projekt, vilken roll de haft och hur stor erfarenhet av _olika_ tekniker de har med tonvikt på det du är ute efter kunskaper inom. Har de över huvud taget jobbat med analys/design - eller helst granskning - av programvara tidigare?

För att bra bedöma andras analys- och designdokument med tidsestimat samt jobba med kodgranskning behöver man ha ganska bred erfarenhet.

Och jag tycker inte som många här att det är särskilt dumt att ha en oberoende granskning efteråt när man lägger ner pengar på ett projekt...
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017