Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Få pengar från statet till nystart?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-19, 19:19 #1
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Hej!

Vet inte riktigt va ja ska söka på så ja skriver istället

Hörde från en kompis att en av hans kompisar skulle starta upp en ny firma och få 100 000kr från staten som hjälp... stämmer detta? Kan man få pengar "bara så" för nystart?

Hörde också att man som nystartad kan slippa betala skatt på upp till en miljon h34r:
Va händer om man redan startat och inte visste att detta fanns om de nu är så, kan man ändå ansöka på nå vis?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 19:29 #2
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Man ska inte tro på allt man hör......

Starthjälp kan man nog få genom olika bidrag, exakt hur mycket vet jag dock ej. Men 100 000 betraktar jag som orealistiskt som ett rent bidrag.

Din andra fråga:
Nej, för då hade ju alla kunnat starta bolag, utan att behöva söka några bidrag eller vara rädd för att det inte skulle funka...

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 19:35 #3
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Här finns info
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 20:23 #4
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
De va de jag misstänkte... bra att veta iaf. Tackar.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-20, 21:41 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Vad jag vet finns det i dagsläget bara det som heter "starta-eget-bidrag" i folkmun, alltså det som det pratas om i länkade artikeln.

Som arbetslös i nästan 2 år var jag på min handläggare på arbetsförmedlningen under lång tid att bli beviljad detta men fick i januari varje år höra att pengarna var slut för i år. Och så i juli 2004 hände nånting. AMS fick utskällning för att man inte utnyttjat sina pengar under 2 år och man började pumpa ut pengar till arbetsförmedlingarna vilket fick till följd att det startades massa starta-eget kurser och massa folk fick bidraget bevilljat. Undertecknad fick gå på starta-eget-kurs och fick i slutet av kursen ett OK för att starta eget vilket är att jämställa med ett OK av konsulterna som arbetsförmedlingen brukar anlita för att analysera marknadsplanen. Så pengarna beviljades någon dag senare och jag kunde söka f-skatt i oktober 2004.

Verksamheten har gått långt över förväntan och jag är mycket glad över att ha få denna möjlighet. Rykten säger att penga flödet ströps bara nån dag efter att jag fick bidraget beviljatt, vet inte om det är sant.

Starta-eget-bidraget är att man får sin gamla a-kasse ersättning från försäkringskassan i 6 månader, kallas även aktivitetsstöd.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-20, 22:34 #6
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Förutom det där "starta-eget-bidraget" finns det inte speciellt många bidrag kvar att få. Det mesta är lån som ska betalas tillbaka på olika sätt, om inte ställs vissa krav som ska uppfyllas för att man ska få pengarna. Beroende på vad ditt företag ska syssla med, och i vilken utsträckning, så finns det olika företag och organisationer att prata med för att få riskkapital till ditt företag. Om de tror på din idé kan man få mycket hjälp.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017