Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Processen att bestrida en faktura

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-07, 16:11 #121
jonire jonire är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 2
jonire jonire är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 2
Thumbs up ConnyWesth´s uppfattning kan jag leva med.

Mot bakgrunden av hur mycket dynga som spridits på wn i ärendet under processens gång, är det skönt med en väl avvägd slutsats. Tack Conny.

Som "den giriga fotografen" är jag också relativt väl insatt i ärendet. Jag avstod i ett tidigt skede från att kommentera föga sanningsenliga inlägg på denna webbplats. Därför fick en massa prat leva vidare oemotsagt. En sak vill jag i alla fall kommentera. Bildombudsmannen som varit min representant fick ta både spott och spe på denna webbplats. Det var orättvist.

Staffan Teste har visat sig vara ordentligt påläst inom ett område där generellt juridiskt kunnande inte räcker till. Det framkom under HD-behandlingen att självaste lagen inte hade riktigt koll på lagen! Därför är det min rekommendation att wn-medlemmarna ser Staffan som en tillgång när det gäller immateriella rättigheter och speciellt bildrättigheter.

Förresten tycker jag att benämningen "Bildombudsmannen" är OK. Kanske mina banbarnsbarn behöver ta hjälp av Bildombudsmannen III.

Med hälsningar från pensionär Johnny i Helsingfors.
jonire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-07, 16:44 #122
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Förklara gärna hur begreppet faksimil ska kunna existera i svensk press efter denna dom. Jag ser inte den möjligheten.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-08, 03:25 #123
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Jag antar att detta innebär att det för webbproducenter bara är att sätta igång att skicka fakturor till alla svenska sajter, bloggkataloger o dyl som tar automatiska skärmdumpningar av sidor?

T.ex. http://domaintool.se/bildombudsmannen.se
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-08, 13:54 #124
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Danne, ja det är ju bara en liten del av vad jag menade med att domen kommer att få konsekvenser som HD inte räknat med.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-08, 23:34 #125
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Horribelt. Enda glädjen i det hela är att bildombudsmannen och den girige fotografen får stå för sina egna kostnader.

Poängen är att fotografen fått ett specifikt uppdrag att ta bilder för att användas på kundens hemsida. Oavsett vad som eventuellt stod i ett skriftligt avtal måste det ha varit mycket tydligt redan från början vad som var avsikten.

Visst måste det finnas ett skydd mot immateriella rättigheter och visst ska inte foton få användas hur som helst men det måste ju ändå finnas någon rim och reson i det hela. Kommer HDs dom att överklagas?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 00:15 #126
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Horribelt. Enda glädjen i det hela är att bildombudsmannen och den girige fotografen får stå för sina egna kostnader.

Poängen är att fotografen fått ett specifikt uppdrag att ta bilder för att användas på kundens hemsida. Oavsett vad som eventuellt stod i ett skriftligt avtal måste det ha varit mycket tydligt redan från början vad som var avsikten.

Visst måste det finnas ett skydd mot immateriella rättigheter och visst ska inte foton få användas hur som helst men det måste ju ändå finnas någon rim och reson i det hela. Kommer HDs dom att överklagas?
HD är högsta instans.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 12:57 #127
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
(jag missade att det fanns flera sidor och inledningen syftar till Connys inlägg på föregående sida)

Ja, bilden användes utan tillstånd. Men med denna logik skulle ett foto från ditt kontor där man ser din ram med familjefotot i, kunna hamna i samma situation. Helt plötsligt kan den fotografen kräva dig på pengar för att du publicerat hans bild utan tillstånd.

Rimligt? Nej.

Dessa thumbnails var ingen väsentlig del av screenshotten, och kunde likagärna varit blurrade/ersatt av svart. Bilderna i sig spelade ingen betydelse för publiceringen, även om de publicerats olovligt.

Tror att det här får oöverskådliga konsekvenser, bla kommer Google Image-search att förbjudas i Sverige, profilbilder som här i forumet kommer att hotas, tom Hittas gatyvy kommer ju att riskera att fällas, om man råkar se ett fotografi på deras vy.

Tyvärr finns inte "fair use" i Sverige, vilket i det här fallet bevisas att det hade behövts.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017