Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sälja domän pga hög rak, hur behålla?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-26, 12:50 #1
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 65
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 65
Standard Sälja domän pga hög rak, hur behålla?

För att förklara rubriken lite mer så undrar jag följande:

Om jag äger en sida som handlar om ex. mobiltelefoner. Säg att jag har mobiltelefoner.se och har hittat en som vill köpa domänen pga hög rank i SERPen.
Sidan handlar om mobiltelefoner i allmänhet och skriver om alla olika märken på marknaden. Nu är det så att köparen är en av dessa märken och vill ju inte att de konkurrerande märkena ska synas på sidan. Domänen ska köpas och sedan pekas om till köparens sida.

Hur blir detta med resultatet i SERPen? Om jag kör 301or på alla urler till den nya ägarens sida, kommer platsen på google vara densamma då?

Varför jag undrar detta är för att domänen i fråga ligger bra till i SERP och det är anledningen till att företaget vill köpa den för att hamna högt upp organiskt.

För att förtydliga: Jag äger INTE mobiltelefoner.se utan detta var bara ett exempel. Jag hoppas inte att det blev för luddigt och att ni förstår min fråga.


MVH Billy
beeimages är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 04:42 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om du kör 301: or på allt så kommer Google uppfatta det som att sajten inte finns, och att den nya sidan är den det redirectas till. Länkkraften kommer dock finnas kvar så länge domänen har kvar sina inlänkar. Denna länkkraft kommer till 100% gynna den redirectade adressen istället.

Resultatet i SERP:en kommer försvinna. Google kommer istället visa den nya sajten (som redirecten pekar till) men inte nödvändigtvis på de tidigare sökorden/-fraserna.

Det som företaget borde göra är att behålla din sajt som den är idag, men marknadsföra sig tydligt på sajten. På så sätt behåller de "sin" topplacering. Med en 301:a förlorar de topplacerigen, och överför bara länkkraften. Vilket iofs kan höja deras nuvarande placeringar på vissa sökord/-fraser.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 13:53 #3
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Länkkraften kommer dock finnas kvar så länge domänen har kvar sina inlänkar. Denna länkkraft kommer till 100% gynna den redirectade adressen istället.
Man brukar räkna med ett visst länkjuicespill vid 301 vad jag hört, så låt säga att kanske 98-99% av länkkraften överförs...
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-28, 16:12 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
Man brukar räkna med ett visst länkjuicespill vid 301 vad jag hört, så låt säga att kanske 98-99% av länkkraften överförs...
98-99%? Möjligen med bibehållen länkstruktur, inte annars. Vilket inte är fallet här. Låter i alla fall väldigt högt..

@beeimages
Du får helt enkelt avtala bort ditt ansvar vad gäller SERP-placering. Det inget du kan råda över i slutändan ändå.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017