Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilka språk och tekniker gäller nu?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-12-26, 15:34 #1
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Standard Vilka språk och tekniker gäller nu?

När jag klev ur rollen som webbutvecklare för drygt 10 år sedan använde jag mig av PHP, HTML, JavaScript samt CSS.

Jag funderar på come back men vad använder man sig av nu? Scenen har ju ändrat sig med tanke på surfplattor o dyl.
Bintang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-27, 08:43 #2
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Det är fortfarande en kombination av det men nyare versioner och "tekniker" att bygga saker.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-27, 20:09 #3
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Det är fortfarande en kombination av det men nyare versioner och "tekniker" att bygga saker.
Tack. Det var ett svar som jag gillade.
Bintang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-27, 22:46 #4
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Det som framförallt har hänt de senaste åren är att folk har börjat använda javascript på serversidan. nodeJS och meteor är tekniker som vinner många användare.

PHP är inte längre det "enda" alternativet på serversidan. Ruby och Python med ramverk som t.ex Rails och Django tillhör alternativen so var nytt och hypeat för 5 år sedan och fortfarande är gångbara alternativ.

På klientsidan har mycket hänt sedan 2005, webbläsare med CSS3 stöd har kommit upp i en stor del av användarbasen. Ramverk som bootstrap och jQuery (första versionen 2006) förenklar för utvecklare att gå från noll till något användbart.

Efter smartphonens inträde har det i stor utsträckning blivit viktigare att anpassa sidorna till små skärmar. Mer än hälften av surfningen sker från smartphones och tablets nuförtiden.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-29, 17:25 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tycker att REST verkar ha fått ett uppsving. Du har en backend i .NET (web-api), PHP, Java, NodeJS eller liknande och en frontend baserad på någon form av JavaScriptlösning såsom AngularJS.
Tittar man på vilken kompetens som efterfrågas av större företag verkar många köra MVC.

Testdriven utveckling har också blivit mycket vanligare, baserat på de förfrågningar jag sett.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-29, 22:05 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det du hade för 10 år sen på frontend är fortfarande gällande. Men browserstöd för CSS (och även features i CSS som inte fanns för 10 år sen) samt användandet av javascript har ökat mycket. Flash har också långsamt börja tyna bort. Det används fortfarande rätt flitigt men processen är uppenbart igång och där den för tillfället förlorar mest mark är för videouppspelning. Det finns dock relevanta tekniker och arbetssätt som inte fanns för 10 år sen. T ex mobile first eller kompetenta (MVC etc-) ramverk för javascript där angular nog just nu är hetast.

För backend är läget lite mer volatilt eftersom du där inte behöver stöd från några sega klienter. PHP är överlägset största fortfarande. Därefter kommer Java och C# i en ordning som varierar per källa och/eller mätsätt. Rails var väldigt hypat ett tag men lever fortfarande om än i mer beskedlig skala och Django har som nämnts en del följare (även om det är en obetydlig skara jämfört med t ex PHP). Det två alternativen som faktiskt haft en rejäl uppsving de senare åren är NodeJS (vilket är javascript i backend) och Go (kompilerat språk från Google). Sen kan man väl nämna Rust, Erlang osv men de är såpass små att dess populäritet generellt gör dem irrelevanta i denna tråd skulle jag säga.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-01, 23:52 #7
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Bintang Bintang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 113
Man bugar för svaren. Men sicken djungel av språk som har uppkommit, fast hade väl det på känn.
Men ASP som många använde sig av då verkar visst ha tynat bort.
Men ok, det kniviga verkar vara att få en sida att presentera sig snyggt oavsett om man sitter på dator, surfplatta, elle telefon.
Bintang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-02, 15:12 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bintang Visa inlägg
Man bugar för svaren. Men sicken djungel av språk som har uppkommit, fast hade väl det på känn.
Men ASP som många använde sig av då verkar visst ha tynat bort.
Men ok, det kniviga verkar vara att få en sida att presentera sig snyggt oavsett om man sitter på dator, surfplatta, elle telefon.
Klassisk ASP är dött, ja, men däremot lever det kvar i .NET. Responsiv design som du talar om är av samma anledning stort idag men det har ju inget med det bakomliggande språket att göra. I övrigt håller jag med om det mesta som sagts, Node.js ökar i popularitet och det verkar vara brist på duktiga js-utvecklare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-03, 19:24 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Något annat som de flesta inte har nämnt är att det finns betydligt mer färdiga gratislösningar idag, i synnerhet inom de mer populära teknikerna utanför Microsoft-världen. Nu menar jag inte bara mjukvara till e-butiker eller bloggnätverk utan också saker som att strukturera JavaScript-kod eller hantera callbacks i Node.js. Du behöver inte längre ägna en massa tid åt att lösa en massa problem som andra redan löst.

Att göra saker själv kan visserligen vara lärorikt i början men de flesta av oss har inte obegränsat med tid och resurser så det gäller att prioritera rätt saker.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-05, 07:09 #10
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Här är populariteten bland språken på Github.

https://cloud.githubusercontent.com/...b6d811f0ea.jpg
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017