Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har nån provat betala i länkkatalog?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-11, 21:51 #1
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Standard Har nån provat betala i länkkatalog?

Satt precis å pillade i lite länkkataloger, och då kom jag att undra hur många som betalar för sådana länkar... Det står ju oftast bara BUY, PREMIUM, EXTRA OFFER överallt så man knappt hittar var man lägger in en futtig liten gratislänk.

Så, har nån provat att betala sej in i nån sån katalog? Märkt nån skillnad i SERP eller PageRank efteråt? Eller om det genererar nån trafik från katalogen?

Jag undrar bara som sagt, ska nog ganska mycket till innan ja pytsar in $$ i en länkkatalog...
Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 00:33 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Google älskar att hitta din länk där så de an sänka din position i SERPen ....

Länkkataloger är skit för den som vill hamna på en bra placering i SERPen!

Google har tusentals (beteende-, pedagogik-, informatik-, system-, lingvistik-) forskare (de är smarta och har ofta doktorsutbildning) och utvecklare som jobbar heltid med att hitta algoritmer som hittar "unikt värdeskapande relevant innehåll". En simpel länkkatalog lurar dem inte.

Google (...och många andra söksiter) känner väl till länkkataloger och de har koll på detta så det tillför inte något positivt för dig att vara med där. Snarare är det ett säkert sätt att sänka din position i SERPen.

Fokusera på något produktivt och ägna din tid åt att skapa "unikt värdeskapande relevant innehåll" så ökar chansen att din position förbättras i SERPen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-12 klockan 00:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 03:34 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag håller med Conny här, länkkataloger funkade absolut förr, men är numer livsfarliga i SEO-syfte. Google anser att du spammar om du har en stor del av länkarna från sådana. Risken är att du åker på ett rejält penalty.

Självklart undantaget de RIKTIGT stora och etablerade som DMOZ osv. Även nischade länkkataloger KAN funka, men är det värt risken?!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 07:01 #4
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Hmm, är det SÅ illa? Visst har ja kännt att det inte är nån "tyngd" i länkarna, har haft strategin att stoppa in nån länk i nån länkkatalog med ganska långa intervall (för att det är så himla tråkigt), och måste väl säga att ja inte märkt nån SERP sänkning...
Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 08:35 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Bear Visa inlägg
och måste väl säga att ja inte märkt nån SERP sänkning...
Kanske för att du gjort det så lite. Det är ju knappast så att Google svartlistar sajter för att de har några enstaka länkkatalogslänkar. Om så vore fallet skulle man ju lätt kunna sänka varenda konkurrent på en halvtimme styck. ;-)

Snarare är det väl uttalat spam (läs: överdrivet många länkkatalogs-länkar) som kan medföra tråkiga ras i SERP:en. Dessutom är jag övertygad om att många länkkatalogernas länkvärde är lika med noll numer, jag har märkt det själv. Med beskrivna undantag.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:04 #6
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Google älskar att hitta din länk där så de an sänka din position i SERPen ....
Intressant. Då ska man börja länkarbeta åt sina konkurrenter för att slå dem i serpen. Eller börja gråta om man någon skapar en katalog och lägger till ens hemsida i dess register. Extremt stora siter borde ju vara ute på hal is då, för tänk så många kataloger facebook.com ligger med i.

Nej, det är nog inte så farligt som vissa säger. Det gav resultat innan. Nischade kataloger fungerar fortfarande men ger inte så mycket. Oftast när du betalar så får du en framhävd plats. Du syns bättre och kanske på fler sidor. Lägg pengarna på en domän istället. En domän, bra content, lite 3-vägslänkande och vips så har du bra resultat.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:14 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det som Conny skriver stämmer inte, däremot bör man tänka efter och vara försiktig precis som med alla andra länkar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:43 #8
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 154
Två tunga ord står mot varandra. I sak tror jag att jag ska fortsätta som jag gjort fast kanske med ett större mått av försiktighet. Ser länkkataloger mest som ett sätt att variera ankartexten en aning.

Men frågan kvarstår, jag har hittat refferenser till att just "cheap webdirectories" inte är värda ett smack, men är det nån som upplevt resultat av att betala för mer framhävda possitioner i länkkataloger?
Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:58 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bear Visa inlägg
Två tunga ord står mot varandra. I sak tror jag att jag ska fortsätta som jag gjort fast kanske med ett större mått av försiktighet. Ser länkkataloger mest som ett sätt att variera ankartexten en aning.

Men frågan kvarstår, jag har hittat refferenser till att just "cheap webdirectories" inte är värda ett smack, men är det nån som upplevt resultat av att betala för mer framhävda possitioner i länkkataloger?
Kanske måste förklara mitt korta svar lite närmare. Vad jag menade var att hela Connys inlägg inte stämmer, runt hälften är mer eller mindre korrekt

"Mer framhävd position"? En plats på startsidan? Det är väl alltid tidsbegränsat kan jag tänka mig så värdet ligger då huvudsakligen i besökare vilka säkerligen är helt värdelösa i de flesta fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 10:13 #10
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
Extremt stora siter borde ju vara ute på hal is då, för tänk så många kataloger facebook.com ligger med i.
Nja, fast de har TIOTUSENTALS KVALITATIVA länkar också.

Googles algoritmer signalerar spam om en sajt har onaturligt många inlänkar och majoriteten av dessa är av låg kvalitet. Att sänka en konkurrent med massvis av starka länkar genom att spamma kataloger är nog omöjligt.

Ps. Absolut utanför ämnet, men har ni sökt "Search Engine" i Google.com? Ganska oväntade resultat måste jag säga.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-07-12 klockan 10:15
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017