Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lendo smörjer sig

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-04, 21:13 #1
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Thumbs down Lendo smörjer sig

Har nämnt Lendos tvivelaktiga metoder i en tråd där en annan annonsör har huvudrollen. De har oavbrutet trixat med arvodesmodeller och respektlöst bollat med affiliaters i de snart två år som deras tjänster funnits på marknaden. De matchar låntagare med ett urval långivare och vill att affiliates skickar trafiken. Arvodena har pendlat mellan 50 och 200 kronor per leads i olika nätverk och på olika segmentsnivåer.

Inte sällan har de bytt ersättningsmetod när man väl uppnått det högsta segmentet och därmed har samtliga affiliates fått starta om från det nya minimiarvodet. Vid ett flertal tillfällen har de också dragit undan mattan genom att skicka tillbaka affiliates till det lägsta segmentet med motiveringen att de inte levererar kvalitativ trafik. Bara det argumentet gör mig osäker på om ledningens totala antal kromosomer är jämnt delbara med 46. Få är väl de affilates som har möjlighet att ta fram levnadsprofiler på sajtbesökarna innan de fyller i en ansökan!

Med den senaste ersättnings-innovationen överträffar dem sig dock själva. Från att ha erbjudit 180 kr per lead (högsta segmentet) så ändrar de spelreglerna under pågående arvodesmånad och erbjuder 250 kr per sale i TDs nätverk.

Jag håller på att plocka bort deras annonser men det tar sin tid så därför registreras det fortfarande leads. Även cookien från tidigare besök gör sitt. Antalet leads är nu uppe i 48 och av dessa har - hör och häpna - 2 övergått till sale. Det ger mig 500 kronor mot de 48 x180 = 8,640 kr det skulle blivit om de fullföljt avtalet som jag baserade min marknadsföring (utrymme, Adwords etc.) på. Och detta på tre + dagar.

Observera att dessa 48 ansökningar uppfyller de grundvillkor som Lendo satt upp för att vara behörig att söka lån. Siffrorna talar för sig själva. Lendo och deras samarbetspartners plockar inte guldkorn de utvinner diamanter från trafiken vi skickar till dem. Alltså helt på vår bekostnad eftersom vi inte sällan har direkta utlägg för att locka presumtiva kunder till deras målsida via Adwords etc. Det är uppenbart att de publicerade grundvillkoren inte på långa vägar är i närheten av de verkliga krav som de ställer för att bevilja ett lån. För det kan väl inte vara så att det går så dåligt för Lendo att de även tvingas trixa med trackingen nu?

I vilket fall som helst måste Lendos siffror vara sämst i branschen, inte bara i Sverige utan i hela världen. Jag har då aldrig varit i närheten av något liknande. Lendo är inte ensamma om att erbjuda ersättning för sale men det finns ingen som uppvisar så dåliga - i de närmaste obefintliga - försäljningssiffror. Och trots konkurrenternas betydligt bättre siffror betalar de mångdubbelt mer. Sevenday 828 kr, Pluslån 2% på lånebelopp, City (när de fanns ) 1000 kr etc.

Ständigt - över en natt och utan varsel utplånar Lendo de förutsättningar som ligger till grund för de företagsekonomiska beslut en enskild affiliate tagit inom ramen för sin verksamhet. Annonsörerna har rätt att ändra sina villkor men det är fult att göra det allt för ofta och i synnerhet under pågende "avtalsperiod" med få dagars varsel.

Fy skäms och schas, Lendo.

Finns det någon (som inte arbetar på Lendo) som har ljusare erfarenheter av denna svarte Petter bland annonsörer? Dela med er av erfarenheterna.

Senast redigerad av Paginas Jakobsson den 2010-03-04 klockan 21:22
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 03:11 #2
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
Har en liten fråga bara. Kollar man under Information på Lendos program hos TradeDoubler så står det längst ner:

"# Sökordspolicy
Lendo har en stängd sökordspolicy vilket innebär att du inte får köpa sponsrade länkar för att driva besökare direkt till Lendos hemsida. Att köpa varumärket, särskrivningar eller felstavningar av detta är förbjudet."

Innebär det att man inte får använda AdWords för att driva trafik till ens lånesajt som sedan skickar vidare besökaren till Lendo? Du har väl använt dig av AdWords?
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 03:46 #3
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Har en liten fråga bara. Kollar man under Information på Lendos program hos TradeDoubler så står det längst ner:

"# Sökordspolicy
Lendo har en stängd sökordspolicy vilket innebär att du inte får köpa sponsrade länkar för att driva besökare direkt till Lendos hemsida. Att köpa varumärket, särskrivningar eller felstavningar av detta är förbjudet."

Innebär det att man inte får använda AdWords för att driva trafik till ens lånesajt som sedan skickar vidare besökaren till Lendo? Du har väl använt dig av AdWords?
Du får köpa ord som t ex Lån som går till din sida och sedan vidare till Lendo
Du får INTE köpa ord som t ex Lån som går direkt till Lendo
Du får INTE köpa ord som Lendo, Lendoo, Ländo etc etc som går till din sida och sedan vidare till Lendo

Någon får gärna rätt mig men ganska säker på att jag har rätt. För har aldrig använt mig av AdWords för att driva trafik till sidor där jag bara har affiliate annonser.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 09:37 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Frågan är vem som lurast mest, du som lurar på folk dessa lån, eller Lendo som lurar dig?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 13:23 #5
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Frågan är vem som lurast mest, du som lurar på folk dessa lån, eller Lendo som lurar dig?
På vilket sätt är att sänka sina räntekostnader med att samla alla lån på ett och samma ställe att lura folk?

Det är väl snarare en samhällstjänst om något för alla som gått till den vanliga banken och fått höga räntor.

Vanliga människor lånar faktiskt pengar.



Paginas, vad har du för EPC på Lendo?

ICA-banken har sämst i branschen just nu.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 14:04 #6
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Standard Vanligt missförstånd

Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Har en liten fråga bara. Kollar man under Information på Lendos program hos TradeDoubler så står det längst ner:

"# Sökordspolicy
Lendo har en stängd sökordspolicy vilket innebär att du inte får köpa sponsrade länkar för att driva besökare direkt till Lendos hemsida. Att köpa varumärket, särskrivningar eller felstavningar av detta är förbjudet."

Innebär det att man inte får använda AdWords för att driva trafik till ens lånesajt som sedan skickar vidare besökaren till Lendo? Du har väl använt dig av AdWords?
Med stängd sökordspolicy menas att man inte får driva trafik direkt från Adwords till annonsören. Det fanns en tid då det gick att tjäna hyggligt med pengar utan att överhuvudtaget ha en webbsida genom att buda på några väl valda ord och hoppas att på att tillräckligt många som klickar på Adwordsannonsen senare gör affär på målsidan. Åtminstone tillräckligt för att finansiera kostnaderna för Adwords.

Att driva trafik till egna sidor där det bland annat finns annonser till andra företag är ju själva grundidén med Adwords och självklart tillåtet. Du får dock (vanligtvis) inte konkurrera med företagen du marknadsför genom att lura läsaren att tro att de kommer till annonsörens sida om de klickar på en Adwordsannons. Inte heller får du buda på annonsörens företagsnamn eller andra ord som är unika och direkt kopplade till en viss annonsör (se bl.a. Lendos policy ovan).

Föreställ dig att ditt företag säljer bantningsmedel på nätet. Vad vore väl bättre än att få en besökare frivilligt och gratis via en sajt om bantning och som just läst några övertygande texter?
Den besökaren tillhör ju den definitiva målgruppen. Arbetet och kostnaderna för att sålla bort de som inte är (tillräckligt) intresserade har ju affiliaten tagit. De som kom via Adwords men inte klickade sig vidare till din sajt.
Dessutom är det mycket billigare för företaget att nå intressenter. Ditt företag kanske tvingas betala igenomsnitt 5 kronor för en besökare via dina Adwords-annonser medan besökarna från affiliatens sida är gratis (om vi bortser från ev. fasta utgifter till nätverksägarna).

Att vara annonsör i ett affiliate-nätverk är att låta andra stå för marknadsföringen och bara betala då intäkter genereras (sales). Det är ett utmärk sätt för t.ex. det lilla företaget att nå ut på en större och bredare marknad än vad de skulle ha råd med om de stod för motsvarande marknadsföring själva. Dvs, helt riskfritt (om vi bortser från ev. fasta utgifter till nätverksägaren).

Det finns ytterligare en intressant dimension i sammanhanget. Låt säga att en affiliate betalar igenomsnitt 3 kronor för varje besökare, dvs, för ett klick på dennes Adwordsannons. Varför inte låta andra affiliates göra det jobbet och ta en större del av kostnaden genom t.ex. betala 1 kr för ett klick på deras sajter? Alltså affiliate till en affiliate som marknadsför t.ex. banklån.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 14:18 #7
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
På vilket sätt är att sänka sina räntekostnader med att samla alla lån på ett och samma ställe att lura folk?

Det är väl snarare en samhällstjänst om något för alla som gått till den vanliga banken och fått höga räntor.

Vanliga människor lånar faktiskt pengar.



Paginas, vad har du för EPC på Lendo?

ICA-banken har sämst i branschen just nu.

Hej Wojt.
Den är faktisk ganska hygglig även för Lendo tack vare några sales idag.
EPC (en månad)
Lendo: 5,24
Thorn: 27.01
Freedom: 15.04

Robertsson, varför skapar du inga egna trådar. Du syns bara med syrliga kommentarer i andras trådar. Du är en bittergubbe som jag inte har lust att kommunicera med. Bit i kudden och acceptera att du förlorade en förmögenhet i AI:s konkurs. Det gjorde jag också men inte lika mycket eftersom jag har vett att sprida riskerna.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 14:23 #8
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Standard Wojt igen ...

ICA, Ikano och i stort sett samtliga sms-aktörer har knappt mätbara EPC. De senare har jag slutat marknadsföra för länge sedan av bland annat den anledningen. Den moraliska aspekten - tro det eller ej - var inte heller obetydlig för beslutet.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 15:06 #9
Emilio77 Emilio77 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 5
Emilio77 Emilio77 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 5
Standard Vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Frågan är vem som lurast mest, du som lurar på folk dessa lån, eller Lendo som lurar dig?
Även jag undrar vad du menar Robertsson?
Emilio77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-05, 15:07 #10
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Jag håller inte med om SMS-aktörerna, har en rätt okej EPC hos t.ex Folkia, som förhållandevis betalar struntsummor men konverterar bra. En färsk period ger mig runt 70 sales på 400 besökare, EPC på 8.70 kr. För ett halvår/år sedan då ersättningarna var mer rimliga för de dyrare lånen var EPC ungefär det dubbla, men det är fortfarande lätt att hitta bra trafik inom snabblån för bråkdelar av 8.70 kr. Moraliska biten lämnar jag utanför diskussionen.

Senast redigerad av Perben den 2010-03-05 klockan 15:11
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017