Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att skapa ett mervärde för potentiella kunder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-08, 15:30 #1
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Standard Att skapa ett mervärde för potentiella kunder

Hej!
Jag sitter på ett relativt stort projekt där ambitionen är att i grund och botten driva mer trafik till hemsidan då detta genererar affärer. Jag har lite intressanta frågor angående hur man skall agera för att driva denna trafik och vill gärna ha en diskussion kring detta.

För att inte avslöja den miljö som det verkligen gäller så tar vi ett exempel:

Företaget arbetar med försäljning av motorbåtar, för att få in mer folk som är potentiella kunder på sajten så är planen att leverera mer information kring motorbåtar och stå ut lite från konkurrenterna.

Vilken väg är då mest lämpad att gå:
1. Bygga externa sidor så som vattenskidor.xx, utombordsmotor.xx, sjövett.xx, och på dessa smidigt recensera eller tipsa om huvudsajten. Att ge information kring en vara eller tjänst och hänvisa till företagets hemsida på ett smidigt sätt.

2. Bygga ut den befintliga hemsidan och ge information till användarna så som tips på vattenskidor, vilken cylindervolym på en båtmotorn man bör välja för fiske/vattensport osv.

I dagsläget sitter vi på intressanta domäner och flera andra är lediga som skulle kunna bli dessa "landningssidor". Risken jag direkt ser med att stoppa in för mycket information runt om kring på en huvudsida blir att företaget ev framstår som oseriöst (eller kanske tvärt om?!), och rent SEO-mässigt vet jag inte riktigt vilken väg som är att föredra.

Vad har ni för tips och erfarenheter kring frågeställningen ovan?

Mvh
Johan
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 11:39 #2
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Det måste finnas massor av tankar och erfarenheter kring detta här! Flera framgångsrika medlemmar vet hur man bygger trafikerade webbplatser.

Mvh
Johan
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-09, 12:16 #3
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 249
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
LRantalainens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 249
Jag håller på arbetar med ett projekt just nu som du beskriver i alternativ 1. Jag diskuterade lite med en kollega och det är lite blandade åsikter, vissa kan tycka att det är fult. Visst, förstår om det bara är MFA webbplatser, men är det välbyggda webbplatser ser jag iaf inga problem.

Även jag är intresserad av lite respons på det här!
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-12, 15:18 #4
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Skulle verkligen uppskatta tips kring detta, annars kör vi på med att ha material på huvudsidan, och länka domänerna dit.

Det är ingen raketforskning, men i det långa loppet nära inpå!
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-12, 17:19 #5
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Min tanke här är att det egentligen inte finns något rätt eller fel men jag hade kört på att bygga ut huvudsidan med mer information. För det första så får man förhoppningsvis mer länkar till huvudsidan, genom att intresserade personer länkar till informationen. Det gör att huvudsidan kommer högre upp i google och driver mer trafik

Jag har aldrig trott på det andra alternativet eftersom det kan bli svårt att få besökaren till huvudsidan. Den kanske stannar på "satellitsidan" ett tag men lämnar sedan för att den hittat det den sökte.
Satellitsidorna ger ändå inget i trust från google om du inte har de på en enskild ip, ip inom samma "klump" (kommer inte på vad det heter) räknas inte.

Tänk på att inte bara peka om domänen till huvudsidan då google ser det som en dublett och du kan bli bannad. Det är viktigt att du gör en 301 ompekning (hitta mer info på google). Då kommer alla inlänkar till de övriga domänerna att räknas som att de går till huvudsidan, snabbt förklarat.
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-13, 10:12 #6
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
Jag skulle nog köra på alt. 2 för att öka chansen för att få naturliga länkar till din huvudsida. Sen när jag har maxat med information på huvudsidan så skulle jag tänka att göra landingssidor för att få in lite extra länkar.
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017