Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


olika webkonto för olika webshoppar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-12, 11:56 #1
barje47 barje47 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 123
barje47 barje47 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 123
Standard olika webkonto för olika webshoppar?

Hallo
Har några webshoppar inom olika område och har lagt 3st på binero,olika databaser
och har några shoppar till men har fått för mig att det inte är bra ur seosynpunkt att lägga all på samma konto?Eller räcker det ´med att öppna ett konto till på Binero?Tänkte på ipnummer och finns det något som heter c klass?Som Ni fattar av mina frågor så har jag noll koll på detta,hoppas någon av Er har mer info.
barje47 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 00:22 #2
heltechs avatar
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 20
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling
heltechs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 20
Om du med samma "konto" menar att de ligger i olika underkataloger till samma domän, d v s:

www.doman.se/shop-a
www.doman.se/shop-b
www.doman.se/shop-c

Så är ett tips ur SEO synpunkt att registrera olika domäner för respektive shop. Google tycker att "startsidan" direkt under www.doman.se är den viktigaste på siten, vilket innebär att den ser respektive shop som under-sidor på din site och därmed mindre viktiga.

När det gäller att hosta flera domäner och länka mellan dem på samma IP-adress så har det diskuterats flitigt där en del menar att det påverkar dina siters rank negativt om de ligger bakom samma IP-adress och att du samtidigt länkar mellan dina siter.

Jag är dock skeptisk till att det skulle ha någon större betydelse. IP-adresser är ju en bristvara och webhotellen har de senaste 10-15 åren tillämpat virtual hosting, d v s att servern har 1 IP-adress men kan husera många domäner bakom den.

Om jag inte missminner mig är det till och med en rekommendation från RIPE (som administrerar IP-blocken för europa) att man ska använda virtual hosts och vill man som hosting provider inte använda sig av det får man snällt med mössan i hand presentera godtagbara skäl till varför. Därför är jag skeptisk till att Google skulle straffa en sån teknik negativt.
heltech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 02:17 #3
barje47 barje47 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 123
barje47 barje47 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 123
Hej
Tack för ditt svar.Har då helt olika shoppar inom olika område så ska ligga
var för sig.Jo det verkar ju tokigt om det skulle påverka seo resultaten pga
samma ipnummer om webhotelen har sådan press på sig.Får fundera vidare hur man ska göra,kan ju vara bra oavsett att ligga på lite olika hostar och se hur de sköter sig.
barje47 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 03:05 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag har ca: 30 sajter som ligger på samma webbhotell och länkar till varandra på olika sätt för att sökmotoroptimera varandra. Det funkar alldeles utmärkt..

Jag tror man lägger för stor vikt vid denna faktor (IP/IP-spann). Även om du har flera konton på Binero så finns risken att alla sajter ändå hamnar på samma IP, och nästan garanterat på samma IP-spann.

Även när man gör länkbyten med andra sajter kan det vara så att de ligger på samma webbhotell. Detta gör att risken för samma IP också finns.

Min personliga tro är att Google först reagerar om det kommer tusentals länkar från samma IP. Jag skulle rekommendera dig att spara pengarna och köra alla på samma konto. Om webbshopparna är inom olika områden så är risken större att Google bedömer länkarna som orelevanta än att de reagerar på IP-adresserna. Om IP-adresser var så viktiga för SEO:n så skulle det nog snackas mer om fördelarna med att ligga på små webbhotell med få kunder, eftersom risken då blir mindre att man gör länkbyte med en sajt på samma IP.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-14, 06:35 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Flera olika konton på samma webbhotell gör sannolikt ingen skillnad mot ett konto på samma webbhotell. Det som förespråkas är möjligen att du väljer olika webbhotell; men frågan är om det är värt det. Du vill förmodligen att dina webbshoppar ska fungera och du vill ha en leverantör att vända dig till om det inte gör det.

Det är möjligt att det kan finnas en poäng, men jag tror att nackdelarna med flera olika leverantörer är fler än fördelarna i ditt fall.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017