Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hitta annonssäljare...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-09, 16:06 #1
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
Jag är inte det minsta nöjd med hur annonsnätverken presterar för "mindre" webbplatser. För närvarande har mitt företag två stadigt växande webbplatser med över fem miljoner annonsvisningar per månad. Målgruppen är riktad och ärligt talat, det borde gå att sälja in annonser. Till och med jag, som hatar att sälja in saker och därmed är äckligt slö samt dålig på det, klarar av att slumpa ut lite annonser.

Men i alla fall, för att komma till saken, är det någon som har koll på annonssäljare som INTE heter Adlink eller Adpepper? Jag är alltså ute efter ett företag som pysslar med lite mer än bara webbplatser. De får gärna ha printerfarenheter och skall förstås vara pålitliga.

Vet i övrigt inte riktigt hur jag skall lösa annonsfrågan faktiskt. Vi har inte råd att anställa en säljare som kan ringa runt och jaga, samtidigt som vi egentligen är för små för att säljorganisationerna skall bry sig. Okej, visst växer allting, men det vore ju trevligt med en slant eller två på vägen.

Förslag, tankar, synpunkter och oreringar mottages glatt.

Edit: irriterande stavfel. :P
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 18:58 #2
boten boten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
boten boten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
Jag förstår inte riktigt problemet? Skulle inte ett Affiliate-nätverk lösa dina problem? Då får du ett färdigt paket serverat och behöver inte sälja annonserna en och en.

# Redigerat av lunne82: Reglerna punkt 3 #

/Simon
boten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 19:09 #3
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
Affiliateprogram passar säkert på vissa webbplatser, men har man en riktad målgrupp så är det för mycket pengar som försvinner i någon annans ficka anser jag. Har jag t.ex. en någorlunda stor spelsida och drar upp ett specialavtal med en e-handelsplats som CDON så får jag 7-10% i provision på den försäljning jag genererar. Om man bortser från att det är väldigt lite av kakan (något jag vet från egna e-handelsprojekt) så är det också så att jag ger CDON så mycket mer i ren marknadsföring även till de som inte handlar via min webbplats.

Affiliateprogram är inget som intresserar mig. Inte nog med att annonsörerna inte betalar förrän de tjänar pengar, jag måste dessutom förlita mig på deras förmåga att sälja. Det är inga bra odds...
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 19:17 #4
boten boten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
boten boten är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
Visst har du en poäng. Men med den konkurrens som nu råder på marknaden kan man vara rätt kräsen, och bara välja program som passar en själv och ens krav. I USA har Affiliate blivit så stort och lönsamt att man som Affiliate (dvs din roll) kan få upp till 50% av vinsten då det ändå lönar sig för annonsören, och, precis som du säger, marknadsför även till de som inget köper...

I vanlig världsording skulle jag därför tro att samma utveckling kommer följa även här, håll utkik och var kräsen... Eller sälj själv, men då förlorar du nog i jobb vad du sparar i pengar, beror lite på omsättnigen av din sajt.
boten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 20:07 #5
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
När man börjar närma sig den typen av vinstdelning (dvs. uppemot 50%) så är det förstås betydligt mer intressant. Mina webbplatser idag riktar sig dock mot den svenska marknaden och då har jag inte den lyxen. Sälja själv är jobbigt, det vet jag av erfarenhet - jag slutade med det av just den anledningen (trots vinstgivande verksamhet - troligen borde det ha hanterats annorlunda så här med facit i hand).

I dagsläget är det dock så att jag tjänar mer på mina annonsplatser genom att ringa runt ett par timmar i månaden och ge bort annonserna för kaffepengar. Det är trots allt mer än vad annonsnätverken eller affiliateprogrammen kan ge mig. Och då kan man lugnt sagt påstå att jag INTE är någon säljare, det känns obekvämt och klumpigt, för att inte säga dumt, när jag ger mig på det.

Mina sajter är riktade. En person som kan sälja skulle kunna få 30-40% i provision och göra såväl mig som sig själv en hacka...
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017