Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kommer jag behöva lägga ner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-26, 17:14 #1
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Standard Kommer jag behöva lägga ner?

Hej WN.
Jag fick idag ett sms från halebop där det står att alla svenska mobiloperatörer stänger av smsbetalningar och endast tillåter "wywallet" som betalningsmetod för köp via sms.
Jag är 100% säker på att 90% av sveriges befolkning inte kommer förstå nåt ang wywallet eller hur man går tillväga för att skaffa det.

Jag får in pengar från mina projekt genom att snälla personer donerar till mig via mosms, kommer jag behöva lägga ner alla mina projekt nu?

mvh
Tobbe! är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-26, 17:21 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Många blir illa tvungna att byta till WyWallet eller Swish (som är bankernas alternativ).
Det kommer kanske att ta tid men gradvis kommer folk att gå över till de nya sätten.

Det kommer att fungera på samma sätt som innan på WyWallet, men man SMSar på samma sätt som innan.

Konkret är mitt svar; nej - så behöver det inte att vara, men se över alternativa betalsätt för dina donatörer - som Swish.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-26, 17:31 #3
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Många blir illa tvungna att byta till WyWallet eller Swish (som är bankernas alternativ).
Det kommer kanske att ta tid men gradvis kommer folk att gå över till de nya sätten.

Det kommer att fungera på samma sätt som innan på WyWallet, men man SMSar på samma sätt som innan.

Konkret är mitt svar; nej - så behöver det inte att vara, men se över alternativa betalsätt för dina donatörer - som Swish.
Tar endast emot sms donationer - inte kontokort. Kommer aldrig kunna göra det heller tyvärr.

Om jag har förstått rätt måste man till att börja med registrera sig på wywallet (en del kanske inte ens vet hur man registrerar sig) och sen koppla kontokort eller liknande, för att helt enkelt kunna köpa nåt via sms?

Ingen av mina donatorer kommer göra det, det är jag säker på. Några må göra det räcker tyvärr inte för att underhålla alla servrar.
Tobbe! är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-26, 17:40 #4
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Tobbe! Tobbe! är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 176
Såg i en annan tråd att tartareandesire skrivit detta.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nej, man måste INTE använda sig av WyWallet för att betala exempelvis biljetter i mobilen. Det är en ren lögn som de fyra stora mobiloperatörerna (som också kapat tjänsten) spridit till sina kunder. Deras agerande har upprört många och SL var inte särskilt roade:

http://www.idg.se/2.1085/1.465780/sl...s-storsatsning

Alla länstrafikbolag i landet har tack vare deras aggressiva marknadsföring själva tvingats gå ut och dementera de lögner som Tele 2, Telia, TeleNor och 3 spridit om WyWallet, se exempel här:

http://www.ostgotatrafiken.se/Om-oss...sms-biljetter/
Är det sant? Behöver jag egentligen inte oroa mig?
Tobbe! är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-26, 17:58 #5
Mr.Bennet Mr.Bennet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 188
Mr.Bennet Mr.Bennet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 188
Lägga ner behöver du nog inte. För det kommer väl att lösa sig. Men tar tar ju lite tid innan det blir som vanligt kanske!
Mr.Bennet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 00:58 #6
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Det är 4T som äger alla nummer som börjar på 72*. Tror nog det specifikt är Telia som sitter på hela bunten. Så lösningen är att anlita en annan betaltjänst som inte har några kortnummer.

Det finns andra nyheter kring WyWallet som en kompis till mig som roddar typ hälften av sveriges SMS delade med sig av;

Citat:
As part of the carrier wide mandate in Sweden, yesterday at 12:00 txtNation ported transactions over to the WyWallet platform. Due to the lack of uptake from users in Sweden, where users have to be registered with WyWallet before they can make transactions, WyWallet has recomended that we switch back to premium SMS billing. There is an official deadline to switch everything over to WyWallet by 31st January 2013, however we will be contesting this with the networks and WyWallet given the low conversion in comparison to premium SMS. We will keep you updated as to if the mandate at the end of the month is enforced.
Det verkar som att de är redo att ge upp på denna fantastiskt dåliga produkt.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 02:15 #7
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Vänta, va!?
Har inte haft en blekaste aning om detta förrän jag såg denna tråd. Jag är i en situation där 99% av intäkterna från min tjänst kommer från just SMS-betalningar. Telia verkar mer eller mindre tydligt mena att den 31 Januari så stänger de ner möjligheten att betala via SMS om man har dem som operatör? Jag antar detsamma gäller (eller kommer gälla) Halebop då de är ett dotterbolag till Telia.

Är detta rätt gissat eller fungerar det på ett annat sätt? Kommer folk INTE kunna skriva "Exempel VIP Niklas" till xxxx efter den 31 Januari?

Vad för fördelar får operatörerna av detta? Vart ligger intresset i detta för dem?

Vansinnigt.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 08:26 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det drabbar ju också kollektivtrafiken där kunderna tvingas att registrera sig i förväg för att kunna betala på spårvagnen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 10:44 #9
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Vad som kommer att gälla vid SMS-köp i relation till WyWallet går inte att säga säkert just nu. De skriver själva på Facebook att de ser över sina användarvillkor, att tvångsanslutning är "märkligt" mm. Någon person berättade om 30 % ökning på resor i kollektivtrafiken pga fakturaavgift från WyWallet. En annan säger sig ha polisanmält WyWallet osv osv.

https://www.facebook.com/WyWallet
https://www.facebook.com/StoppaWyWallet
https://www.facebook.com/groups/142886712521738/
Se även http://diabasweb.kov.se/doksok.asp?DSN=0 och sök på "WyWallet", där det finns några anmälningar.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 10:48 #10
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Vänta, va!?
Har inte haft en blekaste aning om detta förrän jag såg denna tråd. Jag är i en situation där 99% av intäkterna från min tjänst kommer från just SMS-betalningar. Telia verkar mer eller mindre tydligt mena att den 31 Januari så stänger de ner möjligheten att betala via SMS om man har dem som operatör? Jag antar detsamma gäller (eller kommer gälla) Halebop då de är ett dotterbolag till Telia.

Är detta rätt gissat eller fungerar det på ett annat sätt? Kommer folk INTE kunna skriva "Exempel VIP Niklas" till xxxx efter den 31 Januari?

Vad för fördelar får operatörerna av detta? Vart ligger intresset i detta för dem?

Vansinnigt.
Jag tror nog alla operatörer stänger ner möjligheten. Det är ju inget frivilligt då bakgrunden till slopandet av SMS-betalningar är penningstvättslagen. Sen tror jag inte operatörerna gråter floder över detta. De får ju nu en hel annat position som kan agera exempelvis bank och självklart betalleverantör. Väldigt rätt i tiden när intäkterna för samtal och SMS dalar.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017