Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


dinmamma.se vs din-mamma.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-09, 12:20 #1
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Hej.
I dagsläget har jag långtgående planer på att skapa en svensk e-butik.

Namnet på e-butiken, ska vara av tvåordstyp. Jag äger domänen av typen dinmamma.se men en annan person med likartad verksamhet äger din-mamma.se. Samtidgt är båda .com adresserna och de flesta andra toppdomäner upptagna till e-butikens eventuella namn, även .eu.| .com och .eu använder sig dock inte av svenska på hemsidan. Till detta hör även att framtida e-butiksnamn dessutom är varumärkesskyddat inom vissa kategorier som "din MAMMA", dock har jag inte riktigt koll på exakt hur detta fungerar, troligtvis verkar varumärkesskyddet inte vara inom samma kategorier som jag ska syssla med, dock får jag ta efterforska mer om detta, tips på annat lämpligt forum?

Är jag dömd att misslyckas, kommer framtida kunder skriva in www.din-mamma.se, www.dinmamma.com eller www.din-mamma.com? Hur dumt är det att köra på www.dinmamma.se trots ovanstående fakta?

Förhoppningsvis ser ni problematiken... =) ("din mamma" är bara ett exempel)
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 13:20 #2
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Citat:
Originally posted by Wackerberg@Apr 9 2007, 11:20
I dagsläget har jag långtgående planer på att skapa en svensk e-butik.
Jag skulle satsa på en annan dommän.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 13:30 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
jag gissar att de flesta skulle skriva dinmamma.se och inte din-mamma.se
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 14:28 #4
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Så Ian sålde den domänen till sist? Hade hellre kört på dinmamma.se än med bindestreck. Din domän är bäst, så bry dig inte så mycket om de andra, även om det såklart vore trevligt att ha dem också.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-10, 18:36 #5
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Jag håller med er om att dinmamma är enklare att komma ihåg, men anledningen till att jag anser att han borde använda en annan domän är att jag tror det finns en risk för förvirring om båda domänägarna börjar marknadsföra sig var för sig. Speciellt om din-mamma marknadsför sig starkare.

Ord-ord2 är en bättre domän ur seo-perspektiv än ordord2.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-10, 19:42 #6
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Citat:
Originally posted by Hofvet@Apr 10 2007, 18:36
Jag håller med er om att dinmamma är enklare att komma ihåg, men anledningen till att jag anser att han borde använda en annan domän är att jag tror det finns en risk för förvirring om båda domänägarna börjar marknadsföra sig var för sig. Speciellt om din-mamma marknadsför sig starkare.
Domänet är inte dinmamma.se, det var bara ett exempel.

Marknadsför sig din-mamma.se starkare än dinmamma.se är det ett stort problem. Den andra butiken kan inte anses ha något inarbetat namn, de har inte heller varumärkesskyddat sitt namn. Samtidigt är det varumärkesskyddat inom andra kategorier av ett annat företag. I min okunskap tror jag att jag borde kunna varumärkesskydda namnet och således förbjuda din-mamma.se att göra reklam?

Lite förtydligande din-mamma.se har specificerat sig på ett snävt område av produkter, liksom jag kommer att göra, fast inte samma produkter. Låt säga att jag kommer sälja usb-minnen medan dom säljer hörlurar. Samtidigt vet ingen vad som händer i framtiden med domäner och det är sådant man lär sig den hårda vägen, anar jag.

Jag håller med er om att min domän är bäst. Borstett från ur SEO-perspektiv. Men som ett seriöst företag överväger jag alternativa namn då det finns en uppenbar risk för förvirring, dock är e-butikens namn genomtänkt. När jag presenterar namnet, är andras reaktion att det tänkta namnet på e-butiken skulle passa verksamheten väldigt bra. Det ger en hint om vad som e-butiken kommer att erbjuda. Inte i produktväg men varför kunderna ska/kommer handla i "min" butik och inte andras. Tyvärr täcker troligtvis inte min budget att köpa upp de andra domänerna.

Å andra sidan namnet kanske inte spelar så stor roll... Lite off-topic är att det företaget som använder din-mamma.se har en huvudsida där de i en bild har skrivit "dinmamma.se" som sedan går till din-mamma.se

Tack för alla svar hittills! =)
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017